Ha hoz a Télapó, fogadd el - Ezért érdemes mogyorót enned!

2015.12.05. 19:58

A Mikulás-csomagok és a téli esték elengedhetetlen kelléke a földimogyoró, ami azok közé a finomságok közé tartozik, amiknek nassolását képtelenség abbahagyni. Natúr formában mégis érdemes fogyasztani, persze csak mértékkel!

Amerikából jöttem...

A földimogyoró, más néven amerikai mogyoró Dél-Amerikából származik, Európába körülbelül 500 éve érkezett, de Ázsiában is sokfelé termesztik. Magja mellett a mezőgazdaság a szárát és a növényzetét is felhasználja.

Forrás: Thinkstock
Erre figyelj!

Ha a földimogyoró héján penészt látsz, semmiképp se edd meg, a penészben ugyanis rákkeltő és a májra is veszélyes aflatoxin található.
A földimogyoró emellett a leggyakoribb allergének közé tartozik, így az arra érzékenyeknek nagyon fontos, hogy elkerüljék, mert könnyen légzészavart, akár életveszélyes állapotot is előidézhet. Nyáron pedig érdemes óvatosan bánniuk a mogyoróval azoknak, akik allergiásak a fűfélékre, a parlagfűre, a mogyoró ugyanis könnyen keresztallergiát válthat ki.

Kiváló vitaminforrás

A földimogyorót érdemes beiktatni az étrendbe, de persze itt nem az agyonsózott nassolnivalóra, hanem a natúr verzióra gondolunk.  Napi fél marék elég belőle - mint a többi egészséges nassolnivalót, ezt sem kell túlzásba vinni. Vitaminokat, ásványi anyagokat bőven tartalmaz, és a többi olajos maghoz hasonlóan a földimogyorónak is vannak gyógyhatásai: segít optimalizálni a felborult hormonháztartást, kalciumtartalma révén véd a csontritkulás ellen, csökkenti a leggyakoribb betegségek miatti elhalálozás veszélyét, beleérve a légzőszervi betegségeket és a cukorbetegséget, illetve a szívproblémákat. A tengerentúlon ebből készítik a mogyoróvajat, amiből egy átlag amerikai évente közel két kilónyit elfogyaszt. A vegetáriánus étrend követőinek is érdemes rendszeresen fogyasztania, a földimogyoró ugyanis nagyszerű fehérjeforrás.

Forrás: Thinkstock

Nassolj mogyorót!

Hogy miért? Sokkal egészségesebb, mint a chips, a tortilla vagy a perec: kutatások szerint a földimogyoró rágcsálása sokkal kevésbé teszi tönkre a fogakat, mint a többi klasszikus, sóval és cukorral dúsított, tápanyagszegény étel. 

Forrás: Thinkstock

Olaja szépít, és nagyon finom

A földimogyoró-olaj nem azonos a klasszikus mogyoróolajjal, aminek szuper hatásairól itt írtunk korábban. Az előbbit jellegzetes íze miatt főként salátákhoz használják, nagyon jól passzol például a spenóthoz. Az ázsiai konyhákban népszerű wokos ételekhez előszeretettel alkalmazzák, emellett kiválóan hat az emésztésre, csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet. Természetesen a szépségápolásban is ismerik a földimogyoró-olajat: E-vitamin-tartalma révén ápolja a bőrt, ami ragyogó és puha lesz tőle, a száraz, problémás vagy épp ekcémás bőr regenerálásban is sokat segít. 

Jó, ha tudod
A mogyoró azok közé az ételek közé tartozik, amire a szokásosnál többen allergiásak, ám a legújabb kutatások szerint a mogyoró fogyasztásával megelőzhető az allergia. A Gyermekgyógyászok Amerikai Akadémiájának közleménye alapján azoknál a gyerekeknél, akik még egyéves koruk előtt hetente több mint háromszor kapnak mogyorótartalmú ételt, csak ritkán alakul ki később allergia. Mindez szöges ellentétben van az eddigi protokollal, miszerint a legjobb, ha 3 éves korig egyáltalán nem találkozik a gyerek az allergén mogyoróval.

Mindez azt jelenti, hogy a mogyoró korai bevezetése az étrendbe jelentős mértékben csökkenti az allergia későbbi kialakulásának esélyét. Természetesen nem egész mogyoró fogyasztásáról volt szó, csupán olyan ételekről, amelyekben az összetevők között a mogyoró is szerepelt. A szakemberek hangsúlyozták, hogy azoknak a gyerekeknek a szülei, akik már mutatnak allergiás tüneteket, például ekcémásak vagy érzékenyek a tojásra, mindenképpen konzultáljanak egy allergológussal vagy gyerekgyógyásszal, mielőtt mogyorót adnának gyermeküknek.

mogyorófinomságrágcsálnivaló