A vásárlástól érzik magukat boldognak a fiatalok

Forrás: Shutterstock -
boldogság vásárlás fogyasztás
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A vásárlási döntések szempontjából az Y és a Z generáció, vagyis az 1980-as és 90-es években, illetve a 2000 után születettek a legkönnyebben befolyásolhatók. Ezek a korosztályok hajlamosak leginkább az impulzív, vagyis hirtelen döntésből fakadó, átgondolatlan vásárlásokra – derül ki az Antall József Tudásközpont (AJTK) Suschool ismeretterjesztő fórumán ismertetett, reprezentatív kutatás adataiból.

A kutatás eredményei:

Az idősebb generációkat kevésbé teszi boldoggá a vásárlás, és akkor is inkább a használati cikkek beszerzését jelölik meg örömforrásként, míg a fiatalabbak gyakrabban érzik boldognak magukat vásárlás hatására. Náluk leginkább ruházati cikkek és élelmiszerek szerepelnek a lista élén.

A 15 év alattiak közel 40 százalékát, a 15–20 éveseknek pedig a negyedét minden alkalommal boldoggá teszi egy új termék vásárlása.

A vásárlástól érzik magukat boldognak a fiatalok Forrás: Shutterstock

Minél idősebb valaki, annál kevésbé jellemző rá ez az attitűd, 20 és 30 éves kor között már csak minden ötödik, 30 és 50 év között minden tizedik válaszadó tartozik e körbe, 50 év felett pedig csupán 8 százalék nyilatkozott így. Éppen ezért az impulzív vásárlás is a fiatalabbakra jellemző: a 15 év alattiak kétharmada, illetve a 15–20 évesek 70 százalékával előfordul, hogy hirtelen felindulásból, „mert megérdemlem" alapon vásárol. A 20 és 30 közötti válaszadóknak a harmada, a 30–50 éveseknek 15, az 50 felettieknek pedig már csak 4 százaléka válaszolt így.

Egy-egy termék megvásárlásának motivációi közül az, hogy „mások is felfigyeljenek rám", szintén a legfiatalabbakra jellemző: 15 év alatt 39, 15 és 30 év között pedig 30 százalék válaszolt úgy, hogy előfordult már vele ilyen, míg 30 felett már csak 16, 50 felett pedig 9 százalék sorolta magát ebbe a kategóriába.

„Mások is felfigyeljenek rám" - tipikus motiváció a vásárláshoz a fiatalok körében Forrás: Shutterstock

A kutatás szerint nemcsak az életkor, az anyagi jövedelem is hatással van arra, milyen fogyasztók vagyunk: a jövedelem növekedésével egyre kevésbé jelent boldogságot a vásárlás, egyre fontosabbá válnak más örömforrások, ugyanakkor jellemzőbbé vállnak a nem tervezett bevásárlások, a felesleges termékek beszerzése és egyre nő a lejárt szavatosság miatt kidobott élelmiszerek mennyisége. A megfelelési vágy, mint vásárlási motiváció azonban az alacsonyabb keresetűekre jellemző, mint ahogy az új termék miatti boldogságérzés is kevésbé meghatározó a jómódúbbak körében.

Tudatos fogyasztás

Soha ennyire nem volt még fontos a tudatos fogyasztás, mint a mai világban. A fogyasztói társadalom által lépten-nyomon közvetített üzenet, miszerint vásárolj minél többet, elképesztő módon hatalmasodott el rajtunk, embereken. A vásrálásról természetesen nem kell lemondani, és az sem baj, ha jó érzéseket társítasz egy-egy új szerzeményhez, de gondold át, hogy valóban szükséged van-e arra a tárgyra, és próbálj olyan helyeken vásárolni, amivel helyi termelőket, helyi tervezőket támogatsz. Nézz utána, miből és milyen körülmények között készül az a termék, amit szeretnél.

Modellek, akik várandósan léptek kifutórahttp://www.life.hu/trend/20171117-varandos-modell-kismamak-a-kifuton.html2016 decemberében mindenki arról beszélt, hogy Irina Shayk várandósan lépett kifutóra. A Victoria's Secret modell esete azonban nem egyedi. Íme, 10 alkalom, amikor terhes modelleket láthattunk a kifutón. TrendOrigo68 éves lett a divat nagyasszonya, Anna Wintourhttp://www.life.hu/trend/20171102-68-eves-lett-a-divat-nagyasszonya-anna-wintour.htmlAnna Wintour története példa nélküli: a 68 éves főszerkesztő 30 éve ül a divatvilág trónján és formálja az emberek ízlését, stílusát. De honnan indult és hogyan tette a világ első számú divatmagazinjává a Vogue-ot? Eláruljuk! Trend--Ruhadarabok és kiegészítők a hygge életérzés megéléséhezhttp://www.life.hu/trend/20171030-ruhadarabok-es-kiegeszitok-a-hygge-eleterzes-megelesehez.htmlA Hygge életérzés elérte Magyarországot is, habár a legtöbb ember életében mindig is jelen volt, csak éppen most egy új fogalom alatt beszélünk arról, mennyire fontos az otthon meghittsége, a béke pillanatainak megélése és a gondtalan családi, baráti együttlétek. Mivel a belső állapotunkat az is meghatározza, hogy mit viselünk, mivel vesszük körbe magunkat, ehhez válogattunk most egy-egy bazárt. Trend--Inspirálódj a Disney-mesék világából: bazár!http://www.life.hu/trend/20171016-inspiralodj-a-disney-mesek-vilagabol.htmlA sikeres világmárkák imádják a Disney-hősöket, nem csoda, hogy évről évre előrukkolnak egy mese inspirálta kollekcióval. Mutatunk is néhány izgalmas terméket az elmúlt évekből. TrendOrigoEttől érzik magukat szépnek a magyar nőkhttp://www.life.hu/trend/20171010-a-magyar-nok-kulso-es-belso-szepsegrol-szepsegidealokrol-nyilatkoztak-egy-kutatasban.htmlA nemzetközileg ismert magyar divatmárka, a Cango&Rinaldi legfrissebb kutatásában arra kereste a választ, hogy mit gondolnak a magyar nők a szépségről, mennyire tartják fontosnak a külsőségeket és hogyan befolyásolja önértékelésüket a social media világa. Az online kérdőívet néhány nap leforgása alatt több mint ezren töltötték ki, ami bizonyítja, hogy a magyar nők szívesen megosztják véleményüket a témával kapcsolatban. Trend--A legvadítóbb viselet: öltözz műbőrbe!http://www.life.hu/trend/20171012-igy-viseld-a-mubort.htmlAz egyik legvagányabb, legdögösebb viselet az őszi-téli szezonban a műbőr. Érdemes a cipő-táska-öv hármasán túl is keresgélni, habár ezek nagyon fontos kiegészítők, de a ruhatárba is megéri beemelni néhány szuper műbőr darabot! TrendOrigo

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.