Hogyan befolyásolja a gasztronómiai ízlést az életkor?

Forrás: Thinkstock -
olajbogyó kecskesajt nyelv ízlelőbimbó gasztronómia spenót felnőtt gyerek
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A kifinomult felnőttek nagy élvezettel fogyasztják az olajbogyót, a penészes sajtokat és a szardellát – pedig sokuk gyerekként ki nem állhatta ezeket az ételeket.

Hogy milyen ételeket kedveltünk gyerekkorunkban? Egy korábbi cikkünkben a Life.hu szerkeszőségi tagjai is beszéltek erről. Ez a cikket ITT olvashatod el.

A szakértők most kimutatták azt a gasztronómiai választóvonalat, amely életkortól az emberek szeretni kezdik a „felnőtt-ételeket”. Felmérésükből az derült ki, hogy a többség 22 éves kor táján kezdi csak értékelni az összetettebb, erősebb ízeket, például a kecskesajt, a chilis szósz és az avokádó ízét. A kutatók 20 különböző élelmiszert vizsgáltak, amelyeket általában csak a tizenéves kor végén, vagy a húszas éveink elején kezdünk értékelni.

Forrás: Thinkstock

Pálvölgyi Krisztina - Fotó rovat

A spenótot, a paradicsomot, a sajtot, a túrót, a tejfölt, bármilyen savanyúságot, a mazsolát gyerekkoromban soha, semmilyen formában nem voltam hajlandó megenni. Ezeket most mind imádom. A céklával viszont örökre fasírtba leszek.

Minek köszönhető az ízlés változása?

A kutatók korábban azt feltételezték, hogy az ízlésünk változása azzal függ össze, hogy a szánkban lévő ízlelőbimbók száma az életkor előrehaladásával csökken. A csecsemők születéskor természetes módon vonzódnak az édes ízhez, mert az anyatej tele van cukorral és zsírral. A csecsemők körülbelül 30 ezer ízlelőbimbóval rendelkeznek a szájüregükben, ezért az erős ízek túlságosan intenzívnek hatnak számukra. Mire elérik a felnőttkort, ennek a mennyiségnek csupán egyharmada marad meg, főként a nyelvünkön elhelyezkedve. Ez magyarázza, miért toleráljuk és élvezzük jobban az erős ízeket idősebb korban.

Kassai Etelka - Dr. Life rovat

A füge, a datolya túl édes volt. Most a fügét nagyon szeretem. Bizonyos okokból a tejbegrízt sem ettem meg gyerekkoromban, és már elmúltam 40 éves, amikor újra rá tudtam venni magam arra, hogy megkóstoljam.

Mengyán Eszter - Főszerkesztő-helyettes

Nekem például a mustár ilyen, de a kelbimbó, a karalábé és a tökfőzelék is ez a kategória.

A répafőzeléket és a mákot viszont a mai napig nem tudtam megszeretni.

Mit utálunk gyerekként?

A Butterkist által készített felmérésben 1950 brit személyt kérdeztek meg arról, melyek azok az ételek, amelyeket gyerekként utáltak, felnőttként azonban szeretnek. Az eredményekből az derült ki, hogy a többség nehezen tudja értékelni a makrélához hasonló, erős ízű halakat gyerekként, sőt még tizenéves korban is. Az érlelt sajtok sincsenek jobb helyzetben, mivel az emberek többsége csak 21 éves kor felett kezdi igazán értékelni az ízüket. Az sem meglepő, hogy számos zöldség is előkelő helyen szerepel a listán: a spenót és a paprika is csak 21 éves kor körül kezd kellemessé válni az ízlelőbimbóink számára. A 20 „felnőtt-étel” között szerepelt a chilis szósz, az uborka, a fokhagyma és a torma is.

Forrás: Thinkstock

Menyes Barbara - Trend rovat

Az olívabogyó és sütőtök. 23 éves korom óta imádom őket, előtte a házból ki lehetett volna kergetni velük. A tökfőzeléket, a kelkáposzta-főzeléket sosem fogom megszeretni. A padlizsánt viszont korábban imádtam, pár éve azonban képtelen vagyok akár egy falatot is enni belőle.

Losonci Edina - Bulvár rovat

A kelkáposzta-főzeléket és a hurkát nem ettem meg, ma már igen. A paradicsomos alapú cuccok, például a paradicsomos káposzta, a töltött paprika, a paradicsomleves és a pulyka sosem lesz a kedvencem.

Felnőttízek, terítéken

A gyermekkorban legkevésbé kedvelt íznek azonban a kecskesajt bizonyult; ezt az átlagemberek csak 28 éves kor körül kezdik értékelni. Huszonnégy éves korunk táján kezd ízleni az osztriga, és csak 25 éves korunk körül kezdjük szeretni az olajbogyót.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.