Népszerű alakformáló edzéstípusok, melyek veszélyesebbek, mint gondolnád

2018.02.27. 19:28

Ne gondold, hogy most az extrém sportokról lesz szó. Az adrenalin függőségre vágyók, sajnos nem jó helyen járnak. Kíváncsi ember lévén, szeretek különböző dolgokat kipróbálni, köztük több mozgásformát, sportot is. A gumiszalagos edzésről korábban már olvashattál. Most három, kimondottan komoly veszélyeket rejtő sportot hoztam, megfűszerezve a saját tapasztalataimmal.

Ha valami eladdig számodra ismeretlen mozgásformába kezdenél, érdemes az első pár alkalommal edző, oktató segítségét kérned, hogy egész biztosan minden gyakorlatot helyesen évegezz. Ezzel nem csak a hatásfokot maximalizálod, de elkerülheted a figyelmetlenségből és elbagatellizálásból fakadó sérüléseket is.

Jóga

Ez a mozgásforma igen népszerűvé vált az utóbbi években, de vigyázz, mert könnyen lesérülhetsz! Ha otthon, egy jóga videóval karöltve állsz neki először, bizony többet árthatsz, mint használsz magadnak. A jóga gyakorlatokat fel lehet fűzni egy nehézségi skálán, mely alapját a lazaság és az erő jelenti. Bizony, ránézve pár jógás képre, egyszerűnek tűnhetnek a nyújtott, kitartott pozíciók, de jobb, ha tudod, ez nem így van. Persze, ha fiatalon megalapoztad a „lazaságot", akkor egy kis gyakorlással és koncentrációval a jóga remekül beválhat neked. Ám, ha türelmetlenebb típus vagy, jobb, ha oktató segítségét kéred. Miért? Mondok egy példát. Iskolás korban a gyerekek nagy többsége simán kitartja a hidat, de, ha nem melegítettél be kellően és már régóta nem volt szükséged erre a képességedre, úgy még egy híd is komoly fájdalmat tud okozni. A lányom RG tornára jár, pikk-pakk letolja az angol és a francia spárgát, álló helyzetből lemegy hídba. Gondoltam, megmutatom, hogy ez utóbbi nekem is megy. Ment is, de mikor megérkeztem a végpozícióba, a derekam reccsent egyet és konkrétan úgy éreztem, hogy kész, anya lebénult.

HídállásForrás: Shutterstock

Két napig fájt. Szóval, a jóga esetén nagyon fontos a türelem és a fokozatosság; különben egy-egy erőltetett spárga másfél hét húzódásos fájdalommal jár – és ez a jobbik eset, akár szakadás is lehet a vége.

A jógaesetén rendkívül fontos az egyensúlyérzék. Nos, nekem ezzel világ életemben gondjaim voltak. De úgy éreztem, ez simán fejleszthető, szóval be is toltam a DVD-t. Amikor egy lábon kellett állni, a másik egyenesen hátranyújtva, hát merőlegesen a földre... nos, pár másodpercig minden rendben volt, de aztán puff, eldőltem oldalra. A kis lakás hátránya, hogy a dohányzóasztal ott állt mellettem, amire sikerült ráesnem, és az oldalamon lett egy szép kis lila folt. Ez volt az a pillanat, amikor azt éreztem, hogy a jóga talán nem nekem való.

Súlyzós edzés

Itt nem az izomkolosszusokra gondolok, hanem azokra, akik az edzőteremben, vagy az otthon megnyugtató magányában súlyzókkal próbálnak feszesebb, formásabb idomokat elérni. Valóban szuper, én speciel imádom, de míg helyesen el tudtam végezni a gyakorlatokat, megfizettem a tanulópénzt. Kezdjük ott, hogy a két kilós kézi súlyzóval nem fogsz sokra menni, ahhoz, hogy fogyj és formálódj, bizony fel kell pakolni a kilókat. A hölgyek elsősorban a fenék-comb területre szeretnek fókuszálni, erre pedig a guggolás a legjobb és leghatékonyabb gyakorlat. Azonban nem mindegy, miként teszi ezt. Ha láttál már kisgyereket leguggolni, hogy alaposa megvizsgálhasson egy bogarat a földön, akkor van is egy alapod. Ezt kell lemásolni. A fenék hátratol, a térd nem megy a lábfej – jobb esetben a boka – elé. De ez nem elég, figyelni kell arra, hogy a derék-hát egyenes legyen közben, a „pucsítással" bizony a derekadat teszed kockára. Épp ezért, ha nem vagy magadban biztos, érdemes egy edzőteremben megtanulnod a helyes végrehajtást – ez egyébként igaz az összes súllyal történő gyakorlatra. De még ez se garancia arra, hogy nem érhet baleset. Bizony, hamar az ember fejébe szállhat az egyéni kihívás heve, vagyis, hogy egyre nagyobb súlyokkal dolgozzon.

Én 52 kiló voltam, simán guggolgattam 40-45 kilókkal, amikor úgy éreztem, elég kemény vagyok már és felpakoltam 50 kilóig – természetesen piramisban, vagyis 4 sorozatot csináltam 40,45,48 és végül 50 kilóval. Felvettem, kettőt tudtam is guggolni vele – mondjuk szenvedtem, mint a kutya -, de a harmadiknál már képtelen voltam felállni és hátradőltem, a rúd pedig rám. Nem kell mondanom, hogy egy edző segített felállni, aztán jól le is szidott. Felnőtt fejjel úgy álltam ott, mint egy kisgyerek.

Súlyzós edzésForrás: Shutterstock

 

Alapvetően más hangnemet vártam volna el az edzőtől, de lényegében igaza volt; ne akarjak túl sokat, de ha mégis ilyen hülye vagyok, legyen annyi eszem, hogy nem képzelem magam Wonder Woman-nek, és egyszerűen leteszem magam elé a rudat.

Szerencsém volt, mert, ha otthon játszom a Janit, komolyan le is sérülhettem volna.

Rúdtánc

Oh, ennél nőcisebb, szexibb alakformálást el se lehet képzelni - a hatalmas tükör, te, a fallikus szimbólumként is értelmezhető rúd. Ahogy a hölgyek pörögnek-forognak a rúdon, felmásznak, lemásznak rajta... nos, ezt egyszer legalább minden nőnek ki kell próbálni. Mostanában már okosan kezdjük különválasztani a sportot a sztriptíztől. Bizony, ez szépséges, de sport a javában, melyhez komoly erőnlétre és technikai tudásra van szükség. Amellett, hogy remekül növeli az önbizalmadat, megerősíti a női önképedet, még remekül formálja is az alakodat.

Egy alapszintű rúdtánc óra, lényegében még azokat az izmokat is megdolgoztatja, melyek létezéséről halványlila gőzöd sem volt. Ez előző kettőhöz igazodva, erről is van személyes élményem. A fájdalom, amely egy nappal utána jelentkezett, nem volt rossz. Éreztem, hogy igen, valóban sokat tettem a testemért, bár a karomat egy hétig alig bírtam felemelni, a lépcsőzésről meg ne is beszéljünk. A nyújtásra nem fektetnek nagy hangsúlyt az órák előtt, pedig ez nagyon fontos részét képezi a gyakorlatok helyes, sérülésmentes kivitelezésének. Persze erre is adnak alternatívát, vannak külön stretching óráik. Amennyiben nem akarsz húzódásoktól szenvedni és fejlődni szeretnél, úgy otthon, vagy csoportos órák keretében bizony kell, hogy időt szakíts a nyújtásra is.

RúdtáncForrás: Shutterstock

A rúdtánc során bizony könnyen szerezhetsz zúzódásokat, főként az elején. A fémrúd, valamint a combod és karod találkozásánál könnyen keletkezhetnek lila foltok, de ami számomra totálisan kiborító volt – a teljes testemet érintő izomlázat és az ütésre hasonlító nyomokat leszámítva -, az a tenyerem sérülése.

Egy idő után, hiába törlöd a rudat, bizony kikezdi a kezeden a bőrt. Mint később megtudtam, egyfajta síkosító krémet használnak ennek elkerülése érdekében. Ezt azonban az oktató nem említette, így én jó pár napig fogni is alig bírtam. Tehát, a rúdtáncra adnád a fejed – amit nagyon jól teszel, mert valóban remek -, úgy legyél élelmesebb nálam.

Ami azonban minden sport alapja, az a bemelegítés  és az edzés végi lenyújtás. Ha ezeket kihagyod, vagy elszórakozod, úgy csupán a sakk az, ahol nem érhet sérülés.

 

sportedzésjógasérülésrúdtáncveszélyalakformálássúlyzós edzés