Annak idején sokan töltöttük időnk nagy részét a Tetris nevű játékkal, ami nemcsak nagyon szórakoztató, ám rendkívül addiktív is volt. De mégis, mi lehet a titka?

A Tetris 30. születésnapját ünnepelve néhány tudós nemrég utánajárt, hogy pontosan minek is köszönheti népszerűségét ez a rendkívül egyszerű, de annál ötletesebb játék. Dr. Tom Stafford szerint a játék népszerűsége abban rejlik, hogy agyunk rendszerező képességét kihasználva soha véget nem érő kihívásokat támaszt a játékosokkal szemben.

Forrás:

Az elmúlt 30 év során az emberek világszerte több millió órát töltöttek el a különböző formájú építőkockák helyére illesztésével a világ legnagyobb példányszámban eladott játékában.

Dr. Stafford, a Sheffield Egyetem pszichológiai tanszékének kutatója szerint az időleges megoldások megtalálása és az újabb mini-feladatok megoldásának lehetősége olyan érzés az agyunknak, mint megvakarni egy régóta viszkető pontot.

Korábbi vizsgálatok megmutatták, hogy a játék során két lehetőség áll a felhasználók rendelkezésére a kockák beillesztésénél: vagy elképzelik, hogy az aktuális építőelem hogyan illeszkedik a sorba, vagy gyorsan megforgatják minden irányba, és így vizuálisan is láthatják, miként lehet beilleszteni.

A mostani kutatásból kiderült, hogy a legtöbben az utóbbi módszert alkalmazzák. Dr. Stafford szerint a Tetris egyik nagy vonzereje, hogy könnyebb a játékkal együtt gondolkodni, mint róla. "A Tetris a bizonyíték rá, hogy egy játéknál nem az élethűség és a grafika a legfontosabb, hanem a játékélmény."

A Tetris ráadásul még a Zeigarnik-hatást is kihasználja, vagyis azt, hogy az emberek a befejezetlen dolgokra könnyebben visszaemlékeznek, mint a befejezettekre. "A Tetrisben ez a hatás remekül érvényesül, hiszen a játékot sosem tudjuk befejezni, mert a program folyamatosan új kihívásokat állít elénk."

"A játék azért zseniális, mert az agyunkban lévő memória-visszacsatolást kihasználva arra ösztönöz, hogy a befejezetlen feladatokra összpontosítsunk, és szembenézzünk a folyamatosan megújuló kihívásokkal. A Tetris minden játék atyja, és minden játék archetípusa is egyben, hiszen nem tanulhatunk belőle semmit, nincsenek szociális vagy fizikai vonzatai, vagyis tökéletesen céltalan, de ennek ellenére mindig visszatérünk hozzá, és egyre többet akarunk belőle."

Alexej Pajitnov, a Tetris feltalálójaForrás: Facebook/Tetris

A Tetrist Alekszej Pajitnov alkotta meg, és 1984. június 6-án került először forgalomba. Legnagyobb sikerét Game Boyon aratta, ami először 1989-ben jelent meg.