Szűz, extra szűz, vagy ez nem is számít? Így használd az olívaolajat!

2014.11.18. 23:47

A hipermarketekben már párszáz forintért vásárolhatsz olívaolajat, de vajon ez tényleg olyan minőségű, ami miatt megéri lecserélni a zsírt vagy a napraforgóolajat? Mennyire fontos az ár és a származás egy üveg olívánál? Szakértőkkel és dietetikussal jártunk utána a kérdéseknek, amik bennünket mint olíva-rajongókat foglalkoztatnak.

Nemcsak salátákra tökéletes, de magában, friss kenyérrel is isteni a jó olívaolaj. Amióta napi szinten fogyasztom így-vagy úgy, rengeteg pozitív hatását érzem magamon. Kicsit elfogult vagyok az olívával: én már évek óta ezzel sütők-főzök, a rántott húson kívül mindent ezzel készítek, és nemcsak salátákra vagy tésztákhoz használom, de az olívás hajpakolás és testradír is havi szinten előkerül otthon. Korábban nem figyeltem különösebben arra, milyet vásárolok: többezer forintért sokkalltam az árat, így nem egyszer volt, hogy a hipermarketek 1000 forint/liter körüli termékét választottam. Nemrég azonban Olaszországból sikerült beszereznem néhány liter szuper minőségű, a toszkán dombokról származó olívaolajat. Az ára jóval borsosabb, mint amilyet korábban vásároltam, az íze azonban ég és föld. Ezért lettem kíváncsi arra, mennyiben számít az, honnan is szerzem be az olajakat.

Forrás: Thinkstock
Milyen a jó olívaolaj?

A minőségi olívaolajhoz ugyanúgy elengedhetetlen a jó termőterülethez megválasztott fajta, a hozzáértő gondozás, szüret és feldolgozás, mint az optimális időjárás és az egészséges termés. Emellett nem árt egy jól felszerelt, modern olajmalom, valamint megfelelő szakembergárda. Az olajfa esetében mindezek mellett is nagyon sok múlik a szerencsén. A szín nem mérvadó, az utolsó karakterjegyek között szokták említeni. Ami az ízeket illeti, a jó olajok alapkaraktere a szelíd vajastól egészen a brutális keserű-csípősig terjedhet, egyik sem jobb a másiknál. Itt is vannak trendek: most például az extrém korai szüretelésű, nagyon intenzív olajok hódítanak.

Bárány Bori és Tóth Guszti is hozzám hasonlóan lehettek az olíva-kérdéssel, amikor itthon elkezdték üzemeltetni weboldalukat, az igazioliva.hu-t. Akkor itthon még csak azt látták, hogy nincs megbízható olívaolaj normális áron. Évekig a polgári foglalkozásuk mellett, puszta lelkesedésből csinálták az üzletet, mára azonban kiforrta magát a dolog. Termékeiket főként Spanyolországból és Portugáliából, egyenesen a termelőktől, a birtokról, kóstolás és alapos mérlegelés után szerzik be. ,,Jó dolog, amikor egyszer csak arra ébred az ember, hogy komoly helyeken is számolnak vele, ajánlják és megbecsülik. Azóta egyébként több dolog derült ki, amit akkor még nem tudtunk, csak sejtettünk. Egyrészt a könnyen hozzáférhető, akár az ismertebb márkák termékei is gyakran silány minőségű, összevásárolt pancsok. Az itt-ott felbukkanó, úgynevezett termelői olajok pedig vagy aranyárban voltak kaphatók, vagy pedig szakértelem híján ki tudja, honnan származtak, és mennyi ideje álltak a polcon. Ez alapján az emberek leginkább negatív, vagy minimum közömbös tapasztalatokról számoltak be - hébe-hóba használtak ugyan olívaolajat, mert azt mondták nekik, egészséges, de igazából nem tudták, mit lehet benne szeretni. Ezen szerettünk volna változtatni" - kezdi a történetet Bori.

Szűz vagy extra szűz?

A szakértők szerint ha a beltartalmi értékre is kíváncsiak vagyunk, akkor csakis extra szűz olajat érdemes fogyasztani. Azonban az, hogy egy-két címkén az "extra szűz" felirat olvasható, önmagában még semmi biztosat nem jelent: tisztességes olaj ugyanúgy lehet benne, mint hamisított kotyvalék.

Forrás: Thinkstock

Persze felmerül a kérdés, hogy míg a mediterrán népek, a görögök, olaszok, spanyolok olívaolajjal készítenek mindent, addig erre itthon az embereknek többnyire nincs vagy kevésbé van anyagi lehetősége. Ennek ellenére Bori azt mondja, a vevőik visszajelzései alapján egyre népszerűbb itthon az olíva. Azt, hogy a multis termékek frontján milyen tendenciák vannak, kevésbé követik, de azt ők is látják, hogy azok az emberek, akik valódi termelői olívaolajat kezdenek el használni, nemcsak hogy "ottragadnak", de nagy többségük felhasználói szinten még valamelyest beletanulni is hajlandó az olívaolaj világába. ,,A multikban még 3-4000 forintos literáron sem kapunk megbízható eredetű termelői olajat; képzelhetik, mi van ez alatt... Mi ez ellen küzdünk immár hét éve, egész sikeresen. Nálunk 2500-3000 forint közötti literáron már igen magas minőségű olívaolajokat lehet kapni, igaz, ez általában két-három literes, családi kiszerelésekre értendő. Olyan is akad köztük, amelyiket most már évről évre a világ húsz legjobbjai közé választott termelő készít. Most pedig képzeljük el a világ húsz legjobb borászatának egyikét, és saccoljunk hozzá árat egy borszaküzletben."

Sütés, főzés olívaolajjal: igen vagy nem?

Még ma is elterjedt az a tévhit, mely szerint extra szűz olívaolajjal nem lehet sütni-főzni. A hidegen sajtolt magolajok (dió-, mák, lenmag stb.) valóban nem bírják a hőt, de az olívaolaj a gyümölcs húsából készül, egészen más szerkezetű, kifejezetten hőstabil fajta; a füstpontja magas: 180 Celsius-fok körüli, ez alatt a hőmérséklet alatt is sok értékes összetevőjét megőrzi. Ez a gyakorlatban egyébként kis-közepes lángot jelent. Az ára miatt sokan kerülik az ilyen célú használatot, sokan pedig nem szeretik a jellegzetes "olívás" ízt, pedig itt is vannak egészen szelíd, vajas-tejszínes tételek, amiknek az íze nem ütközik át az ételen. Egyébként akárcsak a boroknál, nyilván itt is vannak hétköznapibb, mindenes használatra való olajok, és különlegesebb, csak hideg használatra szánt olajok.

Olívaolaj-vásárlás - erre figyelj!

Figyeld a palackon a 3T-t: termőhely, termelő, típus (=bogyófajta). Ha pedig azt látod, "Származási hely: EU", esetleg "közösségi és nem uniós eredetű olívaolajok keveréke", azt az olajat jobb kerülni. Az sem véletlen, ha egy termelő neve helyett egy egész ország van feltüntetve, mint származási hely. És persze beszédes az is, ha egy márkának az extra szűz olívaolaja ugyanolyan literáron van kint a polcon, mint a saját finomított olívaolaj-keveréke.

 

Mit mond a dietetikus?
Fotó: Hámori Zsófia/Life.hu

Ihász Katalin dietetikus is javasolja az olívaolaj rendszeres fogyasztását. ,,Az összes energiabevitelünk 30%-át a zsír teszi ki, így a zsírsavösszetételre érdemes odafigyelni. Az olívaolaj az omega 9 zsírsav forrása, a hidegen sajtolt olajak nagyobb mennyiségben tartalmaznak többszörösen telítetlen zsírsavakat. Az extra szűz olivaolajak hidegen sajtoltak. Figyelni kell arra, hogy hevítés hatására a kémiai összetételük megváltozik, ezért érdemesebb hidegen fogyasztani. Remek salátadresszing, az ételeket ízletesebbé tesz, ha az utolsó simításként meglocsoljuk egy kis extra szűz olívaolajjal."

 

 

 

egészséges életmódolívaolajolívabogyó