5 dolog, amit nem tudtál a kalóriákról

2016.09.09. 19:41

Mindenki tudja, hogy a fogyás és a testsúly fenntartása a kalóriabevitel és -leadás egyensúlyától függ. Más tényezők is szerepet játszanak azonban abban, hogyan befolyásolja a kalóriaszám a testsúlyunkat. Íme, öt olyan tudnivaló a kalóriákról, amit sokan talán még nem is hallottak.

1. Az amerikai Élelmiszer és Gyógyszerellenőrzési Hivatal (FDA) előírásai 20 százalékos eltérést engedélyeznek a pontos értéktől a tápértéket jelző címkéken.

Ez rengeteg. Ha például egy fehérjeszeleten azt írják, hogy 250 kalóriát tartalmaz, előfordulhat, hogy akár 300 kalória is van benne. Csak úgy lehetünk teljesen biztosak abban, hogy mennyi kalóriát viszünk be a szervezetünkbe, ha az összes fogásunkat és rágcsálnivalónkat magunk készítjük el, ezt azonban az emberek többsége valószínűleg nem tudja kivitelezni.

Forrás: Dreamstime

2. A „nullakalóriás" élelmiszerek a jogszabály szerint adagonként akár 4 kalóriát is tartalmazhatnak. 

Mindnyájan megtanultuk, hogy nem mindig szabad hinni annak, ami az élelmiszerek címkéin fel van tüntetve. Ez is jó példa erre. Az FDA szerint a tápértékre vonatkozó címkéken egészen addig ki lehet írni, hogy a termék „nullakalóriás", amíg adagonként legfeljebb 5 kalóriát tartalmaz. Ha például egy tasak édesítőszerre az van ráírva, hogy nullakalóriás, az valójában 4 kalóriát is tartalmazhat.

3. Akkor is égetünk kalóriát, amikor nem csinálunk semmit.

Nem csak testmozgás közben égetünk kalóriát. Akkor is elhasználjuk a kalóriákat, amikor az íróasztalnál ülünk, vagy a kanapén ülve tévézünk. Ez azzal magyarázható, hogy a szervezetünk a mindennapos funkciók elvégzéséhez, például a légzéshez és az emésztéshez is használ energiát. A semmittevés közben elégetett kalóriák számát nyugalmi anyagcserének vagy alapanyagcserének nevezzük.

Forrás: Dreamstime

4. Ha túlságosan lecsökkentjük a kalóriabevitelünket, gátolhatjuk a fogyást.

Az igaz, hogy a kalóriabevitel korlátozásával és a nagyobb mennyiségű kalória égetésével elősegíthetjük a fogyást, de rendkívül fontos, hogy ne csökkentsük a bevitelt túl gyorsan, és ne vigyük túlzásba a bevitel korlátozásának mértékét. Ha ugyanis túlságosan lecsökkentjük a kalóriabevitelünket, a szervezetünk „koplalás üzemmódba" kapcsol, ami azt jelenti, hogy az anyagcserénk jelentősen lelassul, mert a testünk így raktározza a zsírt az energia megőrzése érdekében. Ez pedig lefékezheti a fogyást, és akár hosszú távú, negatív egészségi következményekkel is járhat.

5. A fitneszgépeken lévő kalóriaégetés-számlálók általában akár húsz százalékot is tévedhetnek.

Szomorú, de igaz. A konditermekben használt gépek gyakran rendelkeznek beépített kalóriaégetés-számlálóval, ezekkel azonban nem lehet pontosan meghatározni, ténylegesen mennyi kalóriát égetünk el az edzés közben. A San Franciscó-i Egyetem egy 2010-es kutatása szerint a kondigépek átlagosan 20 százalékkal túlértékelik a kalóriaégetés mértékét. Az elliptikus trénerek még ennél is nagyobb mértékben, 42 százalékkal túlbecsülik a kalóriafelhasználást.

Forrás: Dreamstime
kalóriaegészséges életmódfogyás