Sport a szabadban, allergiásan? Lehetséges, csak csináld okosan!

2014.03.31. 21:36

Viszlát, nagykabát és zsúfolt konditerem! Isten hozott, póló és kocogás a szabadban, ahol meleg van, virágoznak a fák, és olyan emberek vesznek körül, akiket hasonlóan felvillanyoz a langyos szellő. Arra azonban vigyázz, hogy az allergia könnyen megkeserítheti a szabadtéri edzést - a Life.hu elárulja, mire érdemes odafigyelned. 

A jó időben törvényszerű, hogy egyre többen vágynak mozgásra, ezzel egy időben azonban lecsapnak a tavaszi allergiák is. Sokan úgy vélik, ez jó ok arra, hogy felmentsék magukat a sportolás alól, ám ez nem jó hozzáállás. Az allergiától kimerültnek érzik magukat, és egyes tünetek, mint például az orrdugulás és a szemirritáció elég kellemetlenek ahhoz, hogy elmenjen a kedv az edzéstől. Lisa Lynn New York-i sztáredző azonban elárulja, melyek azok a dolgok, melyek lényegesen könnyebbé tehetik a szabadtéri mozgást allergiaszezonban.

Forrás: Thinkstock

Ismerd meg az ellenséged!

A szezonális allergiában szenvedők számára a szipogást és tüsszögést okozó ellenség a pollen, melynek mennyiségét az időjárás és a napszak jelentősen befolyásolja. A pollen koncentrációja jellemzően reggel és délelőtt a legmagasabb, ezért a szabadtéri edzést délutánra vagy estére érdemes időzítened. A pollenkoncentráció a szakértők szerint meleg, száraz és szeles időben tetőzik, és hűvös, nyirkos időben a legalacsonyabb.

Fedd le a hajad!

Nagyon fontos a sapka viselése, hogy a pollen ne tudjon a hajra tapadni. Ez különösen azok számára jó tanács, akik nem naponta mosnak hajat. Egy baseballsapka például kettős szerepet is játszhat, mert a hajunk védelme mellett a napfénytől is védi a szemünket.

Óvd a szemed!

Viselj sportszemüveget vagy napszemüveget a szabadtéri edzés közben, hogy a pollen ne tudjon a szemedbe kerülni.

Tisztálkodj alaposan!

Jó esetben mindenki megfürdik edzés után, ám az allergiásoknak fokozottan lényeges: a pollen ugyanis rátapad a testre, és még jóval a szabadtéri mozgás után is irritációt okozhat.

Konzultálj orvosoddal a gyógyszereidről!

Lynn, aki maga is szenved allergiában, azt mondja, hogy néhány antihisztamin fáradtságot okozhat. Érdemes tehát megbeszélni a gyógyszerészeddel vagy orvosoddal, mikor érdemes bevenni a tablettákat. Ezzel elkerülheted, hogy a bevett gyógyszer pont néhány perccel a tervezett edzés előtt okozzon kimerültséget.

Forrás: Thinkstock

Vissza az alapokhoz!

Bár ezek a tanácsok az év minden szakára vonatkoznak, nem lehet elégszer megismételni. Először is, fogyassz rengeteg vizet, és kövess magas zöldség- és gyümölcstartalmú, kiegyensúlyozott étrendet. Némi bizonyíték mutat arra is, hogy a növényi forrásból származó C-vitamin enyhítheti az allergiás tüneteket, de még ha ez nem is igaz, mindenképpen jót tesz, mert természetes energiaforrásként szolgál.

Nagy Amarilla tippjei:

A Life.hu aerobikoktatója maga is küzd az allergiával, ez azonban nem gátolja meg abban, hogy annyit mozogjon a szabadban, amennyit csak lehet. ,,A fenti tippekkel egyetértek, sőt, én még javasolnám a még több folyadékbevitelt. Ez ugyanis serkenti az anyagcserét, az izzadást, így hamarabb távoznak belőlünk a méreganyagok - nekem ez bevált. Ezen kívül érdemes még arra figyelni, hogy az allergiával küzdő futók kerüljék a mezőket, illetve azokat a helyeket, ahol magasabb a levegő pollentartalma."

 

edzésallergiamozgás