Vegetáriánus étrend: valóban egészségesebb?

2012.02.15. 4:27

A vegetáriánus étrendnek már régóta számtalan követője akad, akik közül sokan állítják, hogy a húsmentes étrend önmagában egészségesebb is. A húsfogyasztók többsége azonban kételkedik ebben, mondván, húsra igenis szükség van, az abban található tápanyagok nem pótolhatók 100 százalékban mással. Vajon mi az igazság?

Tipp! Hazakísértük Kingát a párbaj után. Kattints az exkluzív képekért!


A kiegyensúlyozott és végiggondolt vegetáriánus étrend elvileg tartalmaz minden fontos tápanyagot, vitamint és ásványi anyagot, amire a szervezetnek napról napra szüksége van az optimális működéshez. Ha azonban valamit nem kap meg a test, ami jár neki, hiánybetegségek léphetnek fel - a húsfogyasztók előszeretettel hozzák fel ez utóbbit érvként a vegetáriánus étrenddel szemben. Ám az is igaz, hogy hiánybetegségek az ő esetükben is jelentkezhetnek.

Thinkstock

A divat, a változó világszemlélet, az állatok tisztelete, a környezet megóvása vagy bármi más legyen az oka, de évről évre egyre többen szoknak le a húsevésről nemcsak világszerte, hanem Magyarországon is. Sokan azért szakítanak a húsevéssel, mert a növényi alapú étkezést egészségesebbnek vélik.

Köztudott, hogy a vegetáriánusok ritkábban küzdenek túlsúllyal, magas vérnyomással, cukorbetegséggel és más, a civilizáció átkaként emlegetett betegséggel, továbbá a vegák körében ritkábban fordul elő agyvérzés, szívroham, sőt, számukra kisebb a rizikó a rák egyes fajtáinak kialakulására is. Ez azonban nem feltétlenül azt jelenti, hogy a húsevés egészségtelen, hanem azt is, hogy a vegetáriánusok általában egészségtudatosabban élnek: kevesebb alkoholt isznak, ritkábban dohányoznak, többet sportolnak, és sok-sok nyers zöldséget, gyümölcsöt, növényi eredetű táplálékot fogyasztanak, melyek ráadásul nagyon sok hasznos antioxidánst, vitamint, rostot és nyomelemet tartalmaznak.

Így lehet valóban egészséges a vegetáriánus étrend

A vegetáriánus étrend követésével tehát egészségesebb lehetsz, de kizárólag akkor, ha ugyanúgy odafigyelsz a rendszeres testmozgásra, a káros szenvedélyek elhagyására, legfőképpen pedig arra, hogy pótolj mindent, amiben a szervezeted hiányt szenvedhet a hús nélkülözése miatt. Ha egyáltalán nem eszel állati eredetű ételeket - nemcsak húst és halat, de tejet, tejtermékeket és tojást sem -, olyan fontos vitaminoktól és ásványi anyagoktól vonod meg a szervezetedet, mint a B12-vitamin, a kálcium, a vas és a fehérje, melyek elsősorban a húsfélékben és a tejtermékekben találhatók meg. Ezek ügyes pótlására különösen figyelned kell, szem előtt tartva azt, hogy az állati eredetű kálciumot és vasat a szervezet könnyebben és jobban hasznosítja, mint a növényi eredetűeket. A fehérjéket tekintve pedig az az ideális, ha állatiból és növényiből is rendszeresen "feltankolsz".

Thinkstock

Ha vegán étrendet követsz, azaz minden állati eredetű enni- és innivalóra nemet mondasz, a legfontosabb, hogy a vas-, a kálcium-, a cink-, a szelén-, a jód- és a fehérjeigényeidet pótold. A zöldségeken és gyümölcsökön kívül ezért fogyassz bőven hüvelyeseket, szójakészítményeket, tofut, gabonákat, olajos magvakat, csírákat - manapság az üzletek polcain már rengeteg húspotlót találsz, amelyek nemcsak egészségesek, hanem nagyon finomak is.

Tipp! Az első fotók Beyoncé kislányáról! Kattints a galériáért!


A B12-vitamint azonban csak és kizárólag állati eredetű étkekből - hús, hal, tojás, tejtermékek - tudja felvenni a szervezeted, ráadásul a vitamin fontossága nem elhanyagolható, hiszen nélkülözhetetlen a vörösvértestek képződésében, ráadásul a szív- és érrendszeri megbetegedésektől is véd. Ezért a szakemberek azt ajánlják, hogy ne vond ki teljesen az állati eredetű ételeket az étrendedből, egyél rendszeresen tojást, sajtot vagy joghurtot, vagy pótold vitaminkészítményekkel a hiányt.

Nem mindenkinek ajánlott a húsmentes élet

Az orvosok és más szakemberek nem ajánlják mindenkinek a vegetáriánus életmódot. A gyerekeknek nagyon fontos, hogy mindenből a legtöbbet és legjobbat kapják, ez természetesen vonatkozik a tápanyagokra is, nekik a fejlődéshez mindenre szükségük van: húsra, halra, zöldségekre, gyümölcsökre, tejtermékekre és tojásra. Az időseknek éppúgy lényeges, hogy megfelelően táplálkozzanak, ráadásul minőségi élelmiszereket, mivel ők alapvetően keveset esznek. Ha kisbabát vársz vagy szoptatsz, kétszer olyan fontos, hogy amit eszel, az mindent tartalmazzon, amire szükségetek van. Ha pedig bármilyen kisebb-nagyobb egészségügyi problémád van, beszéld meg az orvosoddal, hogy milyen étrendet ajánl, lehet, hogy egyenesen kötelezni fog a húsételek elhagyására.

Thinkstock

Tipp! Gönczi Gáborból cowboy lett! Kattints a galériáért!


Véletlenül lett magas a spenót vastartalma - A legnagyobb, ételekkel kapcsolatos tévhitekhttp://www.life.hu/hazitunder/gasztro/20110803-veletlenul-lett-magas-a-spenot-vastartalma-a-legnagyobb-etelekkel.html A 4 leggyakoribb, allergiát okozó ételadalékhttp://www.life.hu/hazitunder/gasztro/20110801-a-4-leggyakoribb-allergiat-okozo-eteladalek.html Körömerősítő, hajnövesztő, zsírbontó csodaszer - Íme, az örök élet itala!http://www.life.hu/hazitunder/gasztro/20110705-koromerosito-hajnoveszto-zsirbonto-csodaszer-ime-az-orok-elet-itala.html Méregtelenít, fogyaszt, szépít és ingyen van - A víz jótékony hatásaihttp://www.life.hu/hazitunder/gasztro/20110701-meregtelenit-fogyaszt-szepit-es-ingyen-van-a-viz-jotekony.html 5 szupertáplálék, amiből annyit ehetsz, amennyit akarsz - Nem fogsz híznihttp://www.life.hu/hazitunder/gasztro/20110622-5-szupertaplalek-amibol-annyit-ehetsz-amennyit-akarsz-nem-fogsz.html Feketén vagy krémesen szereted? - Ilyen vagy a szerelemben!http://www.life.hu/hazitunder/gasztro/20110620-feketen-vagy-kremesen-szereted-amilyen-kavet-szeretsz-olyan-vagy.html
betegségekhúsvegetáriánus étrend