Botrányok és történelmi jelentőségű események: a legemlékezetesebb divatpillanatok 2017-ből

2017.12.13. 19:52

Rengeteg változáson ment keresztül 2017-ben a divat világa, de botrányoktól sem volt mentes az idei év: elég csak az Ikea és a Balenciaga esetét említeni, vagy a kissé sárdobálósra sikeredett főszerkesztőváltást a brit Vogue-nál. Mutatjuk az év legemlékezetesebb divatpillanatait!

Magyar divattervezői sikerek

2016 végén Gigi Hadid Nanushka-ruhájáról cikkeztünk, de az idei évben is voltak hasonló sikerek. Abodi Dóra egyik kreációja a CMT Music Awards díjátadón tűnt fel. A magyar divattervező ruháját Carrie Underwood viselte. 

Carrie Underwood Abodi Dóra kreációjában - CMT Music Awards, 2017.Forrás: Getty Images

Ikea kontra Balenciaga

Ez év májusában robbant a hír: a Balenciaga luxusmárka közel 600 ezer forintért dobta piacra az Ikea pár száz forintos FRAKTA bevásárlótáskájáról koppintott táskát. Míg a Balenciaga nevetségessé tette magát, addig az IKEA piros pontot kapott azért, ahogy kezelte a furcsa helyzetet. A lakberendezésre szakosodott cég egy ütős kis kampányt dobott össze, amiben elmagyarázták, hogyan lehet megkülönböztetni az eredeti, 195 forintos IKEA zsákot a 600 ezer forintos Balenciaga táskától. Az ügy után a mémgyárosok is beindultak, és kiderült, mennyi mindent lehet csinálni egy FRAKTA zsákból. 

Az eredeti, 195 forintos Ikea táskaForrás: Ikea.com.hu

 

A 600 ezer forintos Balenciaga táskaForrás: balenciaga.com

Botrány a brit Vogue-nál

Alexandra Shulman idén nyáron 25 év után távozott a brit Vogue főszerkesztői székéből. Egy korszak zárult le ezzel. Helyét az Angliában nevelkedett, de ghánai származású Edward Enninful vette át, aki férfiként és színesbőrűként is az első főszerkesztő a magazin életében. Az exfőszerkesztőt távozása után rasszizmussal is megbélyegezték, amiért korábban nem volt színesbőrű tagja a Vogue szerkesztői csapatának, illetve egy interjúban elhangzott mondat miatt húzták rá a vizes lepedőt: „ez a munka nem való olyannak, aki azt gondolja, hogy a munkakörének lényege a dizájner cuccokban való fotózkodás híres barátok körében" - fogalmazott Shulman. Sokak szerint ez a mondat egyértelműen Enninfulnak lett címezve, akit egy "híres barát", Naomi Campbell vett védelmébe.

Alexandra Shulman a brit Vogue távozó és Edward Enninful a brit Vogue új főszerkesztőjeForrás: Getty Images

Az új főszerkesztő nyáron el is kezdte a szerkesztőség átalakítását, és több színesbőrű divatszakértőt is meghívott a csapatba. Az első, általa szerkesztett címlapra egy hozzá hasonlóan ghánai származású modellt kért fel, Adwoa Aboah-t, aki mellesleg a keresztlánya Enninfulnak. A sztori igencsak meglepő végkifejlete, hogy a modell sötét bőrét jónéhány árnyalattal világosabbra retusálták az újságban, és csodaszép szeplőinek nagy részét is eltűntették.  

Adwoa AboahForrás: Instagram/adwoaaboah, Vogue

Megszűnt a USE Unused

A magyar divatban nemcsak sikersztorik születtek 2017-ben. Az egyik legrégebbi fennállású brand, a USE Unused tervezői június 1-jén jelentették be a közösségi média felületein, hogy 13 év után a márka megszüntetése mellett döntöttek. A USE 2004-ben jött létre a később kivált Füzes Eszter, Tóth András és Godena-Juhász Attila kezei alatt. A magas minőséggel készített designer darabok a letisztult formaviláguk, monokróm színhasználatuk miatt hamar közönégkedvenccé váltak. Hangos sikert értek el a 2016-os riói olimpiára tervezett formaruhákkal is. 

András Tóth és Attila Godena-JuhászForrás: Facebook/USE Unused

A tervezők döntését Tóth András a következőképpen magyarázta: „Az utóbbi öt évben rengeteg változáson ment át az európai könnyűipar, aminek főként az Ázsiában elérhető olcsóbb gyártás és anyagok az oka, amellyel képtelenség lépést tartani. Emellett a kortárs tervezői piac is rendkívül felhígult, rengeteg márka van jelen, a kiélezett versenyben kizárólag úgy maradhat talpon egy márka, ha működését alapjaiban átgondolja, gyártási folyamatait átszervezi. Nem szerettünk volna ekkora kompromisszumot kötni, így jobbnak láttuk befejezni munkánkat a USE-ban. A tőlünk megszokott és elvárt magas minőséget és a szezonról szezonra történő folyamatos megújulást ugyanis már nem tudtuk volna vásárlóink számára a jelen működésünkkel biztosítani"

Összeálltak a 90-es évek modelljei

A milánói divathéten, ahol a 2018-as tavaszi-nyári szezon kollekcióit mutatták be, sejteni lehetett, hogy a Versace nagy dobásra készül, és ez nem is volt másként. Fantasztikus kollekciót láthattunk, Gianni kedvenc inspirációi léptek fel új színben, majd jött az este fénypontja: Gianni Versace és az egész világ imádott topmodelljeinek kifutóra lépése. Ők az isteni tervező szakmai életének meghatározó alakjai: Cindy Crawford (51), Carla Bruni (49), Helena Christensen (48), Claudia Schiffer (47) és Naomi Campbell (47) egy-egy aranyruhában tisztelegtek a legenda előtt. Egymásba és Donatellába kapaszkodva, együtt vonultak végig a kifutón. 

Balról jobbra: Carla Bruni, Claudia Schiffer, Naomi Campbel, Cindy Crawford és Helena ChristensenForrás: The Yomiuri Shimbun/Koki Kataoka
20 éve gyilkolták meg Gianni Versacét
20 évvel ezelőtt történt, 1997. július 15-én, hogy meggyilkolták az akkor legsikeresebb és imádott divattervezőt, Gianni Versacét. Halálának okáról ma is rengeteg teória él, ami viszont biztos, hogy a kivételes tehetségű, sajátos szemléletmóddal megáldott legenda elvesztése nagy tragédia volt. Két évtized múltán, a milánói divathéten az egész szakma előtte tisztelgett. Olvasd el a Life.hu cikkét!

A Vogue jubileumi száma

A divatmagazinok számára minden évben a szeptemberi kiadás a legfontosabb. Ahogy mondani szokás: a szeptember a divatvilág januárja. Az amerikai Vogue fennállásának 125. évfordulója miatt pedig még nagyobb figyelmet szenteltek ennek a kiadásnak, amit négy különböző címlappal lehetett megvásárolni. Mindegyiken Jennifer Lawrence szerepelt, amit sokan meglepő döntésnek tartottak, ahogy maguk a címlapfotók is igen sok kritikát kaptak. A 125. szeptemberi számról itt olvashatsz részletesebben!

A Vogue szeptemberi számának egyik címlapja, mindegyiken Jennifer Lawrence szerepeltForrás: Vogue

Rihanna leigázta a szépségipart

Rihanna Fenty Beauty néven piacra dobott sminkkolekciója bizonyos szempontból minden létező sminkmárkától különbözik. Az énekesnő ugyanis nagyot álmodott, a vásárlók pedig igencsak meghálálták a fáradozásokat. A kollekcióban kapható alapozó 40 (!) különböző árnyalatban került a drogériákba, ezzel pedig az albínóktól kezdve a legsötétebb bőrszínig minden árnyalatot lefedett. Az igazán sötét árnyalatokkal eddig csak nagyon kevés cég foglalkozott az eladási statisztikákra hivatkozva,

Rihanna kollekciójából viszont elsőként kapkodták el a sötét árnyalatokat a vásárlók. Több Instagram-poszt is bizonyította, hogy a különböző drogériákban szó szerint kifosztották ezeket a színeket. „A kollekciót a világ összes nője inspirálta, Rihanna fő célja pedig az volt a vele, hogy mindenki jól érezze magát a bőrében. Bármelyik kultúrából, bármelyik rasszból származzon valaki, rendelkezzen bármilyen bőrszínnel vagy vallással, bátran hordhatja a Fenty Beauty termékeket" - mondta Hector Espinak sminkmester.

Minden, amit Rihanna sminkkollekciójáról tudni kell
Az énekesnő FentyXPuma ruházati divatmárkája után több mint kétéves kísérletezés és több hónapos tesztelés után, idén nagy durranással robbant be a sminkkollekciója. Ars poétikája a háromlépcsős filozófiát aknázza ki mesterien: legyen tökéletes az arc, legyen izgalmas a szem és az ajak. Olvasd el Larion Oscar beszámolóját!

Terry Richardson száműzetése

Habár Terry Richardsonnak eddig sem volt túl jó híre a divatszakmában, ami a fotóalanyaival való kapcsolatát illeti, a Weintsein-botrány miatt újra előtérbe kerültek a híres fotós zaklatási ügyei. A nem is kevés és sok esetben igencsak bizarr panasz miatt az amerikai Vogue már 2014 óta nem dolgozik együtt Richardsonnal, idén azonban a Condé Nast minden magazinját letiltotta a fotóssal való együttműködésről. Ehhez a kiadóhoz tartozik a Vogue-on kívül a Glamour, a GQ és a Vanity Fair. 

Terry RichardsonForrás: Instagram/ Terry Richardson
Terry RichardsontervezőVogueUSE UnuseddivatIkea