Ő kergette bele ebbe a helyzetbe, mégis őrülten féltékeny volt a saját lányára. 

Bár Mittamoni jól tudta, mire vállalkozik, arra talán ő sem számított, mennyire megszereti az új férjét, és milyen érzéseket kelt majd benne, mikor a lánya is tényleges feleséggé lép elő ebben a hármas kapcsolatban. Orola mindössze 15 éves volt, amikor Noten először kívánta gyakorolni hitvesi jogait. Mittamoni azonban nem a lányáért, hanem a saját helyzetéért aggódott azokon az éjjeleken, amikor a férje nem mellé bújt be az ágyba. Anya és lánya között feszülté vált a kapcsolat, amely mérgezésig fajult. Egyszer édesanyja a lány ételébe egy enyhén mérgező növényt tett, amelytől Orola rosszul lett, és többször hányt. Ezt kihasználva azt az éjszakát Mittamoni ismét szeretett férje mellett tölthette. A rivalizáció végleg lerombolta a két nő közti köteléket. 

Eltávolodtam az anyámtól. Többé nem tudtam tanácsot kérni tőle. Elárultnak és elhagyottnak éreztem magam – mondta Orola.

Mittamoni talán maga sem gondolta, mennyire megszereti az új férjét, és milyen érzéseket kelt majd benne, mikor a lánya is tényleges feleséggé lép előFotó: ERIC RECHSTEINER

Orola egy ideig lázadt újdonsült szerepe ellen. Gondolatait, fájdalmát azonban senkivel, se édesanyjával, se barátnőivel nem tudta megosztani – akiktől fokozatosan eltávolodott, hiszen előttük ott volt még az élet, a párválasztás boldog és felszabadult ígéretével. Ez a fajta elszigeteltség annyira bántotta, hogy már az öngyilkosság gondolata is felvetült benne, ám ekkor megtudta, hogy várandós, és ez új célt adott az életének. 

Így látja a történéseket Orola édesanyja  

Mittamoni szerint a férje halála után szüksége volt egy férfira, aki segít neki a ház körül és a földeken, és Noten volt az egyetlen szóba jöhető férjjelölt. A házasságot azonban a vének csak úgy engedték, ha Orola később átveszi az anyja helyét. Nem volt más választása, beleegyezett. 

Ez a klán vénjeinek döntése volt, nem az enyém" – tette hozzá.

Ugyanakkor elmondta azt is, mennyire nehéz és fájdalmas volt számára, amikor a második férjén – akit valóban nagyon szeretett – osztozni kényszerült a lányával.

A többi matriarchális társadalomhoz hasonlóan a mandiknál is a nők birtokolják a vagyont és öröklik azt, valamint ők felügyelik a családi gazdaságot és bevételeket. A fiatal lány szemében kétszeresen is igazságtalan volt a helyzet, mivel a mandi nők az esetek többségében maguk választhatják meg partnerüket. Ők kezdeményeznek, és ők is tesznek javaslatot a házasságra. 

A mandi házasság nem csupán két emberről szól, ez egyben a klánok közti gazdagság megerősítése is. Épp ezért volt elengedhetetlen, hogy az özvegy Mittamoni elhunyt hitvese klánjából válasszon magának új férjet.

Orola szemében igazságtalan volt a helyzet, mivel a mandi nők az esetek többségében maguk választhatják meg partnerüketFotó: ERIC RECHSTEINER

Azzal, hogy a lánya ugyanahhoz a férfihoz ment hozzá, mint ő, két fontos dolgot ért el: az első, hogy a családban hosszú ideig lesz termékeny nő, aki tud gyermeket szülni, így növelve a família gazdagságát, a második, hogy női klánjuk tovább megtarthatja a hatalmát, hiszen halála után a lánya megvédi majd azt.

Az elmúlt években sok kívülálló úgy látta, hogy az úgynevezett anya-lánya házassági szokás megszűnt, ami nagyban köszönhető a katolikus misszióknak.

Ugyanakkor – miközben nincsenek hivatalos adatok – egy helyi vezető, Shulekha Mrong azt állítja, hogy a mai napig vannak olyan családok, ahol még mindig követik az anya-lánya házasság hagyományát, épp csak nem beszélnek róla nyíltan. Ő megérti ugyan a motivációjukat, mégis ellenzi ezt a szokást, hiszen rendkívül igazságtalan a fiatal lányokkal szemben. Elveszi tőlük a választás szabadságát, ugyanakkor egy ilyen fajta hármas kapcsolat – amelyben férjükön édesanyjukkal osztoznak – pszichésen rendkívül megterhelő.

A történetre a Marie Claire  oldalán bukkantunk rá.