Tényleg csodatévő hatásúak, vagy csak ügyes reklámfogás néhány egészséges élelmiszert szuperételnek beállítani? Az itthon is többnyire borsos áron kapható finomságokról rengeteg jót olvashatsz, de nem árt, ha tudod, hogy alapvetően nem érdemes tőlük várni a megváltást. Utánajártunk, valóban érdemes-e ennyire rajongani a szuperételekért.

Csak pár éve került fel a goji- és acaibogyó, chiamag és quinoa a boltok polcaira. Állítólag mindegyik számos jótékony hatással rendelkezik, a hollywoodi hírességek Instagram profilja tele van azokkal a képekkel, amelyeken ezeket a misztikus nevű ételeket fogyasztják. Jók a rák megelőzésére, hízás ellen, az áruk pedig igen borsos. A brit dietetikusok társasága szerint az utóbbi időben az emberek 61%-a vásárolt szuperételnek titulált élelmiszereket, csakis azért, mert csodatévőként voltak címkézve.

Forrás: Thinkstock

A táplálkozási tanácsadó, Ian Marber viszont szkeptikus ezekkel az ételekkel kapcsolatban, és azt állítja, leginkább a jó marketingnek köszönhetik hírnevüket. De nem Marber az egyetlen, aki megtiltaná a szuperétel kifejezést, az Európai Unióban mostantól egyáltalán nem címkézhetik így az élelmiszereket. Ráadásul nemcsak, hogy nem szuperételek, nagy mennyiségben fogyasztva még károsak is lehetnek. 

Fotó: Hámori Zsófia/Life.hu
Mit mond a szakértő?

Ihász Katalin, a Life.hu dietetikusa  is óvatosságra int a szuperételekkel kapcsolatban. ,,Ez most mindössze egy trend, nem több. Mindig vannak felkapott dolgok, amik nem feltétlenül rosszak, azt azonban tudni kell, hogy nagy csodát nem érdemes várni tőlük. Figyelni kell a minőségi étkezésre, a megfelelő ásványianyag- és vitaminbevitelre, a szuperételek pedig csakis kiegészítőként funkcionálhatnak. Csak ezektől nem oldódik meg minden egészségügyi problémánk."

Kelkáposzta

Ezt mondják róla: A levelei tele vannak vitaminokkal, kalciummal, vassal és egyéb tápanyagokkal.

Forrás: Thinkstock

A valóság: A nagyon elterjedt szokás, hogy mostanság mindenbe nyers kelkáposztalevél kerül, nem biztos, hogy jó. Gondolj csak bele, mennyit fogyasztasz a glükozinolátokból, amit a kelkáposzta tartalmaz, ha többet eszel belőle a normál mennyiségnél. Akár a pajzsmirigyműködést is befolyásolhatják a glükozinolátok, nagy mennyiségben fogyasztva golyva kialakulásához is vezetnek. Jó, ha tudod, hogy a pajzsmirigy hatással van a hangulatodra és a közérzetedre: ha nem működik rendesen, fáradtságot, idegességet, hízást is okozhat.

Life.hu tipp

A kelkáposzta csak akkor szól bele a pajzsmirigyműködésbe, ha nyersen fogyasztod, és persze ha nagy mennyiségeket eszel belőle. Egy kelkáposztás turmix vagy saláta naponta nem baj, de ha teheted, inkább főve vagy párolva kerüljön a tányérodra, úgy sokkal egészségesebb.

Gojibogyó

Ezt mondják róla: A gojibogyó a kínai gyógyászat része évszázadok óta. Nyers, szárított vagy lé formában is segít az immunrendszer karbantartásában, fokozza az agyműködést, jó szívbetegség és rák ellen.

Forrás: Thinkstock

A valóság: Napi 13 adagot kellene meginnod a gojibogyó levéből, hogy annyi antioxidánshoz juss, mint amennyi egyetlen almában van. Sajnos a bogyók a szaponin nevű kémiai összetevőben is bővelkednek, ami növeli az emésztőrendszert érintő „lyukas bél" nevű betegség kockázatát: a betegség esetén a bél engedi, hogy a méreganyagok a szervezetbe jussanak. Ráadásul a gojibogyó a nadragulyafélék családjába tartozik, gyulladásokat okozhat. A diabétesz és a bőrkiütések kialakulása is összefügghet a bogyó fogyasztásával.

Life.hu tipp
Ha már gojibogyót eszel, mindenképp a nyers verziót válaszd a szárított helyett. Viszont az áfonya, málna, szeder és eper sokkal több antioxidánst tartalmaz, és még finomabbak is.

Quinoa

Ezt mondják róla: A dél-amerikai szupergabona 18%-kal több proteint tartalmaz, mint más gabonák, ráadásul alacsony a glikémiás indexe és gluténmentes.

Forrás: Thinkstock

A valóság: Valóban egész sok fehérjéhez juthatsz a quinoából, viszont irritálhatja a beleidet, és magas rosttartalma miatt puffadást okozhat.

Life.hu tipp

Ha beiktatod az étrendedbe, lehetőleg mértékkel fogyaszd!

Kókuszvíz

Ezt mondják róla: A kókuszvíz Nagy-Britannia mostanában leggyakrabban vásárolt üdítőjévé nőtte ki magát. A nyers zöld kókuszból nyert víz magnéziumban és káliumban gazdag. Gyakran edzés utáni italként fogyasztják magas ásványianyag-tartalma miatt.

Forrás: Thinkstock

A valóság: Igaz, a kókuszvíz kalóriatartalma alacsony (20 kalória decinként), ennek azonban a nagy része cukor. Három deci az italból három teáskanál cukrot tartalmaz, ami a napi ajánlott bevitel fele.

Life.hu tipp

Egy 2012-es kutatás szerint a víz, az izotóniás italok és a kókuszvíz ugyanannyira hidratál, de mint tudjuk, ezek közül csak az egyik nem hizlal: válaszd a vizet edzés közben és után is!

Acaibogyó

Ezt mondják róla: Kétszer annyi antioxidáns van az acaibogyóban, mint az áfonyában, illetve a fehérje-, rost-, esszenciális zsír és ásványianyag-tartalma is nagy, és szuper segítség a fogyáshoz is.

Forrás: Thinkstock

A valóság: Akármennyire is jól hangzik, a bogyó fogyasztó hatása még nem bizonyított. 

Life.hu tipp

Maradj inkább a szokásos vitaminforrásoknál, azok garantáltan beválnak, és a fogyasztó csodahatást ne az acaibogyótól várd!

Búzafű

Ezt mondják róla: Gwyneth Paltrow és Elle Macpherson kedvence nagyon népszerű a nők körében, egyre többen fogyasztják, főleg lé formájában. Márpedig ha Gwyneth-nek jó, nekünk is biztosan az.

Forrás: Thinkstock

A valóság: Közel sincs benne annyi tápanyag, mint amennyit hisznek róla.

Life.hu tipp

Válaszd inkább a brokkolit: finomabb, olcsóbb és egyszerűbb is fogyasztani. Magas az A-, C-, E-vitamin-, klorofil-, vas- és kalciumtartalma.