7 érdekesség a Michelin-csillagról

Forrás: Shutterstock -
étterem Michelin Guide michelin-kalauz Michelin-gumi Michelin-csillag michelin csillag gasztronómia magazin kulináris élvezet
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A Michelin-csillagos éttermek olyan helyek, amelyek igazi gasztronómiai élményt nyújtanak. Az elismerést nem könnyű megszerezni, s ha sikerül, akkor sincs garancia rá, hogy örökre meg is marad. Kik adják, kik kapják és hogyan?

A Michelin-csillag története maga is kész érdekesség, amelyről korábban már írtunk is. A Guide Michelin, azaz a Michelin útikönyv egy 120 éves múltra visszatekintő kezdeményezés, amely manapság a világ legjobb éttermeinek Bibliája. A tökéletes gasztronómiai élményt osztályozó rendszer legfőbb elemei a Michelin-csillagok, amelyekkel kapcsolatban most összegyűjtöttünk néhány érdekességet.

  1. A Michelin-csillag megalkotása egy francia testvérpárnak köszönhető, Edouard és André Michelinnek, akik eredetileg gumiabroncsot gyártottak, s az üzlet fellendítése céljából létrehoztak egy útikalauzt, a Guide Michelint, amelyben csillagok segítségével értékelték az éttermeket.

  2. Mielőtt a Michelin-csillagot odaítélik, egy „tesztnek" kell megfelelni, ahol az inspecteur (ételellenőr, ételkritikus) 5 szempont alapján értékeli az éttermet: minőség, konyhatechnológia, stílus, ár-érték arány, fejlődés.

  3. Manapság gyakran halljuk a kifejezést: Michelin-csillagos séf. Ennek ellenére az elismerést nem a séf kapja, hanem az étterem, még akkor is, ha a munka oroszlánrésze bizony a séfé. Így, ha egy Michelin-csillagos helyről távozik a séf, attól még az étterem Michelin-csillagos marad, a séf viszont elveszíti ezt a megtisztelő címet.
    Az elismerést nem a séf kapja, hanem az étterem, még akkor is, ha a munka oroszlánrésze bizony a séfé Forrás: AFP/Guy Isaac
  4. A Michelin-csillagokat nem csak kapni lehet, de bizony el is lehet veszíteni, így nagyon fontos, hogy amelyik étterem már részesült ebben a kiváltságban, annak továbbra is meg kell tartania a minőségi szolgáltatást, mert egy következő ellenőrzés alkalmával, akár ki is kerülhet a kalauzból.

  5. A Giude Michelin egyik igazán jellemző vonása, hogy nem kritizál, csakis ajánl! Ez egyrészt jó, hiszen a könyv kizárólag pozitív megerősítést tartalmaz, elmarasztaló véleményt soha, ugyanakkor negatív is, hiszen azok a Michelin-csillagos éttermek, amelyek elvesztenek egy csillagot, egyáltalán nem biztos, hogy megtudják, miért is történt mindez.

  6. A gasztronómia történetében nem csak olyanok akadtak, akik minden áron be akartak kerülni a „Vörös Könyvbe", de olyanok is, akik meg akartak szabadulni a már megkapott Michelin-csillagoktól, mert túl sok stresszel járt számukra megfelelni az elvárásoknak. Ez azonban nem így megy. Ahogyan az étterem tesztelésére és a csillagok megítélésére sincs ráhatásuk a séfeknek vagy a tulajdonosoknak, úgy abba sincsen beleszólásuk, hogy kikerülnek-e a kalauzból.
    A könyv kizárólag pozitív megerősítést tartalmaz, elmarasztaló véleményt soha Forrás: Shutterstock
  7. Ma már nem csak nyomtatott, de digitális formában is megtekinthetőek a kalauz térképei és értékelései, így a modern kor elvárásaihoz igazodott a Giude Michelin is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.