Amikor épp szexuális zaklatásokról szóló botrányok sora rázza meg világszerte a közvéleményt, érkezik a magyar mozikba egy olyan film, ami nagyon is a témába vág - és aminek hősnője végül keményen szembeszáll a bántalmazójával. A Megtorlás történetének apropóján összegyűjtöttük azokat az emlékezetes női bosszúfilmeket, amelyekben hasonló események szolgáltatták a kiindulópontot.

Carrie (1976)

Szegény kis Carrie-t mindenki zaklatja: a suliban a lányok folyamatosan szekálják, otthon a vallási fanatikus anyja gyötri, és még amikor a szerelem lehetősége feltűnik, annak is csúnya, nyilvános megalázás lesz a vége. Azzal viszont senki sem számol, hogy Carrie titkos és hatalmas erő birtokában van, ami végül kitör belőle... Stephen King első regényéből két mozifilm is készült, de mindenképp érdemes a régebbi, Brian De Palma-féle változatot választani.

Köpök a sírotokra (1978, 2010)

A női bosszúfilmek tipikus fajtája az ún. „rape & revenge" mozi, amiben a megerőszakolásukat torolják meg a lehető legvéresebben, zsigerekre ható explicitással a hősnők, ennek megfelelően a legtöbbször B-kategóriás akció- és horrorfilmek keretei között. De ez a zsáner is ki tudott azért termelni magából emlékezetes darabokat, mint például az 1978-as Köpök a sírotokra című darabot, melyben a megggyalázott és halottnak hitt áldozat nem csak visszatér, de a lehető legkreatívabb módon vadássza le a sorsukat megérdemlő bántalmazóit. 2010-ben pedig egy elődjéhez méltó remake is készült a történetből.

Thelma és Louise (1991)

Noha nem mondható kimondottan bosszúfilmnek, de a két barátnő, Thelma és Louise ámokfutásban végződő kirándulását akár úgy is tekinthetjük, mint a korábban őket semmibe vevő férfinem felé mutatott nagy, középső ujjnak. És a történetben helyet kapnak konkrét visszavágások is, mint például egy erőszaktevő lepuffantása, vagy egy országúti beszólogató megleckéztetése.

Kill Bill (2003, 2004)

Quentin Tarantino nagy mértékben épített a már említett „rape & revenge” filmek hagyományaira a Kill Bill-ben, de persze valami teljesen egyedit hozott ki végül belőle — és hogy a témához mennyire vonzódik, azt pedig a Halálbiztos című rendezésében is megmutatta. (A sors iróniája, hogy mindkét filmben a producer egy bizonyos Harvey Weinstein volt.) A Kill Bill esetében egy féltékeny expasi és exfőnök tette tönkre a Menyasszony minden álmát, aki viszont visszatért, és látványos bosszúsorozaton át eljutott végül a fő célszemélyhez is.

Cukorfalat (2005)

Egy kislányokra vadászó pedofilnak mindenki a legsúlyosabb büntetést, sőt válogatott kínokat szokott kívánni - nos, ebben a filmben a kiskorú áldozat nem hajlandó áldozattá válni, sőt már eleve olyan tervvel érkezik, ami válogatott kínokat ígér a férfinak. A kőkemény kamaradráma kényelmetlen kérdések egész sorát veti fel, és cseppet sem egyoldalúan.

A bosszú angyala (2017)

Az idei miskolci Cinefest filmfesztiválon bemutatkozó, Clint Eastwood lányának főszereplésével készült mozi pontosan egy olyan helyzetből indul ki, mint amilyenekről a zaklatási botrányokban is hallhattunk: egy buliban a lány felmegy a fiú szobájába, ott viszont nemet mond neki, amit a srác nem fogad el, és megerőszakolja - majd ezután senki sem hisz a lánynak. Aki a filmben ettől (meg attól, hogy ráeszmél: mennyi az övéhez hasonló eset van) bekattan, és bosszúálló angyalként sorra iktatja ki azokat, akik zaklatóként megúsztak efféle eseteket.

Megtorlás (2016)

November 16-tól játsszák a hazai mozik ezt a különleges westernt, amely az időrendet felbontva meséli el több fejezetben a sokkoló történetét egy titokzatos férfi elől menekülő nő sorsáról. Aki végül a lehetőségekből kifogyva kénytelen szembenézni a zaklatójával - ez pedig a vadnyugaton ugyebár véres leszámolást jelent.