A vásárlástól érzik magukat boldognak a fiatalok

2017.12.01. 19:44

A vásárlási döntések szempontjából az Y és a Z generáció, vagyis az 1980-as és 90-es években, illetve a 2000 után születettek a legkönnyebben befolyásolhatók. Ezek a korosztályok hajlamosak leginkább az impulzív, vagyis hirtelen döntésből fakadó, átgondolatlan vásárlásokra – derül ki az Antall József Tudásközpont (AJTK) Suschool ismeretterjesztő fórumán ismertetett, reprezentatív kutatás adataiból.

A kutatás eredményei:

Az idősebb generációkat kevésbé teszi boldoggá a vásárlás, és akkor is inkább a használati cikkek beszerzését jelölik meg örömforrásként, míg a fiatalabbak gyakrabban érzik boldognak magukat vásárlás hatására. Náluk leginkább ruházati cikkek és élelmiszerek szerepelnek a lista élén.

A 15 év alattiak közel 40 százalékát, a 15–20 éveseknek pedig a negyedét minden alkalommal boldoggá teszi egy új termék vásárlása.

A vásárlástól érzik magukat boldognak a fiatalokForrás: Shutterstock

Minél idősebb valaki, annál kevésbé jellemző rá ez az attitűd, 20 és 30 éves kor között már csak minden ötödik, 30 és 50 év között minden tizedik válaszadó tartozik e körbe, 50 év felett pedig csupán 8 százalék nyilatkozott így. Éppen ezért az impulzív vásárlás is a fiatalabbakra jellemző: a 15 év alattiak kétharmada, illetve a 15–20 évesek 70 százalékával előfordul, hogy hirtelen felindulásból, „mert megérdemlem" alapon vásárol. A 20 és 30 közötti válaszadóknak a harmada, a 30–50 éveseknek 15, az 50 felettieknek pedig már csak 4 százaléka válaszolt így.

Az Y és a Z generációknál a vásárlás a másoknak való megfelelést, illetve az elfogadás iránti vágyat is jelenti, sokszor a média által alkotott ideálokat igyekeznek követni, olyan példaképeket, akik a valóságban gyakorlatilag nem is léteznek”– mondta Fetter Barbara, a BME PhD-hallgatója, fenntarthatófogyasztás-kutató, a 2000 fő megkérdezésén alapuló reprezentatív kutatás készítője.

Egy-egy termék megvásárlásának motivációi közül az, hogy „mások is felfigyeljenek rám", szintén a legfiatalabbakra jellemző: 15 év alatt 39, 15 és 30 év között pedig 30 százalék válaszolt úgy, hogy előfordult már vele ilyen, míg 30 felett már csak 16, 50 felett pedig 9 százalék sorolta magát ebbe a kategóriába.

„Mások is felfigyeljenek rám" - tipikus motiváció a vásárláshoz a fiatalok körébenForrás: Shutterstock

A kutatás szerint nemcsak az életkor, az anyagi jövedelem is hatással van arra, milyen fogyasztók vagyunk: a jövedelem növekedésével egyre kevésbé jelent boldogságot a vásárlás, egyre fontosabbá válnak más örömforrások, ugyanakkor jellemzőbbé vállnak a nem tervezett bevásárlások, a felesleges termékek beszerzése és egyre nő a lejárt szavatosság miatt kidobott élelmiszerek mennyisége. A  megfelelési vágy, mint vásárlási motiváció azonban az alacsonyabb keresetűekre jellemző, mint ahogy az új termék miatti boldogságérzés is kevésbé meghatározó a jómódúbbak körében.

Tudatos fogyasztás
Soha ennyire nem volt még fontos a tudatos fogyasztás, mint a mai világban. A fogyasztói társadalom által lépten-nyomon közvetített üzenet, miszerint vásárolj minél többet, elképesztő módon hatalmasodott el rajtunk, embereken. A vásrálásról természetesen nem kell lemondani, és az sem baj, ha jó érzéseket társítasz egy-egy új szerzeményhez, de gondold át, hogy valóban szükséged van-e arra a tárgyra, és próbálj olyan helyeken vásárolni, amivel helyi termelőket, helyi tervezőket támogatsz. Nézz utána, miből és milyen körülmények között készül az a termék, amit szeretnél.

 

vásárlásboldogságfogyasztás