A koronavírus-járvány nagy valószínűséggel tartós hatással lesz az emberek mentális egészségére: a vírustól való félelem, a járvány terjedésének megfékezésére elrendelt karanténok, az elszigetelődés, a munkahelyek elvesztése, az anyagi bizonytalanság mind komoly mentális sebeket okoztak világszerte és itthon egyaránt – figyelmeztetett jelentésében az Egészségügyi Világszervezet. Sajnos, a probléma a korlátozások feloldásával nem fog azonnal megoldódni, valószínűleg hosszú távú hatásokra kell számítani, sokaknál elhúzódó szorongás, depresszió jelentkezhet. De vajon miként tudjuk visszarántani magunkat a negatív gondolatok és a stressz okozta megborult egyensúlyi állapotból? Vid Natasa pszichológus szakértő elmondta, mit tehetünk, hogy jobban érezzük magunkat. .

Nem vagyunk egyformák

A járvány és következményei sokféleképpen érintették az embereket, általánosságban rengeteg stressz, illetve stresszhelyzet ért minket. A többség nagyfokú bizonytalanságot és tehetetlenséget élt meg, kibillent az egyensúlyi állapotából, és sok esetben ez az állapot szorongáshoz vezetett – kezdi véleménye kifejtését a szakember. Természetesen sokakat közvetlenül is érintett a COVID, mert vagy betegek voltak, vagy éppen családtagjukért, ismerősükért aggódtak, de aki elvesztette a munkáját, annak anyagi nehézségekkel is szembe kellett néznie. Összességében azt láttuk, hogy nagyon megnőtt az igény a szakemberek iránt, sokan kezdtek terápiára járni. A másik általánosabb tapasztalat az volt, hogy ahol korábban is jól és harmonikusan működött a család, ott az összezártság is zökkenőmentesen (vagy többnyire zökkenőmentesen) telt, ahol viszont problémák voltak, ott ezeket jelentősen súlyosbította a karantén. Ugyanakkor vannak olyanok is, akik a hosszú elzártságot engedik el nehezen, sokaknak most éppen az okoz feszültséget és szorongást, hogy ismét tömött buszra kell szállni, bemenni a munkahelyre vagy éppen levenni a maszkot a zárt terekben – magyarázza a terapeuta.

Sokaknak most éppen az okoz feszültséget, hogy újra emberek közé kell menniükForrás: Shutterstock

Ne adjuk fel a társas kapcsolatainkat!

A járvány egyik pozitívumaként is szokták emlegetni, hogy a technológiának köszönhetően egyszerűbb lett a kapcsolattartás, legyen szó munkáról, vagy akár az oktatásról, sok esetben az online térbe helyeződött át a mindennapi interakció. Ez azonban nem feltétlenül minden szempontból előnyös, hiszen a digitális térben egyszerűen nem tudunk úgy kapcsolódni másokhoz, mintha személyesen találkozunk, beszélünk, esetleg megérintjük egymást. Társas lények vagyunk, a testbeszéd, a kisugárzás, a másiktól érkező nonverbális jelzések, rezgések mind-mind alapvető elemei az emberek közötti kapcsolatoknak. Ha nyugodt, kiegyensúlyozott, jó kedélyű emberekkel tartózkodunk egy térben, az fizikailag is jó hatással van ránk, ami mérhető is. Ezért is annyira fontos, hogy magunkra is szakítsunk időt, hiszen, ha mi rendben vagyunk, az azonnal visszahat a családunkra, a gyermekeink hangulatára, biztonságérzetére – emeli ki Vid Natasa.

Hagyjunk időt magunknak

Be kell látnunk, hogy a kríziseket, nehéz helyzeteket sajnos nem tudjuk elkerülni a mindennapokban, legfőképp ebben a felgyorsult, rendkívül instabil világban. Így tehát arra kell koncentrálnunk, hogy vissza tudjuk helyezni magunkat a harmonikus nyugalmi állapotba, egyensúlyba. Ez biztosítja azt, hogy rugalmasan leszünk képesek alkalmazkodni a változó helyzetekhez, illetve sikeresen meg tudunk küzdeni az elénk kerülő akadályokkal. Itt egy szemléletes példával élhetünk: ha veszünk egy palackot, és megtöltjük vízzel, illetve homokkal, majd jól összerázzuk, a homok teljesen felkavarodik. Így működik ez az életünkben is, hiszen, ha nagy a káosz és a zűrzavar, akkor nem látjuk tisztán magunkat, a helyzetünket, nem találunk megoldást a problémáinkra. Ha a homok leülepszik, könnyebben birkózunk meg a nehézségekkel – hangsúlyozza a pszichológus.

Arra kell koncentrálnunk, hogy vissza tudjuk helyezni magunkat a harmonikus nyugalmi állapotba, egyensúlybaForrás: Shutterstock

Lépjünk ki a mindennapok pörgéséből  

Evolúciós hagyatékunk az, hogy a negatív dolgokra koncentrálunk a veszélyektől tartva, viszont, ha gyakorlunk, megtanulhatjuk pozitívan szemlélni a dolgokat. Ebben segíthetnek a lelki lazító, ráhangoló gyakorlatok. Ezek olyan helyzetekhez készült hanganyagok, melyek minden ember életében egyformán jelen vannak a mindennapokban, és melyekhez könnyű kapcsolódni: a reggeli ébredés, az alvás előtti lelassulás, a házimunka stb. Ezek a gyakorlatok rövidek, praktikusak és tökéletesen alkalmasak arra, hogy rutinszerűen végezhessük őket, ami az egyik legfontosabb tényező a siker szempontjából. A gyakorlatokat rendszeresen kell végezni, illetve ismételni, hogy igazán ráhangolódjunk erre a gondolkodásmódra, és valóban képesek legyünk visszarántani magunkat a negatív gondolatokból. A cél az, hogy kilépjünk a mindennapok pörgéséből, legyen szó a fizikailag is elvégzendő feladatokról,  házimunkáról vagy reggelikészítésről, vagy éppen a fejünkben zajló tépelődésről, nyugtalanul cikázó gondolatokról – emeli ki a szakértő.

Forduljunk a természethez  

Vid Natasa szerint, ha felborul a belső egyensúly, egy dologhoz bizton fordulhatunk: a természethez. Tegyünk egy sétát, menjünk az erdőbe biciklizni, szívjuk magunkba a friss levegőt és lassuljunk le; a természet pontosan tudja, mire van szükségünk. Érdekes, hogy már annak is nyugtató hatása van, ha tengermorajlást hallgatunk vagy képeket nézegetünk a természetről.