szolgáltató mobilhasználat mobil okostelefon
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Nem egyszerű az okostelefonok sorsa, de hősiesen küzdenek és törnek előre. Dinamikusan fejlődnek és terjednek a mobilhasználók körében, de szerencsétlenségükre épp ebben a bizonytalan és labilis gazdasági helyzetben látták meg a napvilágot. Sem a válság, sem a csekély gazdasági növekedés és a spórolós, visszafogott lakossági költési kedv nem kedvez ugyanis a piac bővülésének.

A GfK Csoport egyik kutatásából kiderült, hogy 2011-ben már 3 százalékkal több mobiltelefont adtak el, mint egy évvel korábban. Ezen belül pedig különösen az okostelefonokat keresték a vásárlók. Egy másik felmérés arra is rávilágított, hogy Magyarországon a mobilozók mindössze 13 százaléka rendelkezik okostelefonnal, ezzel pedig kissé elmaradunk a térség átlagától. Szlovéniában ez a szám 27,6, Törökországban pedig 23,7 százalék.

Thinkstock
Thinkstock

A világ a zsebünkben van

Az internetet rendszeresen használók körében a világhálón töltött idő naponta 207 perc, és ez az elmúlt évek során sem igazán változott. A netezéssel töltött idő persze célcsoportonként eltérő, a mobil eszközökön, vagyis telefonon és táblagépen internetezők például átlagosan 250 percet töltenek a hálón, vagyis már több mint napi négy órát. Az erre vonatkozó kutatásból az is kiderült, hogy míg a tavalyi évben az internethasználat 2 százalékát bonyolítottuk mobil eszközön, addig ma ez a szám már 8 százalékra emelkedett.

"Imádom, hogy bármire rá tudok keresni. Hatalmas segítség, ha épp egy jó étteremet keresek, ha bankautomatára van szükségem, vagy ha azt szeretném megtudni, mikor jön az éjszakai busz. Azt viszont nem szeretem, hogy bármikor meg tudom nézni a leveleimet, hogy mindig elér a főnököm, és hogy már a villamoson ülve is folyamatosan csetelek, ahelyett, hogy kinéznék az ablakon" - meséli a 26 éves Sára,aki nemrég döntött úgy, hogy csatlakozik az okostelefonozók népes táborához. "Ma már minden korosztálynak ilyen csúcsmobilja van, ebből én sem maradhattam ki" - állítja a budapesti lány.

Praktikus csúcstelefonok


A már említett csökkenő költési kedv ellenére hazánkban a rendszeresen internetezők 37%-ának van már okostelefonja, és a megkérdezettek további 17%-a tervezi, hogy egy éven belül beszerez egy ilyen készüléket - tudatja velünk a GfK Hungária. Érdekes eredmény az is, hogy egy magyar felhasználó átlagosan 16 applikációt tölt le a telefonjára, amiből aztán hatot használ rendszeresen. Leggyakoribbak a Facebook, a YouTube, a Gmail és a GoogleMaps, a letöltött applikációkért azonban csak minden negyedik használó fizet. Még a rendszeres netezők körében is csupán 2 százalék a fizetős appokat letöltők aránya, derül ki a felmérés adataiból.

MTI/Mohai Balázs
MTI/Mohai Balázs

"Én az Android miatt szeretem, mert testre szabható, majdnem teljesen szabadon alakíthatom az egészet. Olyan applikációkkal tehetem tele, amik szórakoztatnak és praktikusak. Az ingyenes kommunikáció, a navigáció és a játékok egyaránt fontosak a számomra" - meséli a 20 éves Levente, aki elmondása szerint sosem fizetett még a letöltésért.

Személyesség és trendkövetés

Sok esetben, legfőképp a fiatalabb korosztály körében az okostelefonok vásárlása mögött nem a valós és megkerülhetetlen felhasználói igény húzódik meg, hanem a divat, a trendiség, és nem utolsósorban a kapcsolattartásra vonatkozó vágy. A praktikusság, a legújabb trendek követése és a felsőbb rétegekhez, újítókhoz tartozás szándéka pedig szintén készülékcserére sarkallhatja a fogyasztókat.

"Közösségi oldalakat látogathatnék, saját fotókat és videókat oszthatnék meg, és másokét nézegethetném akár a metrón is. De mivel erre a munkahelyemen és este, az otthoni internetezés idejében is lehetőségem van, nem érzem szükségét annak, hogy azokban a holtidőkben is, amikor végre nem vagyok gépközelben, állandóan online legyek. Ha a munkám miatt szükségét érzem majd az újításnak, akkor talán egyszer nekem is lesz intelligens készülékem, de addig csak egy kevésbé okos mobilon vagyok elérhető" - meséli a 30 éves Amanda, akire egyelőre nem hatott a gyártók és a fogyasztók által is gerjesztett nyomás.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.