Az utóbbi időben a klasszikus értelembe vett edzőtermi, súlyzós vagy gépes edzéseket felváltották a saját testsúllyal végzett gyakorlatok. Ezek legalább annyira nehezek, mintha kemény súlyokat kéne emelgetni, ugyanakkor gyönyörűen formálják a testet. A fegyencedzés után most itt a crosstraining – ismerd meg jobban!

Mi a crosstraining?

A crosstraining szó szerint keresztedzést jelent – több sportág gyakorlatait foglalja magába. ,,Ez egy olyan edzésmódszer, melyben a lehető legtöbb kondicionális képességet fejlesztjük egyszerre illetve felváltva – ez pedig nagyon hatékony az edzés szempontjából. A crosstraining nagy előnye a hagyományos fitneszteremben végzett edzésekkel szemben az, hogy itt az eszközigény igen csekély, valamint a szabadban is könnyedén végezhetők a gyakorlatok. Az edzések jelentős része saját súllyal végzett gyakorlatokból épül fel, de emellett kézi súlyzókat, gumikötelet, ugrálókötelet is használunk" – mesélte Balogh Zsolt crosstraining-oktató.

Forrás: Thinkstock

Mi történik egy edzésen?

Ez egy erőt, állóképességet és gyorsaságot növelő edzés, így az órák egészen másképp épülnek fel, mint egy hagyományos, súlyzós edzés. A pulzusszámot végig magasan kell tartani, így hosszú pihenők helyett a gyakorlatok egymás után, szünet nélkül következnek. Az alapgyakorlatok között ott van a fekvőtámasz minden formája, a guggolások, kitörések és az ugrások ugrálókötéllel, zsámollyal vagy ezek nélkül, illetve a futás, de az óra menetének már csak az edző kreativitása és az eszközök szabhatnak határt.

Kik járhatnak?

Zsolt elmondta azt is, a fejlődés mindenképp törvényszerű, legyen szó egyszerű köredzésről vagy páros gyakorlatokról. "A cél a minél hatékonyabb és változatosabb edzés, valamint új mozgásformák megtanulása, alkalmazása. Mivel a tréningek összetettségben, terjedelemben, nehézségben különbözőek, ezért minden ember számára alkalmazható - szabadidő sportolótól az élsportolóig mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb edzésmódszert. Mivel egy nagyon változatos, izgalmas edzésről van szó, így egy crosstraining óra igen szórakoztató is" – tette hozzá Zsolt.

Balogh Zsolt, crosstraining-edző

Zsolt 1982-2002 között versenyszerűen evezett, részt vett világkupa-versenyeken és világbajnokságon. Számtalan edzéstípust ismer, és olyan tapasztalatokat szerzett, amiket könyvből nem lehet megtanulni. A crosstraining-oktatásmellett spinracing illetve regatta-oktató, okleveles IFAA személyi edző.