A Szabadság-szobor eredetileg Egyiptomban állt volna – 8 érdekesség a Szuezi-csatornáról

Forrás: shutterstock/ pixabay -
Szuezi-csatorna Szabadság-szobor Egyiptom
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A Szuezi-csatorna egy, ember által épített víziút Egyiptomban, mely a Földközi-tengert és a Vörös-tengert köti össze. Ez a csatorna lényegében lehetővé teszi, hogy az áruszállító hajók Afrika megkerülése nélkül jussanak el  Európából Ázsiába és vissza. Építése éppen 163 éve, 1859. április 25-én kezdődött meg.

Mivel a Szuezi-csatorna egyszerre biztosít rövidebb idejű és biztonságosabb hajózást a két kontinens között, hatalmas szerepe van a világkereskedelem szempontjából. Épp ezért is gyűjtöttünk össze néhány érdekességet róla, hiszen érdemes pár perccel adózni ennek a fantasztikus, ember által alkotta víziútnak.

A Szuezi-csatorna Forrás: Shutterstock

1. A 163 km hosszú csatorna jelenlegi legkeskenyebb részén 300 méter. 2016-ig – amikor befejeződött a Szuezi-csatorna kiszélesítése -, egyszerre csupán egyirányú hajóforgalomra volt alkalmas.

2. Már az ókorban is szükségét érezték egy ilyen jellegű hajózható útvonalnak; az i.e. 13. századból is vannak nyomai egy csatornának, amely a Nílust kötötte össze a Vörös-tengerrel.

3. A Szuezi-csatornát egy sós vizű tó, a Keserű-tó osztja ketté. Ez a természetes tó 250 négyzetkilométer területű, és jelentős szabályozó szerepet tölt be a Földközi-tengerből szabadon beáramló víz áramlása szempontjából.

Az építkezés 10 évig tartott Forrás: AFP

4. Az építkezés 10 évig tartott, 1869 decemberében fejeződött be, és körülbelül 60 000 ember dolgozott rajta, többségük egyiptomi. A csatorna kialakítása az első években mondhatni modern rabszolgamunkával történt: a munkásokat kötelezték a munkára, és nem kaptak fizetséget; ásókkal dolgoztak, és a földet kosarakban hordták el. Ezt az embertelen munkavégeztetést a nemzetközi nyomás hatására 1864-ben beszüntették, és fizetett munkásokkal, és gőzhajtású kotró- és ásógépekkel folytatták a munkálatokat.

5. Egyiptom 8 éven keresztül szándékosan hajózhatatlanná tette a csatornát. A hatnapos háborút követően, 1967-ben aknákkal és hajókkal blokkolta a Szuezi-csatornán való átkelést. A blokádhoz összesen 15 lehorgonyzott hajtó használtak, melyeken végig legénység is tartózkodott. Őket 3 havonta cserélték. A csatornát végül 1975-ben adták át újra a kereskedelemnek.

6. Amikor Bonaparte Napóleon 1789-ben bevonult Egyiptomba, tervbe vette a Szuezi-csatorna építését. Úgy vélte ugyanis, hogy ez a francia befolyást hatalmasra duzzasztaná, ám az akkori kutatási és mérési adatok alapján ezt lehetetlen vállalkozásnak tartották.

A Szabadság-szobor eredetileg Egyiptomban állt volna Forrás: shutterstock/ pixabay

7. A rodoszi kolosszus mintájára Frédéric-Auguste Bartholdi egy hatalmas szobor tervezésébe kezdett, melyet a Szuezi-csatorna Földközi-tengernél lévő bejáratánál képzelt el. Az ősi nőalak egy fáklyát tartott volna a kezében, amely világítótoronyként funkcionált volna. Az ötlete végül nem talált osztatlan sikerre, a szobrász ennek ellenére azonban belekezdett a munkába, amit végül kisebb módosításokkal be is fejezett. Végül az USA-nak ajándékozta művét: ez az ikonikus Szabadság-szobor.

8. Bár a legtöbben úgy tudják, hogy a Szuezi-csatornának csak pozitív hatásai voltak, Afrika lakossága ezt másként élheti meg. Az 1881-1914 között lezajló nagy afrikai gyarmatosításra ugyanis feltehetőleg nem kerülhetett volna sor – vagy nem ekkora mértékben -, ha nincs ez a víziút.

Nyitókép: Shutterstock/ Pixabay

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.