Így fosztják ki a rakodómunkások a bőröndöket a reptéren

2018.11.08. 16:10

Egyre többször fordul elő, hogy az utasok bőröndjéből eltűnnek az értékek. Most egy, a Liszt Ferenc repülőtéren dolgozó rakodómunkás vallotta be, hogyan és miért is zajlik a fosztogatás. 

Egyre többször fordul elő, hogy az utasok kifosztva kapják meg a bőröndjüket egy-egy utazás után. A világ szinte minden részén előfordulnak lopások, de a budapesti reptéren nagyon sok ilyen esettel találkozhattunk az elmúlt időszakban. Egy ott dolgozó rakodómunkás elárulta, hogyan is zajlik a bőröndök átkutatása.

Reptéri munkás vallott arról, hogyan fosztják ki a bőröndöket – Képünk illusztrációForrás: AFP

„Bele van kalkulálva a rakodók bérébe, hogy szajréznak” – mondta egy, az Indexnek megszólaló rakodómunkás. „Nem a repülőtér épületében történik a csomagok nyitogatása. A csomagfeladás útja végig be van kamerázva, a különböző cégek munkásai együtt dolgoznak, ott van a repülőtéri személyzet is. A nyúlkálás akkor kezdődik, amikor a csomag elhagyja az épületet, és elindul a repülőgép felé” – állította a dolgozó. A repülőgépnél háromfős brigádok dolgoznak, egyikük a futószalagra rakja a bőröndöket, míg kettő a repülő csomagtartójában tevékenykedik. Közülük egy csak a nyitogatással foglalkozik. Falat épít a nehezen kinyitható bőröndökből – például a befóliázottakból –, és ha ígéretesnek tűnő bőrönd érkezik a csomagtérbe, a fal mögött átkutatja.

A biztonsági szabályok nem elegendőekForrás: Shutterstock

Ugyan vannak rendőrök, akik ellenőrzik a poggyászteret, és biztonsági őrök is, de ez nem bizonyul elegendő védelemnek. „Vannak rendőrök, akik időnként jönnek, de őket a legkönnyebb kiszúrni. A repülőtéren minden kocsin van valamilyen cégjelzés, ha civil autót látunk, akkor egyértelmű, hogy ők a rendőrök” – mondta az informátor. Az őrök pedig hiába rögzítik kamerával a poggyászteret. A rakodók szólnak az őröknek, hogy mikor fordítsák másfelé a kamerát” – tette hozzá az informátor.

Az alacsony munkabér és a körülmények miatt nagyon kevés az ember. Annyira nincs ember, hogy bárkit felvesznek. Elvileg van átvilágítás, de tudok olyan embert, akinek rendőrségi ügyei voltak, volt büntetett előéletű, mégis felvették. Van tanfolyam és vizsga, de az úgy megy, hogy a vizsgáztató lediktálja a választ, hogy mindenki átmenjen. És amúgy is teljesen követhetetlen, hogy ki dolgozik rakodóként, mert a harmadik alvállalkozó foglalkoztatja az embereket. Annyira kevés az ember, hogy volt olyan munkás, akit kirúgtak, de pár hétre rá már ugyanott dolgozott, csak egy másik alvállalkozónál” – mondta az illető, aki hozzátette, ügyeskedés nélkül napi 10 óra munkával havi 200–240 ezer forintot keresnek.

Íme, a munkás tanácsai azoknak, akik szeretnék elkerülni, hogy az értékeik eltűnjenek a bőröndből

  • A fóliázott csomagot macerásabb kinyitni, itt kisebb a lopásveszély.
  • Rögtön a csomag átvételekor vizsgáljuk át a bőröndünket, hogy az esetleges hiányt egyből jelenthessük.
  • Ne hagyjunk értékeket a bőröndben.
  • Ha a gépnél kérik el a kézipoggyászunkat, akkor szánjunk időt arra, hogy kivegyük az értékeket.
  • Tapasztalatai szerint vannak egyébként biztonságos járatok.
  • A Tel-Avivba tartó gépeknek külön biztonsági szolgálatuk van, ezeken nem lopnak.
  • A londoni járatok még a fapadosokkal is biztonságosnak számítanak.
bőröndfosztogatáslopásreptér