A fogyás és életmódváltás útjában gyakran a szerelem áll

2018.01.30. 20:39

Amikor egyedül vágunk bele a fogyókúrába, az életmódváltásba nincs egyszerű dolgunk. Ám, ha van mellettünk valaki, talán még nehezebb lehet végigvinnünk a kitűzött céljainkat. Épp ma reggel volt szerencsém hallani egy beszélgetést a buszon, melyben a hölgy – aki épp mellettem állt, és olyan hangosan vitatkozott a telefon másik végén lévő párjával, hogy képtelenség volt nem ráfigyelni – azt nehezményezte, hogy a több éve vele együtt lévő férfi, nemhogy nem támogatja, egyenesen megnehezíti a fogyókúráját, melyre egyébként már több éve készül. Mi lehet ennek a hátterében? Erre keressük most a választ.

A partner hatása kétféleképpen jelenhet meg: megkönnyítheti, vagy épp ellenkezőleg, megnehezíteti, meggátolhatja a kívánt változást.

A szerelmi kapcsolatban lévő emberek gyakran egyfajta kölcsönös függőségi helyzetet alakítanak ki; céljaik, rutinjaik tekintetében. Ez lényegében azt jelenti, hogy a partnerek szimbiózisban élnek egymással, de ez nem közös megegyezésen, a személyiségük azonosságán alapul.

A párkapcsolatban élők közös célokat, szokásokat alakítanak kiForrás: Shutterstock

Az egyik fél függését használja ki a másik, aki irányítja. Ebből adódik az a fajta összeegyeztetett életritmus, melybe nem fér bele, ha az egyik drasztikusan változtatni akar. Így sok esetben hiába szeretne egészségesebben táplálkozni, edzeni, fogyókúrázni, a másik ezt verbálisan, sőt gyakran fizikálisan is megakadályozza. Ez kedves, mézes-mázas szavakkal is történhet – „Te így vagy szép, ne változtass magadon" -, de nem ritka az akadályozás sem. Kidobja az ételt, nem engedi el az edzőterembe, kineveti, ha otthon tornázik, szándékosan előtte eszi a kedvenc édességeit, hívja, hogy csatlakozzon. Többször hangoztatja, hogy ehhez ő túl gyenge, úgysem fog neki sikerülni.

Ezek hátterében nem ritkán a féltékenység áll. Úgy érzi, egy ducibb, kissé elhanyagolt, önbizalomhiányos partnert jóval könnyebb megtartania – nulla energiát kell belevinnie a kapcsolatba -, mint egy önmagával megbékélt, ettől felszabadultabb, csinosabb személyt. Ez túlnyomórészt a férfiakra jellemző magatartás, de gyakran előfordul nők esetében is.

"Egyél egy kis édességet!"Forrás: Shutterstock

A partner azonban jóval könnyebbé is teheti a változást, főleg, ha ő is felismeri ennek fontosságát, és maga is rálép az útra. Akkor, ha ketten kezdenek bele az életmódváltásba, jóval nagyobb a siker esélye is. Kialakul egy új közös érdeklődési kör, mely akár szorosabbá is fűzheti a kettejük között lévő kapcsolatot. Több közös program, közös téma kerül az életükbe, melynek mind pozitív hatásai lesznek. Energikusabbakká, aktívabbakká válnak, és nő az önbecsülésük is.

Egy 2015-s amerikai tanulmányban 122 olyan ember vett részt, akik fogyókúrába kezdtek. Köztük vegyesen voltak olyanok, akiket partnereik támogattak és akadályoztak céljaik elérésében. A 2 hónapos megfigyelt időszakban, a résztvevők többsége arról számolt be, hogy partnere megnehezítette ezt az időszakot. Emellett azonban valódi partneri magatartásformákra is fény derült.

Az irányító fél gyakran veszi rá partnerét a "bűnözésre"Forrás: Shutterstock

Akadályozási fajták:

  1. A partnerük akadályozta az egészségesebb étkezési kísérleteiket: panaszkodtak az ételekre, zsíros, hizlaló ételeket készítettek és vettek helyettük. Sőt, az se volt ritka, hogy arra buzdították őket, „bűnözzenek" velük.
  2. Az edzéseiket megzavarták, a tervezett mozgásformák helyett könnyebb, rövidebb időt igénybe vevőket ajánlottak, vagy épp lehetetlenné tették az edzőterembe való eljutást, a közös életük aspektusaira, programjaira hivatkozva.
  3. Nem kaptak tőlük kellő érzelmi támogatást: szándékosan figyelmen kívül hagyták azt a munkát, amit a fogyni kívánt társuk tett meg, nem vették észre a leolvadó kilókat, bűntudatot ébresztettek, féltékenyekké váltak... stb.
A jó diéták 10 ismérve

A jófajta diétát valójában életmódváltásnak hívjuk. Sokakat viszont megijeszt ez a szó, ugyanis hosszú távú elköteleződést jelent, míg a diéta a köztudatban egy gyors fogyási módszert takar. Ennek azonban nem szabad bedőlni. Hogy jól tudj választani a különböző fogyókúrás módszerek között, megmutatjuk a jó diéták 10 ismérvét.

Annak ellenére, hogy a legtöbb esetben a résztvevők a fenti hozzáállással találták szembe magukat, a kutatás fényt derített azokra a példákra is, melyekben a partner segítette a másikat.

Ha egy pár együtt kezd bele az életmódváltásba, jóval nagyobb a siker esélye isForrás: Shutterstock

Támogatási fajták:

  1. A partnerek lehetővé tették az egészséges táplálkozást és a testmozgást. Beleegyeztek, hogy csak tápláló ételek kerüljenek a hűtőbe, sőt volt, hogy ők maguk készítettek párjuknak ebédet, vacsorát. Megvették a különböző fitnesz kellékeket – ruhák, súlyzók -, valamint segítettek a háztartás- és/vagy a gyerekek körül, hogy a partnerüknek legyen ideje edzeni.
  2. Több partner aktívan részt vett az edzésben, a diétában.
  3. Bátorították, támogatták, dicsérték párjukat, valamint elismerték azt az erőt és erőfeszítést, mellyel küzd a súlycsökkenésért. Nem volt ritka, hogy segítettek kiválasztani a leghatékonyabb edzéstervet sem.
  4. A partnerek el- és felismerték, hogy párjuk csinosabbá, energikusabbá vált, mely így összességében pozitívan hatott a kapcsolatukra.

Tehát a kapcsolat nagyban könnyíthet, de nehezíthet is a kitűzött célok elérésében. Az, ahogy ebben a helyzetben viselkedik a másik, komoly visszajelzést ad a kapcsolatról is. A fogyás, életmódváltás elősegítésének egyik legfontosabb tényezője, hogy a partnerek képesek legyenek egymással kommunikálni – értően figyelni a másikra. A fenti tanulmány során kiderült az is, hogy a fogyókúrájuk körüli beszélgetések nyíltsága, egyenesen arányos volt a fogyókúrájuk sikerességével.

fogyókúraszerelempárkapcsolatfogyáséletmódváltás