A nemzetközi divatszakma is Budapestre látogat a divathétre: kezdődik a BCEFW

2019.03.28. 08:00

Javában dübörögnek a tavaszi budapesti divathét side eventjei, péntektől pedig a legnagyobb hazai márkák új kollekciói is bemutatkoznak a Várkertbazárban. A Budapest Central European Fashion Week egyre nagyobb nemzetközi érdeklődésre is számot tart: a divatszakma elismert résztvevői látogatnak el hazánkba a divathét alkalmából. Erről, illetve a hazai márkák nemzetközi sikeréről is beszélgettünk Forintos-Szűcs Anitával, a Magyar Divat és Design Ügynökség Divatipari igazgatójával.

  • A divatbemutatók mellett idén rengeteg side eventtel is készültök a divathétre. Mi volt a célotok ezekkel a kiegészítő programokkal?

Általánosságban a nemzetközi divateseményekről elmondható, hogy ezalatt a néhány nap alatt felpezsdül az egész város, mindenki a divattal foglalkozik. Ezt tapasztaltuk, amikor februárban kint voltunk Milánóban is, minden üzletben, minden étteremben és az utcákon is visszaköszönt a divat. Itthon, a Budapest Central Europen Fashion Week alatt is ez a cél, illetve szeretnénk összekötni Budát és Pestet is ezekkel a programokkal, és szerencsére ebben a tervezők is nagyon aktívak. Lesznek kiállítások, stílustanácsadás, előadások és shopping party – ezeken az eseményeken a divat iránt érdeklődők megismerkedhetnek a kollekciók mögött álló tervezőkkel egy kötetlen, mégis izgalmas közegben. Emellett néhány étterem és bár is csatlakozott hozzánk divat tematikájú menükkel és koktélokkal. Bízunk benne, hogy azok, akik a Várkertbazárba nem tudnak eljönni, ezeken a helyszíneken megismerkednek egy kicsit a magyar divattal.

Forintos-Szűcs Anita (balról a második) Csősz Boglárkával, Bencsik Emerenciával és Dobó Ágival a tavalyi divathétenForrás: Instagram/anitaszucsforintos
  • Az őszi divathéten több világhírű divatblogger és újságíró is tiszteletét tette nálunk. Idén is számíthatunk a nemzetközi szakma jelenlétére?

Tavaly októberben a három nap során olyan, a divatszakmában méltán híres személyek látogattak el hozzánk, mint az olasz Vogue újságírója, Alberto Calabrese, a több mint 684 ezer követővel rendelkező influencer, Bryanboy, vagy a híres modell, Sita Abellan.

Azon dolgozunk, hogy a BCEFW egyre inkább felkeltse a divatszakma figyelmét, és ezáltal egyre több magyar márka érjen el globális sikereket. Ennek érdekében nemzetközi szakértőket is bevontunk a munkába. Örömmel mondhatom, hogy az idén Giulio Martinello, a Vogue stylistjának támogatására is számíthatunk, akivel a Milan Fashion Week alatt is együtt dolgoztunk, és a BCEFW alatt is segíteni fogja a munkánkat. A nemzetközi szinten is elismert stylist olyan hírességekkel dolgozott korábban együtt, mint Beyoncé, Milla Jovovich vagy Amber Heard.

A néhány nap során a Camera Nazionale della Moda Italiana és az ügynökség közös mentorprogramjának képviseletében Budapestre látogatnak az olasz mentorok és showroomok vezetői is, hogy megismerjenek további magyar márkákat is új együttműködési lehetőségek feltérképezéséhez.

Nemzetközi szakértőket is bevontak a munkába, annak érdekében, hogy egyre több magyar márka érjen el globális sikereketForrás: Instagram/bcefw

A divatszakma elé kritikus tükröt tartó, 1,2 millió követővel rendelkező Diet Prada két alapítója, Lindsey Schuyler és Tony Liu is részt vesznek a divatbemutatókon, de az első sorokban foglal majd helyet a Vogue Hong Kong online szerkesztője, Declan Chan; a Dazed és az Allure újságírója, Kristen Bateman; illetve Hannah Bibb, a New York-i Barneys egykori munkatársa, a profi márkaépítő és stylist is.

Emellett természetesen nagyon sok magyar influencerrel is találkozhatunk a Várkertbazárban, ott lesz például Parádi Gabriella, Nagy Réka, Kárpáti Rebeka és Fenyvesi Zoltán is.

  • Kedvenc hazai márkáink mellett külföldi tervezők is bemutatkoznak a divathéten?

Hosszú távú célunk, hogy Budapest a régió divatközpontjává váljon, ezért nagyon örülünk, hogy több ország is minket választott, hogy bemutassa legújabb kollekcióját. A három nap alatt közel 40 hazai és nemzetközi tervező mutatja be 2019/20 őszi-téli kollekcióját a divatszakma, valamint a nagyközönség számára a Várkertbazárban. Az eseményen megtekinthetőek lesznek a legutóbbi Milan Fashion Weeken részt vett 8 magyar tervező ruhái mellett más magyar és nemzetközi márkák – többek között a lengyel Nah-Nu és a Neige, a cseh Laformela és a Chatty, illetve az olasz Marco Rambaldi – divatbemutatói is.

A három nap alatt közel 40 hazai és nemzetközi tervező mutatja be 2019/20 őszi-téli kollekciójátForrás: Instagram/bcefw
  • A Magyar Divat & Design Ügynökség közreműködésének köszönhetően idén több magyar márka képviselte magát a Milan Fashion Weeken. Milyen visszajelzéseket kaptak a hazai brandek?

Ahhoz, hogy a nemzetközi divatszakma megismerje a magyar tervezőket, elengedhetetlen az ilyen és ehhez hasonló eseményeken való aktív részvétel, amely az ügynökség és a Camera Nazionale della Moda Italianával kötött, hároméves stratégiai megállapodás keretein belül sikeresen meg is valósult. Ehhez persze szükséges a megfelelő felkészülés is, ami a mentoroknak köszönhetően meg is történt, büszkén álltunk ki a nemzetközi közönség elé.

Mind a nyitóünnepségre, mind a közös divatbemutatóra rengeteg szakember, influencer és buyer látogatott el, hogy megismerkedjen a tervezőkkel és a kollekciókkal. A márkák kollekcióira több százan voltak kíváncsiak, a tervezők számos külföldi showroom vezetőjével léptek kapcsolatba, és sokak között már elindultak az egyeztetések a jövőbeli együttműködésekről.

A nyitóünnepségen olyan szakemberek vettek részt, mint például Riccardo Grassi, aki több mint harmincéves szakmai tapasztalattal rendelkezik az új márkák felkutatásában. A pénteki show is telt házas volt, sokan állva figyelték a kollekciókat. A show előtt a tervezők Giulio Martinello, a Vogue Italia stylistjának segítségével válogatták össze azokat a darabokat, amelyek egy kollektív divatbemutató keretében engedtek bepillantást a magyar divat világába. Az első sorokban nemzetközi üzletek buyerei, szakmabeliek és olyan influencerek ültek, mint Erica de Matteis, Miss Universe Italy, aki az egyik magyar tervező ruháját választotta erre az alkalomra.

A divathét fő célja, hogy minél többen megismerkedjenek a magyar márkákkal itthon isForrás: Instagram/bcefw

Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ilyen sokan érdeklődtek a magyar divatbemutató iránt a Milan Fashion Week alatt. Rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk, és úgy gondoljuk, hogy ennek a sikeres rendezvénynek és a magyar bemutatkozást támogató olasz együttműködésnek köszönhetően Magyarország felkerült a nemzetközi divattérképre.

  • Mi ennek a tavaszi divathétnek a fő célkitűzése?

Idén is elsősorban az erős hazai és nemzetközi szakmai jelenlétre helyeztük a hangsúlyt, hiszen a legfontosabb számunkra a magyar tervezők és ezáltal a magyar divatipar sikere. Emellett szeretnénk, hogy minél többen megismerkedjenek a magyar márkákkal itthon is, és egyre több gardróbban megtalálható legyen egy-egy tervezői darab. Hiszünk abban, hogy a hazai és nemzetközi sikereknek és Budapest egyedülálló turisztikai vonzerejének köszönhetően régiós divatközponttá válhatunk.

BudapestDivathétBCEFW