Az Origo értesülése szerint egy kiegészítő üzemanyagtartály lehetett abban a buszban, amely január közepén korlátnak ütközött, majd egy oszlopnak csapódott, és kigyulladt Verona mellett. A lap úgy tudja, hogy azért lehetett plusztartály a buszon, mert spórolni akartak az üzemanyagon.

Mint ismeretes, a Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjai és kísérőik utaztak hazafelé egy sítáborból január közepén, amikor buszukkal Veronánál nekiütköztek a szalagkorlátnak, majd egy felüljáró oszlopának csapódtak. A busz azonnal kigyulladt, és 16 ember, többségük tizenéves diák, életét vesztette

Az olasz hatóságok még nem zárták le a vizsgálatot, 

a busz roncsa is Olaszországban van még, és a Nemzeti Nyomozó Iroda is nyomoz az ügyben. Arról, hogy hogyan történhetett a baleset, nagyon sok a találgatás, mert a nyomozásra való tekintettel nem adhatnak ki információt. 

A busz eleje az ütközéskor azonnal kigyulladtForrás: AFP/Handout

Felmerült, hogy elég biztonságos volt-e az autópálya-szakasz, hiszen csak egy szalagkorlát védte az utat egy felüljáró pillérei előtt, illetve azt sem tudni, mi okozta a balesetet, noha van videófelvétel a már lángokban álló buszról. Az Origónak nyilatkozó szakértő már a tragédia után is úgy vélte, hogy valószínűleg megrepedt a becsapódás erejétől a busz üzemanyagtartálya, ezért csupán pár perc volt a menekülésre a tűz elterjedése előtt. 

Ebben a busztípusban – Setra S 317 GT-HD – az üzemanyagtartály a busz első ajtaja és jobb első kereke között van, nagyjából egy-másfél üléssornyit nyúlik hátra. Egy ilyen távolsági buszban több száz liter gázolajat lehet gyárilag is tankolni. Ennek ellenére a balesetben azt tartotta a legszokatlanabbnak a lapnak korábban nyilatkozó másik, buszvezetői gyakorlattal is rendelkező igazságügyi szakértő, hogy hogyan tudott ilyen hamar kigyulladni a busz első része. 

Erre adhatna magyarázatot, hogy plusz-üzemanyagtartály lehetett a buszban. 

Nem tudni, mi okozhatta a balesetetForrás: AFP

Az ütközéskor keletkező hő és nyomás miatt borulhatott tehát pillanatok alatt lángba a plusztankkal felszerelt busz. A gyakorlatban nem szokatlan még külföldön sem, hogy a több járművet üzemeltető cégek kibővítik az üzemanyagtartályokat – mondta egy buszok műszaki vizsgáztatásával is foglalkozó szerviz. Nemegyszer találkoztak már műszaki vizsgán olyan külföldről behozott haszonjárművel is, amelynek kibővített tankja volt. 

Ezzel ugyanis spórolni tudnak, ha például a cégnek van valamilyen megállapodása valamelyik olajtársasággal” 

a nagyobb volumenű, így kedvezményesebb vásárlásról, esetleg ha a cégnek van saját üzemanyagtöltő állomása a telephelyein. A kiegészítő vagy kibővített tank azért is hasznos, mert adott esetben Magyarországon olcsóbban lehet megtankolni, mint külföldön, ám ezen a benzinárak egyre csökkenő különbsége miatt egyre kisebb a haszon. 

Csakhogy, az Origo információi szerint 

a busztársaságnak nem volt engedélye a plusztartályra. 

A nyomozóknak sem tudták megmutatni a papírokat. Úgy tudni, nem is kértek ilyen engedélyt a gyártótól, pedig az előírások szerint kellett volna. Elvileg ugyanis csak gyári üzemanyagtartállyal vagy a gyár által engedélyezett bővítéssel, kiegészítéssel lehet haszongépjárművet üzemeltetni. Mivel a tank bővítése megváltoztatja a busz statikáját, változik például a tengelyterhelés, és a fékrendszeren is változtatni kell, ezért ilyenkor új műszaki engedélyeztetésre van szükség. 

A busz roncsa letakarva az olaszországi telephelyenForrás: AFP/Claudio Martinelli

Mivel azonban gyakran tíz évnél is öregebb, már nem gyártott típusokról van szó, elég nehéz ellenőrizni, mit hagyott jóvá a gyártó. Az évenkénti műszaki vizsgán pedig van, hogy fel sem tűnik a tank bővítése, hiszen leggyakrabban a csomagtér rovására történik, kívülről, alulról nem látszik. A törvény szerint a jármű műszaki állapotáért az üzembentartó felel. 

A szerencsétlenül járt buszt üzemeltető cég vezetője, Czakó Tibor a lap megkeresésére azt mondta, nem szeretne nyilatkozni. Ezt azzal magyarázta, hogy egyik kollégájukat, 

az egyik sofőrt gyászolják, akinek tegnap volt a temetése, másik kollégájuk pedig még az életéért küzd. 

Nem adott tehát választ arra, hogy tényleg volt-e kiegészítő tank a buszon. 

Az Origo megkereste az Országos Rendőr-főkapitányságot is, hogy meg tudják-e erősíteni információinkat. Azt válaszolták: a Nemzeti Nyomozó Irodánál folyamatban lévő nyomozás érdekeire tekintettel a rendőrség nem ad bővebb tájékoztatást az eljárásról.