e-Etikett Magyar Telekom internet
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Mit illik megosztani a Facebookon? Szükséges-e engedélyt kérnünk, ha egy találkozásról élőben közvetítünk a Twitteren? Hogyan lehet tisztán tartani a virtuális teret? Illik-e SMS-ezni tárgyalás közben? Milyen formai szabályokat érdemes betartani e-mailezéskor? A Magyar Telekom kezdeményezésére elkészült Magyarország legátfogóbb e-etikett gyűjteménye.

Az újabb és újabb kommunikációs eszközök megjelenése, és ezek állandó változása új viselkedési szokásokat hívott életre. Ugyanakkor a különböző kommunikációs helyzeteket különbözőképpen értelmezzük, eligazítást pedig a hagyományos "etikettek" csak a legritkább esetben adnak. Szüleink azt még megtanították, hogy a telefonban illik bemutatkozni, de tanácsaik jobbára csak a vezetékes telefon udvarias használatára vonatkoztak.

A Magyar Telekom a közelmúltban indított e-Etikett" kezdeményezésének célja egy olyan digitális ajánlásgyűjtemény kidolgozása volt, amely segíti az eligazodást az e-világban. Tanácsokat nyújt arra nézve, hogyan használjuk a modern kommunikációs platformokat udvariasan, mások zavarása nélkül, ugyanakkor a technikai lehetőségek adta kényelmi funkciókról történő lemondás nélkül.

A cég kezdeményezésére neves kommunikációs szakemberek, közéleti személyiségek - tudósok, nyelvészek, újságírók, bloggerek, protokollszakértők, színészek - közreműködésével mostanra el is készült az ország legátfogóbb, szinte minden, korunkban használt kommunikációs eszköz és forma, a telefon, az elektronikus levél, a szöveges üzenet, a social media, a videokonferencia, a blogok, chat, stb. használatával kapcsolatos, eligazítást jelentő digitális etikett.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]


A szakértők eszmecseréinek eredményeképpen létrejött e-Etikett, ami már elérhető a http://www.eetikett.hu cím alatt. Az ajánlásgyűjtemény kitér arra, hogy mikor célszerű telefonálni és mikor inkább elektronikus üzenetet vagy SMS-t küldeni, milyen napszakokban nem illik egymást telefonhívással vagy SMS-sel zavarni, hogy e-mailben se feledkezzünk el a hagyományos levelezés szabályairól (például megszólítás, elköszönés), vagy hogy hogyan jutassunk el valakinek nagy méretű fájlokat. Szó esik a vicces e-mailek továbbküldéséről és arról is, hogy lehetőleg soha ne feledkezzünk meg kitölteni a tárgy mezőt, és ha hosszabb ideig elérhetetlenek leszünk, akkor az irodán kívül (out of office) funkciót bekapcsolni. De az e-Etikettben arra is találni utalást, hogy mit tegyünk, ha tudomásunkra jutott egy ismerősünk pin kódja vagy jelszava, vagy ha túl sok spam-et kapunk valakitől. A szakértők azt is javasolják, hogy lehetőség szerint kerüljük az olyan tartalmak megosztását a közösségi médiában, amivel kellemetlen helyzetbe hozhatunk valakit, például az ex-párunkat.

Az e-Etikett kezdeményezői a digitális együttélésre vonatkozó ajánlásokat gondolatébresztőnek is szánják, és várják a véleményeket, további javaslatokat a T-Mobile és a T-Home közösségi média felületein.

Az e-Etikett megalkotásának ötlete egyébként a szolgáltató anyavállalatától, a Deutsche Telekomtól ered. A nemzetközi tapasztalatokat összegző anyag a www.eetiquette.com címen tekinthető meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.