A cukormentes italok úgy tűnik, semmivel sem jobbak a cukrozott társaiknál, nem segítik a fogyást, és fogyasztásukkal nem kerülhető el a súlygyarapodás – derül ki egy új tanulmányból. 

A mesterségesen ízesített italokról az a téves elképzelés alakult ki, hogy egészségesebbek a cukros üdítőitaloknál, és segítenek a fogyásban. A kutatók viszont azt mondják, nincs valódi bizonyíték arra, hogy fogyasztásukkal elkerülhető az elhízás, illetve az elhízással kapcsolatos betegségek – mint pl. a 2-es típusú cukorbetegség. 

Cukrozott italok  

A cukorral édesített italok, mint például üdítőitalok, gyümölcsitalok és sportitalok adják a brit tizenévesek cukorbevitelének egyharmadát, és az Egyesült Államok cukorfogyasztásának közel a felét. Nagy kalóriatartalmuk ellenére nagyon kevés tápanyagot tartalmaznak.

Üdítőitalok, gyümölcsitalok és sportitalok adják a brit tizenévesek cukorbevitelének egyharmadátForrás: Thinkstock

Vezető szerepük van az elhízás és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásában.

„Diétás” italok

Habár a mesterségesen ízesített italok csekély energiatartalmúak, az édes ízt érző receptorokat stimulálva fennáll a veszélye annak, hogy fokozott ún. kompenzatorikus táplálékfelvételt váltanak ki. Mivel diétásnak gondoljuk a terméket, ezért sokkal bátrabban fogyasztjuk, mint kellene. Mindegy, hogy chipsről, csokoládéról vagy üdítőről van szó, az ember hajlamos többet fogyasztani ezekből a "diétás" címke hatására, így gyakoribb a végén a hízás, mint a fogyás. Egy kutatás szerint

13 százalékkal több kalóriát fogyasztanak az első évben azok, akik éppen egészségük és testsúlyuk optimalizálása érdekében váltottak a diétás vagy light címkével ellátott termékekre.

Az ember hajlamos többet fogyasztani ezekből az italokból a "diétás" címke hatásáraForrás: Thinkstock

„A globális elhízási problémát a mesterségesen ízesített italok elhagyásával nem tudjuk megoldani, de fontos hangsúlyozni, hogy nem szabad a fogyasztásukat az egészséges táplálkozással egy lapon említeni" – tették hozzá a tanulmány szerzői.

 

 

Magyar szakvélemény

A témáról Abonyi Orsi okleveles táplálkozási szakembert kérdeztük: "Bár a kutatások eredményei még nem bizonyultak elég erősnek, azt mi magunk, saját "szánkon" is tapasztalhatjuk, hogy ha túl gyakran fogyasztunk édes, vagy túl édes ízű ételeket-italokat, akkor kevéssé érezzük édesnek a természetesen kellemes ízű gyümölcsöket, vagy éppen zöldségeket. Klienseim között is tapasztalom, hogy azok esetében, akik a folyadékpótlást csapvíz, ásványvíz, vagy édesítetlen tea helyett alacsony kalóriatartalmú, vagy kalóriamentes, de édesítőt tartalmazó folyadékokkal fedezik, lassabb a fogyás üteme, illetve gyakrabban csábulnak el egy cukrászsüteményre például. Mindenképpen azt javaslom, hogy ha igazán komolyan vesszük diétánkat, kerüljük a nullkalóriás édes üdítőket."