Ha fogyókúráztál már valaha, akkor jól tudod, hogy a sikeres diéta két alapköve a megfelelő mennyiségű testmozgás és a gondosan összeállított étrend. Manapság azonban egyre több szakértő mesél arról, hogy bizonyos folyadékok fogyasztása serkenti a szervezet anyagcseréjét, ezáltal pedig a fogyás is jóval gyorsabban megy. Egy népszerű angol portál összegyűjtött öt olyan italt, amik valóban csodát tesznek a fogyókúrával. Van, amit már mi is évek óta használunk, de vannak újdonságok is a listán - íme a leghatékonyabb fogyasztó csodaitalok. 

Frissen facsart citrusfélék és rostok

Nemcsak a tavaszi méregtelenítés alatt érdemes ezeket fogyasztanod - gyakorlatilag az év bármely időszakában csak jót tesznek a szervezetnek a facsart levek. A zöldségek és a gyümölcsök facsarásából ugyanis nagyon finom dolgokat hozhatsz ki, hibázni pedig elég nehéz. A citrusfélék C-vitaminban gazdagok, többnyire lúgosítanak, és segítenek kiűzni a szervezetből a felgyülemlett méreganyagokat. Az olyan magas rosttartalmú élelmiszerek pedig, mint a gyömbér, répa és az alma jótékonyan hatnak az emésztőrendszeredre, ráadásul antioxidánsokkal töltik fel a szervezetet. 

Forrás: Thinkstock
A szerző tapasztalata

Télen, ha tehetem, minden reggel egygrapefruit-alma-narancskombóval indítom a napot, nyáron pedig a déligyümölcsöket felváltja az eper, a meggy és a zöldségek. Utána órákig nem vagyok éhes, ésegy adag lé sokkal jobban felfrissít,mint egy tejeskávé. 

 Keresztesvirágú zöldségek

Nem kérdés, hogy a zöldségekből préselt levek is nagyon egészségesek, ám a kifejezetten keresztesvirágúak azok, amik a testsúly csökkentésében segíthetnek. Mindegy, hogy magukban vagy gyümölcsökkel együtt préseled le őket, többek között a káposzta, kelkáposzta, brokkoli és a karfiol is nagyon hatékony fegyver a túlsúly elleni harcban. A bennük található tápanyagoknak köszönhetően hatékonyak a rákmegelőzés szempontjából, kontrollálják a vércukorszintet, serkentik az anyagcserét, illetve a méregtelenítő hatásuk is jelentős. Arra azonban nem árt figyelned, hogy ha a pajzsmirigyműködéseddel problémáid vannak, akkor óvatosan fogyaszd a zöldségek ezen típusát. 

A szerző tapasztalata

Imádom a zöldségleveket, a pajzsmirigyemmel szerencsére semmi gondom nincs. Leginkább almával együtt préselem a felsorolt zöldségeket, de facsarás nélkül, köretként hetente többször fogyasztom őket. Nekem nagyon beváltak: az immunrendszerem erős, ha lebetegszem, akkor is csak megfázom, de 3 nap alatt el is múlik. 

 Zöld tea

Az örök klasszikus, ami sosem megy ki a divatból. Valószínűleg okkal használják már évszázadok óta, hiszen a fogyasztó hatás csak egy a millió pozitív tulajdonság közül. Ezt persze nem úgy kell érteni, hogy napi x deci teától fogysz majd 2 ruhaméretet. A zöld tea remek kiegészítője a fogyókúrának, napi egy pohár gyorsítja az anyagcserét, antioxidáns-tartalma pedig igen magas. Sőt, az étvágyat is csökkenti, ezért sem árt nassolás helyett cukor nélküli zöld teát kortyolgatni. A japánok azonban nem emiatt isszák gyakran: ők főképp a stresszoldó és nyugtató hatása miatt kortyolják nap mint nap.

Forrás: Thinkstock
A szerző tapasztalata

Imádom a zöld teát, semmi kétség. Egy időben nem ittam belőle sokat, mert nem fért bele a lúgosító étrendembe, most azonban már nem követek ilyen szigorúan egy diétát sem. A cukrozott, üveges variációkat nem igazán kedvelem, ellenben imádom magamnak elkészíteni: reggel lefőzök másfél liter zöld teát, hagyom kihűlni, facsarok bele egy-két citromot, és így kortyolgatom egész nap. Nemrég pedig kipróbáltamTakács Nóra zöld teás-gyümölcsös kombóját-isteni finom volt!

 Szuper zsírégető gyümölcslé körtéből és áfonyából

Az összeállítás szerint a leghatékonyabb kombót a körte és az áfonya lepréselése jelenti, mivel amellett, hogy ezeknek a gyümölcsöknek nagyon magas a C-vitamin-tartalmuk, serkentik a szervezet anyagcseréjét, növelik a szervezet energiaszintjét. Az áfonyában található vitaminok óvják a veséket, a körtének pedig magas a magnézium-, kálium- és foszfortartalma, ezek pedig hozzájárulnak az ép és erős csontozathoz.

A szerző tapasztalata

Sajnos az áfonya még a szezonban is aranyárban van, nekem azonban sikerült viszonylag jó áron beszerezni belőle tavaly nyár végén - azóta is ott pihen pár doboz a fagyasztóban. Nemrég ki is próbáltam körtével lepréselve, tényleg mennyei volt az íze! Ám a körte miatt cukor azért van benne bőven, így én mindig reggelire fogyasztom. 

 

Forrás: Thinkstock

Feketekávé

A felsorolásból természetesen a kávé sem maradhatott ki, hiszen a szervezet anyagcseréjét serkentő hatása miatt a diétázók előszeretettel fogyasztják. Azt azonban sokan elfelejtik, pedig nem árt tudni, hogy fogyókúra alatt a kávéból mellőzni kell a tejet, a cukrot, az édesítőt, és lehetőleg csak magában érdemes fogyasztani. Bár így már nem olyan finom, a pozitív hatásait azonban így mutatja meg  a legjobban.

A szerző tapasztalata

A kávézás egy rituálé, efelől semmi kétségem. A pozitív hatásai ellenére a kávé azonban savasít, magamon pedig azt tapasztaltam, hogy a sok kávézásnarancsbőr formájábanmutatja meg magát a combom hátsó részén. Így ha tehetem, kávé helyett facsart levet iszom reggelire, és csak korai, hajnali kelésekkor engedek meg magamnak egy eszpresszót. Általában azonban sokkal jobb érzés C-vitaminokkal és más finomságokkal felturbózva kezdeni a napot, mint egy nagy adag koffeinnel.

Szántó Daniella, a Kezdj új életet! fogyni vágyó menyasszonyának véleménye

Fekete Kriszta dietetikussal korábban beszéltünk ezekről az italokról. Magam is tapasztaltam, hogy a gyümölcsturmixok valóban nagyon egészségesek, de aki diétázik, számoljon a gyümölcsök kalóriatartalmával: 2 dl narancslé például kalóriában annyi, mint 2 dl kóla. De az edzőim is javasolták, hogy indítsam a napot egy ilyen egészség-koktéllal. Ezek az italok engem éhessé tesznek elég hamar, így ha ilyet iszom, akkor utána eszek 1-2 abonettet is. A kávéba szoktam tenni 0 kalóriás édesítőszert és fél dl 0,1%-os tejet, mert régebben azt tapasztaltam, hogy ha feketén iszom, akkor még jobban kívánom az édességet, mint egyébként. A kávéval egyébként tudtommal csínján kell bánni. Sajnos én iszom napi 3-4 alkalommal, de a gépiről áttértem az instantra, és a reggelit kivéve gyakorlatilag színes vizet iszom, pusztán az élvezetért, mert az kell a hétköznapokba. Zöld teából egy időben elég sokat fogyasztottam, de az is inkább éhesebbé tett, savat csinált, így azt is ritkán iszom, általában akkor, amikor beteg vagyok. Legutóbb a kamillateára kattantam rá, de ha jól tudom, minden tea segít az anyagcsere gyorsításában valamennyire. Összességében azt gondolom, hogy ezek az italok jó kiegészítői a diétának, de ha valaki csak ezeket fogyasztja, ne várjon csodát. A mindennapi mozgás a leghatékonyabb anyagcsere élénkítő, ezekkel inkább az emésztésünket segítjük.

Ihász Katalin, dietetikus

"A csökkentett kalóriatartalmú étrend szabályai közé tartozik a magas diétás rost bevitel, valamint a megfelelő mennyiségű (2-3 l/nap) folyadékfogyasztás. A napi folyadékbevitel legnagyobb részét lehetőleg tiszta vízből fedezzük, de ha színesíteni szeretnénk a kínálatot, bátran kiegészíthetjük házilag préselt gyümölcs- és zöldséglevekkel. Pl. egy fűszeres, cukormentes alma-narancs-gyömbér turmix remekül beilleszthető a napba, tízórai vagy uzsonna gyanánt."