A szénhidrát fontosabb, mint gondolnád - jelek, amikor a szervezetednek már tényleg szüksége van rá

2015.03.17. 19:34

Az Atkinstől a paleóig egy seregnyi diéta van, ami el szeretne minket tántorítani a szénhidrát fogyasztásától. Pedig nem minden szénhidrát egyforma, de nagyon fontos, hogy a nap melyik szakaszában fogyasztod őket. Íme néhány jel, amely azt mutatja, a szervezetednek szénhidrátra van szüksége.

Sokan, amikor fogyókúrába kezdenek, az első dolog, amit megvonnak maguktól, az a szénhidrát, még akkor is, ha emiatt fáradtabbak, gyengébbek, ingerlékenyebbek. Divatos fogyúkúrák ide vagy oda, a testnek igenis szüksége van egészséges szénhidrátokra, erre pedig Ihász Katalin dietetikus is felhívja a figyelmet. ,,A szénhidrát a legfőbb energiaforrásunk, a napi energiabevitel 50%-át jó minőségű, teljes értékű szénhidrátból kellene fedezni. Számos élettani folyamathoz elengedhetetlen, a szénhidrát teljes kiiktatása az étrendből pedig hosszú távon fizikai tünetekkel járhat" - vallja a Life.hu szakértője. Lássuk, melyek azok az egyértelmű okok, melyek azt mutatják, a tested szénhidrátra éhes.

Forrás: Thinkstock

Rossz lehelet

Az alacsony szénhidráttartalmú diéták célja, hogy a testben raktározott zsírt energiává alakítsák, bár a legtöbb szakértő szerint ez nem vezet hosszú távú fogyáshoz. A folyamatot, amikor a test zsírt éget, ketózisnak nevezzük, amely során ketonnak nevezett kémiai anyag szabadul fel. A keton sajnálatos módon nem éppen kellemes illatú és ez leginkább a leheletünkön érzékelhető. A rossz hír pedig az, hogy ez nem szájhigiéniai kérdés, így hiába mosunk fogat többször vagy használunk fogselymet, a probléma nem fog megszűnni.

Csúsznak az edzéseid

Mikor egy rendszeresen sportoló ember szervezete nem kap elég szénhidrátot, a test a fehérjéket kezdi el felhasználni az izmok működéséhez, éppen ezért nevezik a szénhidrátot „fehérje-megtakarítónak". Az elégetett szénhidrát az edzés után energiával tölti fel a szervezetet és sokkal könnyebben indulsz neki a napnak.

Forrás: Thinkstock

Fáradékonyság

Ahogy a test, az agy is a szénhidrátokra támaszkodik, amit lebont glükózra és energiaként használ fel. Ha az agy nem kap annyi glükózt, mint amire szüksége lenne, akkor nem tud maximálisan működni. Egy 2008-as tanulmány bebizonyította, hogy azok a nők, akik alacsony szénhidráttartalmú diétát követtek sokkal rosszabbul teljesítettek a memóriateszteken, mint azok a nők, akik szintén kevés kalóriát vittek be a szervezetükbe, de sokkal kiegyensúlyozottabb volt az étrendjük.

Lassú szénhidrátokkal a kevesebb zsírért

Egy hónap alatt kilenc kilótól szabadulhatunk meg Tim Ferriss szerint, aki pár éve a The 4 Hour Body című könyvével tette népszerűvé a lassú szénhidrátokon alapuló diétáját. A komoly fogyást ráadásul mindenféle testmozgás nélkül érhetjük el. De vajon működik-e? Az Origo.hu egy korábbi cikkéből kiderül!

Hisztis vagy és ingerlékeny

A szénhidrátszegény diétát követők mind arról számoltak be, hogy sokkal stresszesebbek, ingerlékenyebbek és fáradtabbak lettek, még akkor is, ha fogytak tőle. Erre az egyik magyarázat az lehet, hogy a szénhidrát nélkülözhetetlen a szervezetnek a szerotonin termeléséhez, ami egy vegyi anyag az agyban, és a jókedvért felelős. Egy 2009-es tanulmány azt is bebizonyította, hogy hasonló a helyzet az alacsony zsírtartalmú diétáknál is. A kutatás során 106 túlsúlyos és elhízott embert vizsgáltak, akik alacsony szénhidráttartalmú vagy zsírtartalmú diétát követtek egy éven keresztül. Bár akik kitartottak a fogyókúra mellett, leadtak néhány kilót, ugyanakkor a szénhidrátszegény diétát követőknek az idő múlásával romlott a hangulata, míg a zsírszegény diétát követőknek javult.

Forrás: Thinkstock

Emésztési problémák

A diéta okozta anyagcsere-változásokat elsősorban az emésztésnél lehet észlelni. Ezek a változások leginkább székrekedés formájában jelentkeznek, köszönhetően a rostok hiányának, de a magas rosttartalmú zöldségek könnyen segíthetnek ezen a problémán.

Life.hu tipp

Fogyassz jó szénhidrátokat! Krumpli, fehér kenyér és tészta helyett iktasd be az életedbe a rozslisztet, a teljes kiőrlésű lisztet és az ezekből készült kenyereket, édességeket. Fogyassz naponta zabpelyhet, próbáld ki a bulgurt, a kölest, a quinoát!

 

 

fogyókúraétkezésszénhidrát