a nap cikke híresség tervező Madonna Steiner Kristóf sztár
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Az elmúlt évek során mintha kivirágzott volna: csillogó szemmel mesél fotókiállításáról, festményeiről, legújabb kihívásairól mint enteriőrtervező, és beszámol arról is, hogy milyen fergeteges fogadtatásban volt része a londoni divathéten. Steiner Kristóf Madonna öccsével, Christopher Cicconéval beszélgetett.

Frissen borotválkozva, cigarettával a kezében jelentkezett be a videokonferenciahívásra, és amikor meglátott, felnevetett. "Hééé! Ezer éve. Hogy van a párod?" Beszélgetésünk apropója első saját cipőkollekciója volt, de hamar világossá válik, hogy sokkal inkább csevegni fogunk, mint hivatalos interjút készíteni.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Christopher és Kristóf

Négy évvel ezelőtt találkoztunk először: 2008-ban megjelent botránykönyvének kiadója díszvacsorát rendezett a tiszteletére egy elegáns budapesti étteremben. Nagyon örültem a meghívásnak, elsősorban azért, mert mindig is kíváncsi voltam Madonna leghíresebb fívérére, akit számtalan paparazzófotóról és dokumentumfilmből ismerhetnek a rajongók, másrészt pedig úgy éreztem, mókás lesz egy kicsit "helyrerakni" őt, amiért így felvágták a nyelvét. "Íme a nővérem, Madonna" című kötetében ugyanis részletekbe menően számol be arról, milyen pökhendi, akaratos, követelőző, egoista asszony is a popkirálynő - akinek én mindezek ellenére óriási tisztelője vagyok. Bár határozottan felhívták a figyelmemet, hogy Christopher ugrik, ha túl sokat faggatják őt híres nővéréről, ettől fogva néha viccesen, néha fájdalmasan szívtuk egymás vérét egész este. Hamar kiderült, hogy a nevünk mellett sok más közös vonásunk is van: mindketten Oroszlán jegyű hihetetlenül erős nők gyűrűjében nőttünk fel, rajongunk Hollywood aranykoráért, végigjártuk a homoszexualitásunk felismerésének, elfogadásának, majd környezetünkkel való elfogadtatásának rögös útját, és mindketten a szórakoztatóipar, a művészet és alapvetően az önkifejezés számtalan ágába kaptunk bele és mélyültünk el benne - időnként több-kevesebb sikerrel.

A múlt árnyai, a jövő fénye

Már akkor világos volt: a csípős megjegyzések mögött egy érzékeny művészlélek lakik, akinek eltökélt szándéka leszámolni a múlt kísérteteivel, és végre Christopher Cicconeként, nem pedig "Mr. Madonnaként" tündökölni. A Ciccone testvérek édesanyja, az idősebb Madonna fiatalon hunyt el rákban, így a fívérek és nővérek számára a legidősebb lány, Madonna lett a Nő a családban, ez pedig igazi zsarnokká változtatta őt. A testvér óriási kockázatot vállalt azzal, hogy írásban parancsolt megálljt a Madonna nevű, mindenen átgázoló gépezetnek, és elmondta: amit megtehet a kollégáival (bár velük se kellene), azt nem engedheti meg magának a családtagjaival szemben. Nyilvánvaló, hogy nővére iránti önzetlen szeretete sokáig sokkal erősebb volt, mint az önmegvalósítási vágya, és az is egyértelmű volt, hogy ha lázadni mer Madonna ellen, a kettejük közötti kötelék - egy időre biztosan - elszakad majd, legalábbis gyengül. Mégis megtette. Christopher hosszú éveken át tanult kabbalát - egyik karjára még egy kabbalista meditáció héber betűkombinációját is rátetováltatta, sőt, a divatipar felé tett első "kirándulását" is a spiritualitás inspirálta: kabbalista mesterektől származó tanításokat és mottókat nyomtatott általa tervezett pólókra. A Kabbala Központban azt tanítják: a megaláztatásból sokkal több fényt kapunk, mint a dicsőségből. A lelkünk - ami általában az egoizmusunk takarásában van - olyankor ragyog, mikor az önző énünk háttérbe szorul. Ilyenkor megláthatjuk magunkban, kik is vagyunk valójában. Talán ennek köszönhető, hogy Christopher rátalált önmagára a kötet kiadása után: az egykori botránykönyv nem Madonna mítoszát tiporja sárba, sokkal inkább arról szól, mennyi mindent tűrt el, mennyi megaláztatáson ment keresztül azért, hogy imádott nővérét elégedettnek és boldognak lássa.

Forrás: Christopher Ciccone
Forrás: Christopher Ciccone

Többé nem "valaki valakije"

Neki, akit folyton "valaki valakijeként" emlegettek a lapok, különösen fontos volt, hogy legújabb projektjével - a divattervezéssel - még véletlenül se másoljon senkit. "Nem akartam újrahasznosítani valamit, amit más már kitalált: eredetit akartam alkotni. A cipőtervezést mint művészi kifejezőeszközt használtam" - magyarázta. És bár korábban hajlamos volt rá, hogy kétségbe essen, ha alkotásai nem aratnak osztatlan sikert, mára ezt is sikerült levetkőznie. "Bár rettenetesen izgatott voltam a bécsi és londoni divatbemutatóim előtt is, tudtam, hogy a kocka el van vetve - a cipők a modellek lábain vannak, a sajtó és a közönség árgus szemekkel figyel, nekem pedig már nincs módom a változtatásra. Ilyen helyzetekben kell gyakorolnunk az elengedést. Nem tehetünk mást." A főként színes gumicsizmákat felvonultató kollekción egyértelműen látszik: Madonna legendás kilencvenes évekbeli koncertturnéinak művészeti vezetője még mindig nosztalgikus vonzalmat érez a szórakoztatóipar mérföldkövei iránt. Anno ő jelenítette meg Madonna színpadán Fritz Lang klasszikus némafilmjét, a Metropolist, a Cabaret című musical díszletét, Fellini filmjeinek látványvilágát, és ő bújtatta nővérét Marlene Dietrich-féle androgünk kosztümbe is. Nem véletlen hát, hogy a cipőkollekció egyes darabjai is valódi ikonok neveit viselik, ám a Sophie (Loren) és Ava (Gardner) modellek mellett más ismerős nevek is feltűnnek: Madonna és Christopher édesapja, Tony nevét is viseli egy cipő, és a popdíva tizenéves - szintén divattervezés felé kacsintgató - lánya, Lola neve is megihletett egy modellt. "Szerintem nem is tud róla" - válaszolta, mikor rákérdeztem, mit szólt az ifjú hölgy a megtiszteltetéshez."Bár Madonna és én elástuk a csatabárdot, és jegyet is küldött nekem legutóbbi koncertjére, azért nem vagyunk olyan szoros barátságban, mint azelőtt. Szigorúan fívér-nővér viszonyban maradtunk."

Máig megvédi Madonnát

Talán jobb is így: elvégre ha a közelség ismét azzal járna, hogy a díva kérve-kéretlenül tanácsokkal és utasításokkal látja el öccsét, talán Christopher következő kollekciója sokkal inkább volna Madonnáé, mint az övé. Ez az ő gyermeke - senki másé. A botrányos "szakítás" és a hűvös viszony ellenére ugyanakkor Christopher bármikor kiáll nővéréért: amikor arról kérdeztem, mit szól hozzá, hogy egyesek szerint Madonna popkirálynői trónja erősen megingott, mióta Lady Gaga színre lépett, így felelt: "Ők ketten semmiben sem hasonlítanak egymásra, attól eltekintve, hogy Gaga lekoppintotta Madonna Express Yourself című dalát és néhány ikonikus kosztümjét. Amikor a nővérem belevágott a popiparba, éveken át kellett keményen melóznia ahhoz, hogy egyáltalán megismerjék a nevét. Ma, az internet korában egy éjszaka alatt sztár lehet bárkiből." Christopher szerint - aki legalább olyan érzékeny a trendekre, mint arra, ha valaki nekimegy szeretett nővérének - Madonna sikerének titka mindig is az volt, hogy az emberek olyanná akartak válni, mint ő. "Ez Gagáról nem mondható el.Ki akar azonosulni egy tojással?! Hacsak nincs halloween, persze. Szerintem ideje lenne szabadságra mennie, és átgondolnia, ki is ő valójában" - vallja. Talán mindez szarkasztikusan hangzik, valójában Christopher cseppet sem volt tiszteletlen: éppen azt tanácsolta Lady Gagának, ami neki is segített megtalálni a saját hangját, saját színeit, saját személyiségét.

Búcsúzásunkkor mosolyogva integettünk egymásnak. A négy évvel ezelőtti "odamondogatós", pikírt botrányhősből mára egy kiegyensúlyozott, önmagával és a világban betöltött helyével tisztában lévő férfi lett. Igaz, a következő mérföldkő az életében egy saját üzlet megnyitása lesz, azt hiszem, egyre inkább érik egy következő könyv - egy olyan, amelynek a borítóján már nyoma sem lesz Madonna arcképének... de még a nevének sem.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.