Balett felnőttként - miért ne? Táncolj velünk!

2014.09.18. 20:15

Mindig van úgy, hogy eljön egy időszak az életünkben, amikor változásra vágyunk, és olyan dolgokat szeretnénk kipróbálni, amiket addig sosem. Ha vágysz egy olyan mozgásra, amiben igazán megélheted a nőiességedet, miközben fejleszted az izmaidat és törekszel az ellazulásra, akkor próbáld ki a balettot. Igen, még felnőttkorban sem késő!

Tudjuk, hogy a pilatestől szép lesz a popsi és a has, a jóga segít ellazulni és megnyugodni, a crosstréningtől szuper izmaid lesznek. Ám ha te mégis valami egészen másra vágysz, akkor választhatod akár a balettot is. Augusztusban egy nap alatt az internet sztárja lett a káprázatos testű balerina, Misty Copeland: a fialal lányt 13 évesen elutasították a balettintézetből, és a testalkatát kifogásolták. Ő azonban nem adta fel, 24 éves korára az Amerikai Balettszínház történetének második afro-amerikai szólótáncosa lett. A lány teste pedig egyszerűen gyönyörű: szálkás, tónusos, ugyanakkor nagyon nőies - bár nem az a tipikus nagyon vékony balerina, mégis jó ránézni. Misty kapcsán kicsit utánajártunk, érdemes-e mondjuk 30 fölött elkezdeni vagy akár újrakezdeni a balettot. Úgy tűnik, nagyon is!

Forrás: Facebook/Misty Copeland

Persze nem kell mindenkinek balerinának lennie, de ez a mozgás is egy olyan lehetőség, amit felnőttként is elkezdhetünk. ,,Még mindig makacsul tartja magát a klasszikus balett egyik legnagyobb tévhite, hogy felnőttként nem lehet sikerélményt szerezni a balettrúdnál. Pedig nemtől, kortól, testi adottságoktól függetlenül bárki elkezdheti idősebb korban is a klasszikus balett tanulását. Átalakul a test, a tudat, a lelkiállapot" - vallja a Balettművészeti Magániskola igazgatója, Miskovitz János.

Persze a balett testet-lelket megújító, formáló hatása már az első pillanatban érezhető. ,,Legyen szó újrakezdőről, gyerekkori álmait felnőttkorban átélő vagy a balett friss rajongójáról, mindenki nagyon hamar megtapasztalja, hogy milyen fantasztikus testi változások zajlanak le. Egyrészt kialakul a harmonikus testérzet, s egy-két alkalom után szinte érezni, miként nő meg pár centit a gerincoszlop. Egyenesebb hát, testkontroll, ruganyos és esztétikus izmok. Hétről hétre szépülnek a mozdulatok, s a türelmes, kitartó munka hamar meghozza a látványos eredményeket. Ez a mozgás számos egészségügyi, fizikai előnnyel jár: mivel gyakorlás közben minden izom mozgásban van, ha megfelelően végzik, rendkívül hatékony testformáló, izomalakító. Habár a felnőttek kifejlett csontozattal, izomzattal rendelkeznek, a jól kivitelezett gyakorlatok bámulatos formába hozhatják a testet."

Fotó: Gregg Delman

Ráadásul ez a mozgás nemcsak az alakot formálja, de a tartásunkra is hatással van, ami felnőttkorban különösen fontos. ,,Mivel számos felnőttkori fájdalom az izmok, csontok diszfunkcióiból származik, a balett révén ezek eredményesen javíthatók. Ami pedig a testtartást illeti, a balett csodákat tesz vele. Egy idő után a környezetnek is feltűnik, hogy a járás ruganyos, méltóságteljes lesz. Ráadásul a klasszikus zene rendkívül jótékony hatással van az emberre, az elme lecsendesül, és meditatív állapotba kerül. Javul a gondolkodás, a tanulás és az intuíció képessége. A művészi fejlődés szintén tetten érhető: mivel a balett kiemelkedően esztétikai művészeti ág, aki elkezdi, nemcsak arra törekszik, hogy minél szebben művelje, de arra is, hogy minél többet tudjon meg róla" - meséli János.

 

Mit mond a gyógytornász?

Nagy Amarilla aerobikoktató és gyógytornász, a Life.hu szakértője is csak ajánlani tudja ezt a mozgásformát. ,,A balett remekül formálja a testet, tonizálja az izmokat, és nem utolsósorban fokozza a test rugalmasságát. A zene, a kontrollált mozgás pozitív hatással van a lélekre, és kiváló stresszoldó hatása is van. Ha valaki felnőttkorban kezdi, nem árt az óvatosság: ilyenkor az izmok, szalagok már kötöttebbek, ezért javasolnám a fokozatosság elvét itt is, mint minden más sportban."

 

Lilla, 32 (blogger)

,,A terhességem előtt jártam balettórákra. Míg mások aerobikra vagy pilatesre jártak, én ezt a mozgást választottam. Egyszerűen imádtam! Egy olyan tánciskolába jártam, ahol a kurzusok úgy működnek, mint az iskolában, tehát tanévek vannak, amelyek szeptembertől kezdődnek és május végéig tartanak, aztán nyáriszünet. Mi január környékén kezdtünk járni a barátnőmmel a kezdő csoportba. Heti két edzés volt, az egyiknek a fele nyújtás, a másik fele gyakorlás, míg a másik teljes egészében gyakorlás. Érdemes mindkettőre járni. Nekem nagyon jót tett, mert alapvetően iszonyatosan rossz a tartásom. Ez javult, sokkal tudatosabban álltam és figyeltem erre. Ezen kívül akárcsak a jóga, a kitartott mozdulatokkal ez is minden izmot megmozgat, a hajlékonyság növekedéséről nem is beszélve. És persze irtó jó érzés cicanaciba bújni, lábszárvédőt húzni, balettcipőt varrni (mert a lábfejet fogó gumit mindenkinek magának kell a cipőjébe belehúznia), szóval én az öltözködésé részét is imádtam!"

 

Ancsa, 30 (hr-es)

,,Azért kezdtem el, mert gyerekkoromban aktívan sportoltam - atletizáltam és kosaraztam -, és szerettem volna egy olyan sportot, ami nemcsak fizikailag mozgat meg, hanem szellemileg is. Ezt nem találtam meg sem az edzőtermekben, sem egyéb aerobikórákon sem. A baletthez komoly összpontosítás kell: imádom, mert hétről hétre változik a testem, a tartásom és egyre jobban tágítom a határaimat. Tévhit, hogy felnőttkorban nem úgy változik a test, mint gyerekkorban. A testem azonnal reagált az edzésekre. Én mindenkinek ajánlom felnőttkorban is, mert a lassú mozgás ellenére nagyon intenzív, és nem utolsósorban ad egy nőies tartást is."

 

A szerző véleménye:

"Kislányként hét évet balettoztam, és egyszerűen imádtam! Egy sérülés miatt kellett abbahagynom, és bár nagyon hajlékony voltam, az alkatom nem olyan, mint a balerináké. Nagyon jó alapot adott nekem ez a mozgás, ha egyszer lányom lesz, jó lenne, ha ezt ő is megtapasztalná majd. Én is eljátszottam a gondolattal, hogy újrakezdjem, biztosan nagyon jó lenne! Egyelőre csak az időhiány gátol meg ebben, de nem vetem el a gondolatot, hogy 1-2 év múlva keressek egy balettiskolát, felnőtteknek."

 

Itt kipróbálhatod a balettot

Miami Balett: http://www.miamibalett.hu/

Budapest Tánc: http://budapesttanc.hu/

All Round Dance Táncstúdió: http://www.allrounddance.hu/

Oktogon Tánc Centrum: http://www.tanciskola.hu/

Balett Oktatás Felnőtteknek - http://www.balett-oktatas.hu/

Developpé - http://developpe.hu/

 

 

 

edzésbaletttartásjavításalakformálásbalerina