Kívülről nézve úgy tűnhet, a jógik csomót kötnek a testükre, hogy kioldják a feszültséget az elméjükből. Ez azért tud működni, mert a jógában két ellentétes erő egységén vagy egyensúlyán dolgozunk. A gyakorlás „Ha" és „Tha" „Nap" és „Hold", „aktív" és „passzív", „kifelé irányuló" és „befelé forduló" erők folyamatos libikókája.

Így van ez a garudászanával, a sas pózzal is. Miközben összehúz középre, és saját magad köré csavar, bizonyos helyeken összeszorítja, leszűkíti a teret, más helyeken pedig éppen hogy megnyitja, megnyújtóztatja a testet, helyet csinál, és teret hoz létre. A test és ezzel együtt az elme is a középvonal felé húzódik, miközben a test külső része kitágul: több hely lesz a lapockák között, a keresztcsont tájékán és a comb és csípő külső oldalán. 

GarudászanaForrás: Dreamstime

A garudászana nem a sasmadarat, hanem egy mitológiai lényt szimbolizál.  Garuda formáját tekintve félig ember, félig sas. Visnu hordozója (Visnu a hindu szentháromság fenntartó istene: Brahma teremt, Visnu fenntart, Síva elpusztít). Garuda a kígyók ellensége, az emberek barátja, a madarak királya. Ismerik őt hősiességéről, erejéről és a buddhista hagyományban arról a képességéről, hogy végtelen ideig képes repülni, soha nem kell leszállnia, mert képes meglovagolni a szelet. 

A Garudáról elnevezett póz rengeteg gyakorlási lehetőséget rejt magában: megtanít koncentrálni, fókuszálni, egyensúlyozni, egyszerre megfeszülni és ellazulni, és megtalálni a szabadságot és kényelmet egy első pillantásra inkább korlátozó és kényelmetlen helyzetben. 

Fizikai síkon a lapockák közötti rész és a keresztcsont tájékának megnyitásával oldja az itt felhalmozott feszültségeket, erősíti a lábakat és az erőközpontot, javítja a stabilitást. Különösen ajánlható futóknak, mert a futóknál gyakori, hogy a combok külső oldala túlságosan megerősödik a belső oldalhoz képest, a garudászana pedig erősíti a belső oldalt, míg nyújtja a külső oldalt, ezzel segít korrigálni a kibillent izomegyensúlyt a lábakban. Átmozgatja csaknem minden főbb ízületünket: boka, térd, csípő, váll, könyök, csukló – ezzel segíti az ízületi folyadék termelődését, és növeli vagy megőrzi a test mozgástartományát. 

Tipp
Gyakorold a garudászanát a Jógaklikkel! Koncentrálj éles figyelemmel, bölcsességgel, hogy hatalmas erődet kihasználva szabadon szárnyalhass!