A fejünk az egész lényünk irányító központja. Ezt a fontos feladatot azonban igen fárasztó dolog ellátni, ezért a fejünknek néha szüksége van rá, hogy lekerüljön a legmagasabb pontról, más szemszögből lássa a dolgokat és kikapcsolja a gondolatok folyamatos cikázását. Ebben segíthetnek a jógában gyakori fordított testhelyzetek, például a fejenállás, vagy shirsászana. 

A legtöbb jógázó azonnal érzi a fejenállás egyik legerőteljesebb és azonnali hatását, ez pedig a "kikapcsolás". Mint minden nehezebb egyensúlyozó ászana, azonnal a jelen pillanatba parancsolja a teljes figyelmet és energiát. Amíg fejenállsz, nem tudsz azon gondolkodni, hogy mi lesz este vacsorára, vagy hová tetted a telefonodat és mennyi a dollár árfolyama. Minden figyelmeddel a pillanatra koncentrálsz, különben elesel. Ezzel a nagyon egyszerű és hatékony módszerrel teljes lesz a kikapcsolódás fejenállás közben.

Ha ez még nem elég motiváció a gyakorláshoz, a fejenállásnak rengeteg jótékony hatása ismert.

Forrás: Thinkstock

Fizikai síkon:
- serkenti a vér- és nyirokkeringést, minden folyadék (és a folyadékokban tárolt energia) áramlását
- javítja az agy és az egész fej vérellátását
- javítja az emésztést, és a gravitáció fordított hatásának köszönhetően segíti a kanyargós emésztőrendszerben esetlegesen elakadt vagy lerakódott salakanyagok kiürülését
- egyenletesen fejleszti az egész test izomzatát, hiszen gyakorlatilag minden izomra szükéged van a fejenálláshoz
- segít megtanítani, hogyan használd leghatékonyabban a testedben rejlő legnagyobb erőt, az erőközpontodat
- javítja a tartást

Mentálisan:
- segít felfrissülni és új szemszögből látni mindent
- segít abban, hogy mentálisan és fizikailag is egyensúlyban legyél
- segít legyőzni az eleséstől való félelmet, ami egy igen mélyen gyökerező, és sok esetben hasznos ösztönünk, viszont ha sikerül irányítás alá vonni, nagyobb tudatosságot érhetünk el
- segít abban, hogy az Egónk „leszálljon a magas lóról", hiszen a fej a szokásos pozíciójához képest a legalacsonyabb pontra kerül
- segít abban, hogy az egész testedre és az egész lényedre egyformán figyelj, ami nagyobb egyensúlyhoz vezet

A fejenállás különösen hatásos a következő bajokra:

- hormonális problémák esetén
- termékenységgel, menstruációval, menopauzával kapcsolatos bajoknál (a menstruáció ideje alatt viszont nem javasolt a fordított testhelyzetek gyakorlása)
- alvászavarokra
- emésztési zavarok, gyomorégés, székrekedés, szorulás, hasmenés
- megfázás, kimerültség esetén
- fejfájás esetén (ha viszont erősödne a fejfájás a gyakorlástól, abba kell hagyni)
- depresszió, stressz, idegkimerültség fellépésekor

 

Nem ajánlott a fejenállás:
- vérnyomásproblémák, különösen magas vérnyomás esetén
- a menstruáció ideje alatt
- várandósság alatt
- nagyobb mértékű gerincferdülés, különösen ha a gerinc háti vagy nyaki szakaszát érinti (ha nem vagy benne biztos, kérd ki szakember véleményét)
- a fejet érintő gyulladásos állapotok esetén (pl. gyulladt fog esetén, bölcsességfoghúzás után, szem- vagy fülgyulladás esetén)
- retinaleválás esetén, vagy olyankor, ha a szemet érintő nyomás valamilyen okból kerülendő

Végezd velünk a fejenállást ebben a 30 perces videóban, amelyben hatékony, lépésről lépésre lebontott segítséget kapsz a fejenállás gyakorlásához, akár most kezded gyakorolni, akár meg tudsz már állni a szoba közepén segítség nélkül.