Érezted már úgy, hogy mindent itthagynál? Ők megtették!

2015.02.20. 21:11

Munkahelyi nyűgök, otthoni stressz, nyomasztó életkörülmények, és persze elvárások körös-körül: valószínűleg mindenki volt már úgy vele, hogy legszívesebben mindent hátrahagyva lelépne a saját addigi életéből. Reese Witherspoon pont ezt teszi a mozikban frissen debütáló Vadonban, mi pedig összegyűjtöttük a legemlékezetesebb társadalomból kivonulós filmeket.

Szelíd motorosok (1969)

A Dennis Hopper rendezte és Kovács László fényképezte Szelíd motorosok igazi nemzedéki kultfilm, a hippikorszak moziklasszikusa, a „hétköznapi” élet ostoba szabályai közül elkívánkozó szabadságvágy örökké emblematikus alkotása. Hősei eleve társadalmon kívüli figurák: állandó otthon nélküli, az úton élő motorosok, akik ilyen-olyan illegális simlisségekből tartják fenn magukat. Az Amerikát átszelő utazásuk során pedig találkoznak számos lehetséges és szintén szabadságra törekvő életúttal, mint ahogy az is kiderül: az övék működőképes-e.

Jónás, aki 2000-ben lesz 25 éves (1976)

A svájci Alain Tanner több filmjében is foglalkozott a társadalomból való kilépés lehetőségeivel és módozataival (Charles élve vagy halva, Messidor), de közülük a Jónás... váltotta ki a legnagyobb visszhangot. Hősei jómódú polgárok, akik megelégelvén addigi életüket, önellátó kommunát alapítanak — ám ez nem olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre hangzik. Főleg, hogy van közöttük egy kisgyerek is, a címben jelzett Jónás, és felmerül a kérdés: milyen emberré tud ő válni majd ezredfordulóra innen indulva?

Harcosok klubja (1999)

Chuck Palahniuk és David Fincher vad látomásának hősei fizikailag nem hagyják ott a társadalmat, azaz nem költöznek ki a nagyvárosból, de a korábbi életüket mégis hátrahagyva egy föld alatti, anarchista ökölharc-mozgalom tagjai, sőt szervezői lesznek. Aminek az első szabálya, hogy senkinek egy szót se a klubról. Továbbá azt se felejtsük el, hogy amit birtokolsz, az birtokba vesz.

A part (2000)

Amikor a civilizációból való lelépésre gondolnak az emberek, azt általában a természethez való visszatérés formájában képzelik el, sokszor valami paradicsomi, egzotikus környezetben. A part főhőse is ezt keresi, és ebbe szédül bele, amikor egy titokzatos szigeten megtalálja az így élő közösséget — aztán a paradicsom titkairól kiderül, hogy pokolt rejtenek.

A grizzlyember (2005)

Néha nemcsak a társadalomból, de magából az emberiségből való kiábrándulás is vezethet a civilizációtól való elszakadáshoz. A legendás német rendező, Werner Herzog híres dokumentumfilmje egy olyan embert mutat be (nagyrészt a saját maga által forgatott videónaplókon keresztül), aki saját állítása szerint a vadon élő medvék között találta meg önmagát — és a halálát is.

Út a vadonba (2007)

Szintén megtörtént esetet dolgoz fel, csak épp játékfilmes formában Sean Penn rendezése, melyben egy fiatal srác határozza el, hogy nem kér abból az életből, amit a hagyományos lehetőségek kínálnak a számára, és inkább elindul világgá, a szó szoros értelmében. Mivel a kalandot nem élte túl, így kétséges, mennyire pozitív végeredménnyel.

Vadon (2014)

A végeredményt tekintve sokkal optimistább az Út a vadonba párfilmjének is tekinthető (és szintén valós eseményeken alapuló) Vadon, melynek fiatal női főszereplője egyfajta zarándoklatként vág neki gyalog, hátizsákkal a természetnek: széthullott élete romjaitól búcsúzva, a fizikai határait feszegetve és a magány segítségével találja meg (az új) önmagát. Reese Witherspoon pedig talán az Oscart is.

 

Út a vadonbaHarcosok klubjaA partösszeállításSzelíd motorosokVadon (film)mozifilm