Egyre többször érzed azt, hogy képtelen vagy igazán koncentrálni valamire, hogy mindig vannak zavaró tényezők, amiktől nem tudsz elvonatkoztatni, és sokszor már figyelni sem tudsz igazán a fontos dolgokra? A rendszeres jógagyakorlás látványosan lendít a koncentrációs képességeden – próbáld csak ki!

Gondolatok, érzéki tapasztalatok, egyéb belső tapasztalatok (például képzelet, emlékezés stb.), érzelmek, hangulatok. Ezek mind-mind az elme folyamatai. A tudatfolyamatok nem azonosak az elmefolyamatokkal, a figyelem az, ami az elmefolyamatokat tudatfolyamattá teszi, azzal, hogy rájuk irányul, és a tudatosság szintjére emeli. A jóga is a figyelemmel dolgozik, ilyen értelemben minden jóga, amit tudatosan cselekszünk, és nem csak az, amikor a figyelmet a jógapózban tapasztalható érzetekre irányítjuk.

Forrás: Thinkstock

A legjobb gyakorlópálya, ha megpróbálod megélni a tudatosságot a hétköznapi cselekedeteidben azzal, hogy arra irányítod a figyelmedet, amit éppen csinálsz vagy tapasztalsz.

Miért jó irányítani a figyelmedet?

"A figyelem irányítása az élmények irányítását jelenti, és ebből kifolyólag az élet minőségének irányítását" – mondja Csíkszentmihályi Mihály. A figyelem irányításával tehát saját igényed szerint alakíthatod az életed, segít abban, hogy a jelen pillanatban élj, és ne vágyódj a múltba vagy a jövőbe, maradj a jelenben. Érezted már egy-egy kudarc után, hogy "úristen, mintha nem is én lettem volna, mintha ott sem lettem volna!"? Ha nem szeretnéd, hogy elszaladjon melletted az élet, húzd be a féket, és figyelj!

Normál tudatállapotban két-három dologra tudunk egyszerre figyelni, módosult tudatállapotokban a figyelem kiterjedhet akár az összes ingerre, amit felfogni képesek vagyunk, vagy éppen ellenkezőleg, leszűkülhet egyre.

Forrás: Thinkstock

Gyakorold a figyelem irányítását, akár kint a természetben! Ülj ki egy napos rétre, hegycsúcsra vagy folyópartra, és terjeszd ki a figyelmed az összes ingerre, vedd észre a közeli és távoli hangokat, az illatokat, amit csak lehet, és ezek hatását is önmagadra. Azután egy meditációs gyakorlattal tedd a figyelmet egyhegyűvé, és a végén figyeld meg a tökéletes csendet. Ehhez ajánlunk most neked erre a hétre egy JógaKlikk-videót, amit érdemes gyakorolnod. 

Tartsd meg a figyelmed a hétköznapi tevékenységeken, mosogatásnál, sportolásnál, munka közben legyél teljesen jelen, és tarts a fókuszt a folyamaton minél tovább. Minden tevékenység jobban fog menni, ha így teszel, és jobban is fogod élvezni. Ahol a figyelem, ott az energia, ha a boldogságod fontos, koncentrálj a szép dolgokra – erről szól a pozitív gondolkodás!