Sok rajtad a súlyfelesleg? Túlsúly esetén csökkenhet a vasfelszívódás

2019.05.15. 16:00

Nem csak a kismamák, a vegetáriánus étrendet követők vagy éppen az aktívan sportolók veszélyeztetettek a vashiány szempontjából. A túlsúlyos férfiak és nők is érintettek, ugyanis a túlsúly csökkentheti a vas felszívódását.

A nem megfelelő vasfelszívódásnak több oka is lehet. Az egyik természetesen az, hogy nem eszünk elegendő mennyiségű vasban gazdag ételt. De a vasat tartalmazó élelmiszerek is változó módon szívódnak fel, a húsokból például akár ötször több vas szívódik fel, mint a vastartalmú zöldségekből. Azt is jó tudni, hogy vannak olyan élelmiszerek, amelyek kifejezetten gátolják a vasfelszívódást. Mivel a vas a belekben szívódik fel, a gyenge felszívódás emésztési problémákra is visszavezethető, de már azt is bizonyították, hogy a túlsúly is oka lehet annak, hogy nem hasznosul megfelelő mennyiségű vas a szervezetben. Ennek hátterében az áll, hogy túlsúly esetén a szervezetben a krónikus betegségekhez hasonlóan a vasfelvételt szabályozó fehérje mennyisége megemelkedhet, és ez csökkenti, illetve gátolhatja avas felszívódását a belekből.

A vastartalmú húsokból sokkal több vas tud hasznosulni, mint a vastartalmú zöldségekbőlForrás: Shutterstock

A vas nélkülözhetetlen nyomelem, amelynek nagy szerepe van többek között a sejtek oxigénellátásában, az anyagcsere-folyamatainkban, az enzimek, az idegrendszer és az immunrendszer működésében. A vas a vér hemoglobinjának fontos alkotóeleme, feladata, hogy megkösse és elszállítsa az oxigént a sejtjeinkhez. Ha a gyenge vasfelszívódás tartósan fennáll, akkor vashiány, később pedig vashiányos vérszegénység alakulhat ki, ami számos rendkívül kellemetlen tünetettel jár, úgy mint kimerültség, szédülés, állandó fáradtságérzés, levertség, hajhullás, fejfájás, esetleg fokozott szívdobogásérzés.

A túlsúly is oka lehet annak, hogy nem hasznosul megfelelő mennyiségű vas a szervezetbenForrás: Shutterstock

Túlsúlyosként feltétlenül érdemes odafigyelni az egészséges életmódra. A változatos, kiegyensúlyozott étrend és a sport is segíthet a megfelelő testsúly elérésében, amivel pedig egy sokkal egészségesebb élet élhető, ráadásul többféle betegség is megelőzhető, legyen szó szív- és érrendszeri problémákról, vagy vashiányos vérszegénységről. Az egészséges életmódra váltva érdemes feltölteni a vasraktárakat is. Ehhez ajánlott olyan gyógyszernek minősülő készítményt választani, amelynek elemi vastartalma optimálisan magas (100 mg), szemben az étrend-kiegészítők alacsony vastartalmával (18 mg), ami hatásos vaspótlásra emiatt nem igazán alkalmas. Ha életmódváltóként rendszeres sportolásba kezdesz, ne feledd, hogy aktív izommunka esetén is kifejezetten ajánlott a vaspótlás, hogy az izmokban található vastartalmú mioglobin képes legyen az izmok tartós oxigénellátására.

maltofer2019túlsúlyVas