Márciustól szigorítás várható: változás a műszaki cikkek vásárlásakor

Forrás: MTI/Balázs Attila -
elektronikai cikk műszaki cikk változás
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Az energiahatékonysági címkék bővebb adattartalommal és átláthatóbb besorolással segítik a fenntartható és környezettudatos vásárlói döntéseket.

2021. március elsejétől e tájékoztatási eszköz a boltokban is megkönnyíti a legkelendőbb háztartási nagygépek, fényforrások és elektronikus kijelzők összehasonlítását. A fogyasztóvédelmi hatóság már tavasszal ellenőrzi a címkék megfelelőségét a hagyományos és online kereskedelemben.

Nyíregyháza, 2014. december 7. Vásárlók egy áruházban Nyíregyházán 2014. december 7-én. Több ponton is változtatna két fideszes módosító indítvány az üzletek vasárnapi nyitva tartását korlátozó KDNP-s törvényjavaslaton. MTI Fotó: Balázs Attila Forrás: MTI/Balázs Attila

Az energiacímkézés az elmúlt 25 évben a fogyasztók tájékoztatásának egyik legfontosabb eszközévé vált, miközben hathatósan ösztönözte a gyártói innovációt. A folyamatos fejlesztések nyomán a készülékek egyre hatékonyabbak lettek, idővel már egyetlen árucikk sem tartozott az alsóbb osztályokba. A vásárlók számára követhetetlenné váltak az A kategóriát követő további – A+, A++, A+++ stb. – jelölések, egyre nehezebben tudtak különbséget tenni az egyes készülékek között.

Az átláthatóság érdekében az egységes uniós szabályozás 2021. március 1-jével visszatér az A-tól G-ig terjedő energiaosztályokhoz. A változás oka a jelölési rendszer egyszerűbbé tétele. Fontos tudni, hogy ha egy korábban pl. A+++ besorolású termék az új jelölés alapján C vagy D osztályba kerül, attól még nem lesz „rosszabb".

Az új energiahatékonysági címkéket a háztartási mosogatógépeknél, mosó- és mosó-szárító gépeknél, hűtőkészülékeknél (beleértve a borhűtőket is), fényforrásoknál és elektronikus kijelzőknél (köztük a televízióknál és monitoroknál) kell használni. A termékek energiacímkéin az összehasonlíthatóság és a megalapozott fogyasztói döntések érdekében a villamosenergia-fogyasztáson túl további információkat is fel kell tüntetni. Így például a mosógépek esetén a vízfogyasztást, a ruhatöltet mennyiségét, a zajkibocsátást, vagy a hűtők űrtartalmát, a kijelzők képernyőjének átmérőjét. A megújult címkék képei innen érhetők el.

A beszállítóknak már tavaly november óta rendelkezésre kell bocsátaniuk a címkéket, azokkal a termékek csomagolásában tehát már találkozhattak a vevők. Márciustól az új energiahatékonysági címkéket az üzletekben és a webshopokban is kötelező kihelyezni.

A tapasztalatok szerint még mindig előfordul, hogy a kereskedő elmulasztja kihelyezni a gyártó által biztosított színes energiacímkét, vagy helyette csak fénymásolt, fekete-fehér tájékoztatást tesz ki. A nem megfelelő tartalmú címke ritka, viszont egyes esetekben a megadott adatok eltérnek a termékismertető adatlapon és a műszaki dokumentációban szereplőktől. Az új szabályok miatt különösen időszerű aktív fogyasztóvédelmi jelenlét is azt szolgálja, hogy a fogyasztók megfelelő információk birtokában választhassák ki az igényeiknek leginkább megfelelő, környezetkímélő eszközöket.

Forrás: fogyasztovedelem.kormany.hu

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.