Jövőbe ágyazott történelem: Gregor Bernadett az Újszínház Bizánc című darabjáról

2018.12.11. 11:00

A kereszténység és a mohamedán világ harcát mutatja be Herczeg Ferenc egyik legtöbbet játszott darabja, a Bizánc. Gregor Bernadett színésznő Iréne császárnét alakítja, aki Konstantin császár feleségeként próbálja átvészelni az utolsó órákat. Várja a férfit, aki majd kimenekíti nemcsak Konstantinápolyból, de egy rossz házasságból is. A színésznő a szerepről és a darab aktualitásáról mesélt.

„Iréne császárné, Konstantin császár felesége egy hatalomvágyó, számító nő. Konstantinápoly bukásánál nem tart ki férje mellett a küzdelemben. A Bizánc című darab azt a 24 órát mutatja be, amely elvezet a tényleges bukásig" – mesélte Gregor Bernadett színésznő, aki Iréne császárnét alakítja az Újszínház Bizánc című darabjában. Partnere, azaz a császár, Viczián Ottó. Herczeg Ferenc 1904-ben bemutatott, már-már klasszikussá vált darabját Nagy Viktor rendezte.

Gregor Bernadett a Bizánc című előadásbanForrás: Újszínház

A színésznő elárulta, rendkívül izgalmas volt számára a szerep. „Érdekes karakter, hiszen kicsit sem szimpatikus. De ebben a darabban Konstantinon és a Giovanni nevű zsoldoson kívül senki sem az. A kialakult helyzetben mindenki a saját bőrét akarja menteni. Nem fognak össze, hanem a saját pecsenyéjüket sütögetik, Iréne császárné is ilyen. Rossz házasságban él Konstantinnal, vágyik az új férfira, az új szerelemre, a szenvedélyre. Arra, amit ebben a házasságban már nem talál. Ezért várja ennyire Mohamedet, akit egyszer már látott és megtetszett neki” – fogalmazott Gregor Bernadett.

Mint mondta: a darab lélektanilag is igen érdekes, hiszen megmutatja, hogyan próbálnak menekülni a halálfélelemben lévő szereplők, akik tudják, közeleg az ellenség és nincs már sok idejük hátra. „A darab nyomasztó és kissé nehéz. De a krimit is ezért nézzük. Komoly hatást gyakorol a nézőkre” – tette hozzá a színésznő.

A Nagy Viktor által megálmodott látványvilág nem olyan, amelyre egy történelmi darabnál számítanának a nézők. Nem korhű ruhákban és nem korhű díszletek között mozognak a halálukra váró alakok, valami egészen más vár a közönségre. „Viktor a jövőbe képzelte a darabot. Nagyon egyszerű a díszletünk, inkább a fényekkel dolgozik. Érdekes, hogy van egy szürke alapdíszletünk, a világítás pedig bizonyos jeleneteknél egészen filmszerű, a jelmezek szintén. Nekem például van egy nagyon kék ruhám. A szürke díszletben megjelenik egy nagyon kék ruha, ez is vezeti a szemet” – osztotta meg velünk a kulisszatitkokat Gregor Bernadett.

„Van egy szürke alapdíszletünk, a világítás pedig bizonyos jeleneteknél egészen filmszerű”Forrás: Újszínház

Azt is elárulta, hogy főszerepet még soha nem játszott Nagy Viktor rendezésében, mégis rendkívül gördülékenyen haladtak a próbák során. „Tudta, hogy mit akar látni a színpadon, mi, színészek pedig nagy lelkesedéssel vetettük bele magunkat a munkába. Előfordul, hogy olykor még a főpróbán is vannak bizonytalanságok, de itt bőven kész voltunk a bemutatóra” – mesélte a színésznő.

A Bizánc című darab Nagy Viktor modern feldolgozásában Ludwig van Beethoven IX. szimfóniájával kezdődik és zárul. Gregor Bernadett szerint a színműnek a jelenre nézve is komoly üzenete van. „A migráció kérdése is felmerül, hiszen ez előtérben volt az utóbbi években. A Bizánc egy lehetséges utat mutat arra, hogy mi történhet, ha ez bekövetkezik. Annak ellenére, hogy ez Herczeg Ferenc régi, klasszikus drámája, komoly üzenete van a jelenre és a jövőre nézve is” – fejtette ki a színésznő az 1904-ben íródott történelmi színműről.

Gregor BernadettNagy ViktorHerczeg FerencViczián OttóKonstantin császárIréne császárnéháborútársadalomKonstantinápolyujszinhaz2018BizáncvallásÚjszínházÚj Színház