6 tanács a vizsgadrukk legyőzésére

2013.10.21. 20:37

A stressz leggyakoribb formáinak egyike a vizsga előtti stressz. Ez egyaránt sújtja az általános iskolás gyermeket, a középiskolás diákot, az egyetemistát vagy főiskolást, sőt, azokat a felnőtteket is, akik nem járnak iskolába - hiszen mindenki kerül olyan élethelyzetbe, amikor valamilyen formában "vizsgázik", megmérettetik. Mit tanácsolnak a pszichológusok ezekben a szituációkban, hogyan lehet leküzdeni a vizsga előtti stresszt?

1. A legfontosabb: készülj fel alaposan

Joggal izgul, aki felkészületlenül megy el a vizsgára, és ezzel kiszolgáltatott helyzetbe hozza magát. Teste és lelke előre a rossz élményekre készül, és csak a szerencséjében bízhat. Ezzel szemben pozitív élmény lesz a vizsga azok számára, aki alaposan felkészültek rá, például rendszeresen tanulnak és emiatt bízhatnak önmagukban.

Forrás: Thinkstock

2. Szervezd meg előre a munkát

Osszuk be előre a feladatokat és szedjük szét ezeket is minél kisebb részfeladatokra. Ne felejtsük el azt sem, hogy a kutatások szerint az emberek az egyes feladatokhoz szükséges időt csaknem mindig jelentősen alábecsülik. Szorozzuk meg tehát legpesszimistább becslésünket kettővel, és tegyünk még ehhez is tartalék időt!

3. Ismerd meg a vizsga forgatókönyvét

Sokban csökkenti a stresszt az is, ha előre megismerjük a vizsga körülményeit, típusát, a "forgatókönyvet" és az elvárásokat. Minél pontosabban tudja a vizsgázó, hogy mit kell nyújtania, annál inkább arra készül, felesleges időtöltés helyett. A vizsga sosem képes a tudás teljes körű és pontos felmérésére, mindig csak részleges - azaz hiányos - tudásellenőrzés lehet. Másként kell készülni például írásbeli vizsgára, mint szóbelire, más típusú ismeretmozgósítást igényelnek a feleletválasztós tesztek, mint az esszé jellegű dolgozatok.

 

Nézd meg a másik három tippünket is!

Előző
  • 1
  • 2
Következő
stressziskoladiákvizsgatanulóstresszoldás