Kiderült, hogy tényleg szükséges-e a diétához a citromos víz

2019.02.19. 11:17

Számos sztárdiéta javasolja, hogy kezdjük a napot egy pohár langyos, citromos vízzel, hiszen attól majd felgyorsul az emésztésünk és rohamtempóban olvadnak le rólunk a kilók. Horváth Kata dietetikus lerántja a leplet a citromos víz mítoszáról, és elmondja, hogyan árthat többet ez a reggeli rutin, mint amennyit használ – ha használ egyáltalán.

A citromos víz fogyasztását rengeteg diéta ajánlja, pedig nem biztos, hogy használ. Horváth Kata, a Duna Medical Center dietetikusa elárulta, érdemes-e fogyasztani.

Citrom nélkül is jó a víz
A napi 2,5–3 liter folyadék – ezen belül is a tiszta víz fogyasztása – mindenkinek ajánlott, hiszen a dehidratáció lassítja az anyagcserét, és káros az élettani folyamatokra. Tehát igaz, hogy az ajánlott vagy megnövelt vízfogyasztás érezhetően serkenti az emésztést, továbbá gyorsítja az agyi funkciókat, kedvezően hat a vérnyomásra, sőt, még a bőr is feszesebbé válik tőle, de ez bizonyítottan citromlé nélkül is működik.

A citromos víz nem olyan hasznos, mint hisszükForrás: Shutterstock

Mennyi az annyi?
A hivatalos napi ajánlott C-vitamin-beviteli érték 60 mg, ezzel szemben 1 szelet citrom leve körülbelül 1 mg C-vitamint tartalmaz. Ebből látjuk, hogy 60 pohár citromos vizet kellene meginnunk egy nap, hogy elérjük a megfelelő beviteli mennyiséget. A citromban megtalálható flavonoidok, antioxidánsok rákellenes hatása igazolt, de egy pohár itallal, amelyben 1-2 szelet citrom van, a napi ajánlott mennyiség elenyésző részét tudjuk csak fedezni, ami a daganatos megbetegedések prevenciójához igen kevés. Jelenleg nem bizonyított, hogy a nagy dózisú C-vitamin fogyasztása immunerősítésre hatékony lenne.

Felejtsük el a lúgosítást is
A citromos víz nem lúgosít, mert az ételek pH-értéke nincs hatással az általános egészségünkre. Testünk, szerveink működésével fenntart egy számára optimális határok közötti pH-értéket, amelyet nem tudunk az ételeinkkel befolyásolni. A citromos víz fogyasztásával nem lehet megelőzni az olyan betegségeket, mint például az ízületi gyulladás – ahol purinszegény diéta tartása az előnyös, a terhességi cukorbetegséget (GDM), de sajnos a rákos megbetegedéseket sem. Sőt, a refluxszal küzdő, magas gyomorsavtartalommal rendelkező, gyomorégésre hajlamos embereknek nem is ajánlott, és a fogzománcot is károsíthatja. A citromos víz rendszeres ivása jelentősen hozzájárulhat a reflux kialakulásához vagy a fogzománc sérüléséhez. A fogorvosok nem győzik hangsúlyozni, hogy citromos víz fogyasztása után nem szabad közvetlenül fogat mosni, hiszen a felpuhult zománcot károsítjuk vele, ilyenkor a sima vízzel való öblögetés javasolt.

Hagyjuk a méregtelenítést a vesékre
A testünkben ezt a funkciót a veséink és a májunk tökéletesen elvégzi. Semmilyen csodaszerre vagy tisztító folyadékra nincs szükségünk, hiszen méreglerakódásaink vagy „koszos” beleink sincsenek, tehát nem kell méregtelenítenünk.

Beindítja a fogyókúrát?
A citrom pektint tartalmaz, amely az almában is megtalálható. Rosttartalma miatt telít, így segít elkerülni a súlygyarapodást és támogatja az emésztőrendszer munkáját. Azonban kifacsarva a citrom már igen kis mennyiségű rostot rejt magában. A dietetikusok az elhízás ellen folytatott küzdelemben sokkal hatékonyabbnak tartják és javasolják a napi többszöri rostfogyasztást, a magas rosttartalmú ételeket, mint a zabot és a hüvelyeseket a teljes életmódváltás mellett, amely persze magába foglalja a rendszeres testmozgást is.

Jó valamire egyáltalán a citromos víz?
A citromos vizet azért ajánlják a cikkek, mert ha nem rakunk hozzá cukrot, kiváló alternatívája az édes üdítőknek és gyümölcsleveknek, amelyekből egy pohárnyi is magas kalóriatartalmú lehet. A citromos vízből többet kívánunk, jobban itatja magát, mint a tiszta víz, miközben alig tartalmaz kalóriát.

Rendben, ha nem a citromos víz, akkor mi az egészséges fogyás titka?
Az egészséges fogyáshoz a következő a kulcsszavakat kell megjegyezni az étkezésben: rendszeresség, mértékletesség, változatosság, magas rost-, zöldség- és gyümölcsfogyasztás; az életmódban: kiegyensúlyozottság, minimum heti két alkalom mozgás és pihentető, 7-8 óra alvás. Az immunrendszerünkre, az anyagcserénkre és a BMI értékünkre is ezek együttese lesz jótékony hatással. Önmagában nem szabad a C-vitamin-bevitelre alapozni az egészséget és egyenlőségjelet húzni a kettő közé. A szervezetünknek minden nap szüksége van fehérjékre, telített és telítetlen zsírokra, szénhidrátokra, ásványi anyagokra és vitaminokra és legalább 2,5–3 liter folyadékra.

vízdiétacitromos