Fegyencedzés - ha szabad akarsz lenni

2013.02.24. 16:30

A fegyencedzés nevű friss szemléletet hozó fitneszdivat egyre több rajongót és követőt szerez magának szerte a világon.

Kövesd a Life.hu-t a Facebook-on is!


Húsz év börtön tapasztalata

Pikantériája, hogy egy olyan könyv turbózta fel népszerűségét, amelyet állítólag egy húsz évet börtönben töltött "öreg" fegyenc írt. Bár a könyv szerzőjének autentikus tudásának létét sokan megkérdőjelezik, tekintve hogy soha, sehol nem vállal közszereplést, nem nyilatkozik és csak menedzserein keresztül tartja a kapcsolatot a "külvilággal". Mások szerint megint éppen rácsok mögött van, azért a rejtőzködés, és éppen új módszerek hatékonyságát próbálja ki egy néhány négyzetméteres cella fogságában. Eredetileg az állóképesség megőrzése volt a cél, valamint olyan rugalmasság és erő megszerzése, amely mentén Paul Wade (és a többi rab) sikerrel védheti meg magát a börtönökben gyakori céltalan agressziótól.

Thinkstock

Akárhogy is van a dolog, tény, hogy könyve nyomán reneszánszát éli a saját testre alapozó gimnasztika, és akik belekóstoltak ebbe a módszerbe, sorra fityiszt mutatnak az edzőtermek világának.

Nem csak edzés - filozófia is

A fegyencedzés - vagy más néven a calisthenics - azonban nem csak egy ókori gyökereken alapuló edzésmódszer, egyféle filozófiai irányzat is, amely segítségével a gyakorlatokat végző ember megszabadulhat fizikai vagy nyomasztó lelki korlátaitól. A fegyencedzés abban is segíthet, hogy megszabaduljunk "fogolylétünktől".

Gyerekszobák fogságában

Sokszor éppen mi, nők érezzük életünket rabságnak és ennek sok oka és formája lehet, de az egyik legérzékenyebb, "szabadságvesztésre ítélt" periódus a gyermekvállalás első néhány éve.

A pici gyerekek jólétének felelőssége, a napi huszonnégy órás szolgálat néha tényleg cellalétet eredményez, amelyben egyféle tompaság, tunyaság, saját értékeinkkel szembeni közöny vehet erőt rajtunk, és ha módunk nyílna is kilépni a világból, számtalan mondvacsinált okra hivatkozva maradunk testi-lelki rabságunk kellős közepén. Mindeközben persze irigy szemmel figyeljük nőtársaink, esetleg párunk repdeső szabadságát, és a robbanásig gyűlik a feszültség és a keserűség bennünk. 

Thinkstock

A fegyencedzés a hiperérzékeny, az otthon fogságába zárt nők számára is remek megoldás lehet, hiszen éppen azokat a kifogásokat dobja sutba, amelyekre hivatkozva eddig nem tettek semmit azért, hogy korlátaikat legyőzzék.

Miért ajánljuk?
1. Nem kell kimozdulni a lakásból, akár a gyerekágy mellett elvégezhetőek a gyakorlatok.

2. Helyigénye tényleg minimális, ahol a testünk vízszintesen, függőlegesen elfér, ott már tudunk dolgozni, akár egy cellaméretű hálószoba is alkalmas terület lehet.

3. Nem igényel beruházást, nem kerül egyetlen fillérbe sem, hiszen az egyetlen eszköz a saját testünk.

4. Annyi időt szánhatunk rá, amennyit akarunk, a gyakorlatok a kicsi igényei mentén megszakíthatóak.

5. Nem kell szembesülni a fittnesztermek párductestű ragadozóival, legfeljebb akkor, ha már van mit megmutatni.

6. A módszer testre szabható, sőt, testre is kell szabni. Figyelembe kell venni alkati sajátosságainkat, erőnlétünket is.

7. Mindig újra lehet kezdeni, ha a lendület a kicsi fogzásának, vagy egy nátha idején megtört, a befektetett energia nem veszik el, addig megszerzett rugalmasságunk nem tűnik el egyik napról a másikra, és mivel nem a testtömeg növelése, vagy fogyókúra a cél, nincs mit méregetni. Ráadásul testünk (és idegrendszerünk) egy idő után igényelni fogja az erőfeszítések nyomán felszabaduló természetes drogot - az endorfint - így garantáltan újra kézre állunk.

8. A gimnasztikai gyakorlatok előnye az izomerő fejlesztésén túl a rugalmasság megszerzése. Mozgásunk ruganyossá, testünk hajlékonnyá válik, amely azért számtalan előnnyel jár a párkapcsolat területén is.

9. Állóképességünk erősödni fog, kevésbé terhelnek majd a baba körüli teendők, ráadásul egy idő után úgy érezhetjük, elég erősek vagyunk ahhoz, hogy a gyerekkel a karunkban, nyakunkban, vagy a hátunkon meghódítsuk a külvilágot!


A szabadság felé vezető út 6 lépése

Szokás mesterhatosnak is nevezni a fegyencedzés hat kulcsgyakorlatát.

Ezek a fekvőtámasz, a guggolás, a húzódzkodás, a híd, a lábemelés végül a kézenállásban végzett fekvőtámasz. Mielőtt megrémülnél, eláruljuk, hogy minden kulcsgyakorlatot tíz szintre bontottak, és csak akkor lépsz egy új szintre, ha már te magad érzed úgy, hogy kell a plusz erőfeszítés. A szintek lényege az emelkedő ismétlésszám, de a mesterszint elérése azért kicsit eltér a kiinduló gyakorlattól.

Vagyis a fekvőtámaszból egykezes fekvőtámasz lehet, a guggolásból egylábas guggolás, a húzódzkodásból egykezes húzódzkodás, a hídnál állásból állásba juthatsz el, lábemelésnél nyújtott lábas lábemelés függeszkedve a cél, illetve a non plus ultra a kézenállásban végzett fekvőtámasznál az egykezes fekvőtámasz.

Thinkstock

A Terminátor lány sem húszévesen kezdte

Ha hirtelen magad elé képzeled a most lehetetlennek tűnő gyakorlatokat, akkor jusson eszedbe a Terminátor filmekből jól ismert Sara Connor figurája, akit Linda Hamilton alakított. Kevesen tudják, de Hamilton a Terminátor 2 főszerepének kedvéért valóban felturbózta magát a kívánt szintre, vagyis nem csak szerep volt számára a cellában bemutatott látványos edzés. A színésznő saját testgyakorlatokkal érte el a kellő ruganyosságot és izomerőt, amellyel méltó alakítást nyújthatott Arnold Schwarzenegger mellett. Mellesleg Linda Hamilton már nem volt éppen húszéves, amikor megkapta a szerepet, vagyis az életkor sem lehet kifogás.

Ha bővebb ismeretekre vágysz a fegyencedzést illetően, akkor érdemes beszerezni a könyvet is, amelyben a hat kulcsgyakorlat tíz szintjének részletes leírását találod meg illusztrációkkal együtt. Ám használhatod a józan eszedet is a tested és a testnevelés órák tapasztalatai mellett.

Mit mond a pszichológus?
Gazdag Enikő pszichológus szerint a fegyencedzés tökéletesen alkalmas lehet arra, hogy egy önmagát "rabnak" érző ember kicsit kilépjen szűkre szabott világából: "A saját testtel végzett edzésformák egyébként közismertek, nem véletlenül a gimnasztika a legáltalánosabb mozgásforma óvodáskortól kezdve. A teljes testre hatóan mozgatja meg az izmokat és minimálisan terheli a vázrendszert és ízületeket. Fontos azonban itt is, hogy rövid idő alatt ne várjunk csodákat, és vegyük figyelembe, hogy a magányos edzésformák -szemben a csoportedzések közösségi erejével - kifejezetten erős önfegyelmet, magas szintű motivációt kívánnak."
Katalin hercegnő pilatesedzésekre járhttp://www.life.hu/ez-zsir/eljegeszsegesen/20130121-pilatesszel-jogaval-es-kutyasetaltatassal-tartja-magat-formaban-katalin-hercegno.html A 4 legjobb edzésforma fenékre és lábrahttp://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20121119-a-4-legjobb-edzesforma-fenekre-es-labra.html Öt edzésforma a lapos hasérthttp://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20121029-az-ot-leghatasosabb-edzesforma-a-lapos-has-es-a-karcsu.html Szabó Győző férfias edzésekkel tartja formában magáthttp://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20120925-szabo-gyozo-kuzdosportokkal-tartja-formaban-magat.html Az idő nem lehet kifogás! Lapos has napi 4 perc edzésselhttp://www.life.hu/ez-zsir/mozgas/20120327-az-ido-nem-lehet-kifogas-lapos-has-napi-4-perc.html
edzésfilozófiafitneszmozgásfekvőtámaszfegyencedzés