Változnak a dolgok, ami a munkahelyi facebookozást illeti

Forrás: Shutterstock -
munkahely privát adatok Facebook adatvédelem munkáltató munka közösségi média
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Az Országgyűlés a héten fogadta el a GDPR saláta-előterjesztését, amellyel új korszak kezdődik az európai általános adatvédelmi rendelet életében. A törvénymódosítással kapcsolatos egyik legfontosabb kérdés, hogy valóban betiltják-e a munkahelyi facebookozást. A válasz: igen is, meg nem is.

A várakozásoknak megfelelően a kormány még a héten elfogadja az Európai Unió adatvédelmi reformjának végrehajtása érdekében szükséges törvénymódosításokról szóló törvényjavaslatot. Az egyik legfontosabb változás a munka törvénykönyvét érinti.

Már a javaslat megjelenésekor felröppent a hír, hogy az alkalmazottaknak tilos lesz a Facebookot és más közösségi oldalakat használniuk a munkahelyükön. Ez azonban nem minden esetben lesz kötelező érvényű.

Dr. Szkok Helga, a Privacy Policy Online Services adatvédelmi szakértője arról beszélt, hogy a munkavállaló a munkáltató által a munkavégzéshez biztosított számítástechnikai eszközt eltérő megállapodás hiányában kizárólag a munkaviszony teljesítése érdekében használhatja.

„Főszabály szerint tehát tilos a munkahelyi infrastruktúra privát használata, de a munkaadó ezt engedélyezheti" – magyarázta a szakértő.

A GDPR-reform értelmében, ha a munkavállaló ellenőrzéséhez a munkáltató technikai eszközt is alkalmaz, erről a munkavállalót előzetesen írásban kell tájékoztatnia.

A munkáltatónak is van döntési joga Forrás: Shutterstock

Amint azt dr. Szkok Helga elmondta, a munkáltató ellenőrzése során a munkaviszony teljesítéséhez használt számítástechnikai eszközön tárolt, a munkaviszonnyal összefüggő adatokba tekinthet be.
„Ezt alkalmazni kell akkor is, ha a felek megállapodása alapján a munkavállaló a munkaviszony teljesítése érdekében saját számítástechnikai eszközt használ. A munkavállaló magánszférája tehát megmarad" – tette hozzá.

A most elfogadott törvénymódosítások értelmében szintén fontos újdonság lesz, hogy a munkáltató a munkavállalótól okirat bemutatását követelheti, így azok tárolására, fénymásolására a fenti okokból nem lehet szükség, elegendő azok bemutatása és a szükséges adatok feljegyzése.

A jogszabályváltozásokról 2019. március 25-én konferenciát tartanak Budapesten, ahol az érdeklődők minden újdonságról első kézből tájékozódhatnak. A rendezvényt dr. Péterfalvi Attila, a NAIH elnöke nyitja majd meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.