Állítják: Pilótahiba okozhatta a tragikus gödöllői légi balesetet

Forrás: Police.hu -
repülő baleset Gödöllo
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Pilótahiba okozhatta a négy ember halálával járó gödöllői repülőgép-balesetet, állítja az Origónak nyilatkozó igazságügyi szakértő. A tragédia idején zárt légtéreben, ejtőernyős célba ugró bajnokságot tartottak a  gödöllői reptéren - kérdés, hogy a versenyzőket szállító pilóta hogyan ütközhetett össze egy Cessnával a bajnokság területén.

Pilótahiba állhat a négy ember halálával járó vasárnap reggeli repülőgép-baleset mögött - erről beszélt az Origó által megkérdezett igazságügyi szakértő.

Mint korábban beszámoltunk róla, két kisrepülőgép ütközött össze Gödöllő és Isaszeg között, az egyik gép fedélzetén két felnőtt és egy gyerrek, a másikon csak a pilóta tartózkodott a baleset pillanatában.

A légi közlekedési hatóság szakértői vizsgálják a roncsokat Forrás: Police.hu

A névtelenséget kérő szakember szerint a két kisrepülő valószínűleg 2000 láb repülési magasság alatt csapódott össze, ahol a pilóták még látásukra hagyatkoznak a navigáció során, radar vagy más eszköz nem különíti el mozgásukat. A földi irányítás felelőssége ilyen esetekben kizárható - mondta a férfi.

Földhöz csapódott és darabokra szakadt kisgép roncsa a gödöllői reptér közelében Forrás: Police.hu

Hozzátette, a kis magasságú repüléseknél a szárnyak képezte navigációs holttér is előidézhet katasztrófát: alsó vagy felső állásuktól függően,

a szárnyak kitakarják a látómező egy részét.

Ha ez két, egymáshoz közel repülő kisgép esetében történik meg - és egyikük alsó a másik pedig felső szárnyállású - akkor a kettős holttér gyakorlatilag láthatatlanná teszi egymás számára a pilótákat.

Légimentő helikopter kőröz a lezuhant gépek fölött Forrás: Origo

A tényleges felelősség megállapítása ugyanakkor még hónapokig vagy akár évekig is elhúzódhat, a baleset okait a repülési körülményeket Közlekedésbiztonsági Szervezet, a Nemzeti Légi Közlekedési Hatóság és a rendőrség is vizsgálni fogja majd.

Az Origo információi szerint, a lezuhanó Piper 28-as

ejtőernyősöket szállított a tragédia előtt

- utasteréből négyen ugrottak ki, aztán ez egyedül maradó pilóta tett még egy kört az arborétum felett. Ekkor történt az ütközés, ami rosszabb esetben nyolc ember életét is követelhette volna. Úgy tudjuk, a másik, balesetet szenvedő gép egy Cessna 82-es volt.

Miért nem tudtak róla?

A tragédia időpontjában ejtőernyős célba ugró bajnokságot rendeztek a Gödöllői reptéren, a program idejére pedig lezárták a légteret- kérdés,

hogyan jelenhetett meg ebben az elkülönített légtérben a Cessna,

és vezetője miért nem tudott a versenyről, illetve a légtér-lezárásról.

Már nem válaszolt

Emberi mulasztásról beszélt a baleset kapcsán a köztévé műsorában nyilatkozó Pető György légi közlekedési szakértő is.

Mint mondta, a Piper-28 típusú kisgép feltehetőleg jogszerűen repült a zárt légtérben, a pilótát tájékoztatta az irányítás arról, hogy van egy másik gép a közelében. Az ejtőernyősök szállítója erre azonban már nem válaszolt, vélhetően azért, mert ekkor történt a baleset is.

A rendőrség lezárta az utat Forrás: Origo

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.