Illatokkal csábító, pőre férfiak

parfüm meztelen Yves Saint-Laurent vetkőzés reklám
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Yves Saint-Laurent kezdte, számos divatház számtalan ismeretlen modellel folytatta. Ma pedig már meg sem lepődünk azon, hogy meztelen férfifenekek, csupasz hátak vagy bordázott hasak merednek felénk a kampányfotókról. Összegyűjtöttük a legemlékezetesebbeket.

A valaha élt egyik legnagyobb tervezőzseni, Yves Saint Laurent a héten lett volna 75 éves. Karrierje során tabukat döntögetett. Ő álmodott festményekből ruhákat, ő adott a nőkre először szmokingot, és a hétköznapi szafari stílust is neki köszönhetjük. 1971-ben duplán robbantott bombát: a divatház rebellis kollekcióval állt a közönség elé, a tervező pedig anyaszült meztelenül pózolt saját parfümje kampányában. Addig erre nem volt példa. A nőkből a negyvenes, ötvenes években már sokkal többet mutattak. A parfümreklámok rajzolói már ujjgyakorlatként vetették papírra a csupasz vállakról lecsúszó neglizsét. Hátrahajtott fejjel, érzékien lehunyt szemmel ábrázolták a magukat bódító illattal permetező nőket, míg a férfiakat csupán egy cilinder, egy pár kesztyű és egy sétapálca jelképezte a férfiakat célzó kampányokban. Amikor a hatvanas években a nőket már meztelenül mutatták - igaz, minden intim területet takarva, vagy háttal állva -, a férfiak még mindig talpig úriemberként pózolva jelentek meg a reklámképeken.

www.vintageadbrowser.com
www.vintageadbrowser.com

A változást 1971 hozta meg. Az Yves Saint Laurent divatház ebben az évben dobta piacra a ház első férfiparfümjét Pour Homme néven. Az illathoz készült kampányfotón maga a tervező pózolt anyaszült meztelenül. A képet közeli barátja, Jeanloup Sieff készítette, aki valószínűleg már akkor sejtette, hogy fotóskarrierjének csúcsa ez a sorozat az akkori divatélet legmeghatározóbb zsenijéről. A kép minden addigi tabut megdöntött. Soha azelőtt nem szerepelt meztelen férfi reklámkampányban, ráadásul merészen szembeszállt az addigi kampányok macsóközpontú karakterével.

www.jeanloupsieff.com
www.jeanloupsieff.com

Nem sokkal korábban, és nem sokkal utána is megjelent "a meztelen férfi" a kampányokban, de már-már művészi fotó helyett illusztrációt alkalmaztak. Ilyen például az 1960-as évek Centaur masszázsparfümjéhez készült - erősen hímsoviniszta - rajz. Vagy Gruau Rene neves illusztrátor rajza a Dior Eau Sauvage parfümjéhez. A velük szinte egy időben készült YSL-fotó mellett ósdinak és porosnak tűnnek.

Az illatával csábító pőre férfi mindig is központi témája volt a kampányoknak. Egy idő után nem volt elég, hogy önmagában pózol a képen, hanem a liánként rátekeredő, arctalan nő sem maradhatott el - és ez a "műfaj" a mai napig tartja magát.

Calvin Klein a provokálás mestere, szépen követve az Yves Saint Laurent által kitaposott utat. Meztelen férfi és női testeket mutatott parfümreklámként, csak az üveget hagyta le. Hiszen mi másra is gondolhatnánk néhány homoerotikus mozdulatba merevített vagy egymással szemben hintázó pucér test láttán, mint egy finom Calvin Klein parfümre, nem igaz?

Pedig néha nem kell a test, elég a szúrós, hidegen metsző tekintet, a csupasz váll, a lehetőleg vizes, hanyagul álló haj, és máris azt akarjuk, hogy a mi pasink is legalább olyan illatú legyen, ha nem is tud ilyen szépen szúrni a szemével.

Van, hogy csak finoman érzékeltetik a meztelenséget...

Van, hogy acélosra edzett, tökéletesen bordázott felsőtestekkel állítják le az agyunkat néhány másodpercre...

És van, amire nem találunk szavakat, mert szomorúan nyugtázzuk, hogy a mesterien kigyúrt férfiakat egyszer csak felváltották a kamasztestű kisfiúk. Nem lehetne megállapodni valahol a kettő között?

Vannak olyan képek, amelyek örökre a retinánkba égnek. Ki ne emlékezne a kávéscsészével lazán a fotelban pózoló Lacoste pasira, vagy a sztaniolpapírban fetrengő pucér Marc Jacobsra? Ők még bíztak valamennyit a képzeletre...

Nem úgy, mint az Yves Saint Laurent M7-hez készült fotó, amelyen a modell - Samuel De Cubber - anyaszült meztelenül mutatja meg magát teljes valójában. Kétségtelenül felejthetetlen, de vajon negyven év múlva is emlékszünk rá?

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.