A reggelek sötétek és hidegek, este pedig egyre hamarabb sötétedik. Nem meglepő tehát, hogy kevesen szeretik a téli borongósságot, amikor a többségünk alig néhány óra természetes fényt lát naponta.

Nagy-Britanniában négymillió embert érint a téli depresszióként is ismert szezonális affektív zavar (SAD), amely lehangoltsággal, letargiával, koncentrációs problémákkal, álmatlansággal és esti ízületi fájdalmakkal járhat. Az orvostudomány által egykor figyelmen kívül hagyott állapotot ma már minden pszichiáter és háziorvos elismeri, és számos különféle kezelés áll rendelkezésre. A szakértők mégis úgy vélik, hogy mivel a tünetei hasonlóak más betegségekhez, a téli depresszióban szenvedőket gyakran nem diagnosztizálják, így magukra hagyva kell megbirkózniuk a problémával.

iStockPhoto


A fény pszichológiai hatása a szervezetünkre

"A szemünkben lévő sejtek érzékelik a fényt, így az agyunk tudja, mikor van nappal vagy éjszaka. Ez pedig bizonyos hormonok felszabadítását váltja ki, amelyek az éhséget és az emésztést, a növekedést, a hangulatot és az energiát szabályozzák" - állítja Russell Foster neurológus, az Oxfordi Egyetem professzora. A sötétség az alvást elősegítő melatonin hormon termelődését fokozza. Ugyanakkor a boldogsághormonként is emlegetett szerotonin szintje is csökken, amely az éberséget biztosítja, és az emésztést is szabályozza. A fény a kortizol felszabadítását váltja ki, amely segít a felébredésben.

"Ha valaki sötétben indul dolgozni, egész nap mesterséges fényben dolgozik, és sötétben ér haza, a biológiai órája nem tud mihez igazodni, és felborul a normális ritmusa" - véli Foster professzor, aki szerint mindenkinek legalább két óra természetes fényre van szüksége, még ha ezt csak egy hatalmas ablakon keresztül tudja is élvezni.

A szezonális hangulatzavar diagnosztizálása azért is nehéz, mert tünetei számos más betegségével megegyeznek. Egyetlen jellegzetessége a tünetek szezonális jellege. A betegség megállapításánál ráadásul mindkét irányban lehet tévedni: előfordulhat, hogy az egyszerű téli levertségben szenvedő emberek azt hiszik, hogy szezonális affektív zavar áll fenn, ugyanakkor sok olyan beteg is van, akiket SAD helyett valamilyen más betegséggel diagnosztizálnak.

A hagyományos megközelítésben a szakemberek tanácsadást és antidepresszáns gyógyszereket javasolnak a betegség kezelésében. Létezik azonban más lehetőség is: a fényterápia.

Napsütést imitáló fényterápia

"A fénydoboz orvosi eszköz" - magyarázza Jill Laughlin, a Lumie cég szakértője. "A természetes fény bizonyos színek spektrumából áll, a vöröstől a kékig, bár ezt fehérként észleljük. A szokványos háztartási izzók szűk spektrumú sárga fényt bocsátanak ki. A fénydoboz széles színspektrumú fényt ad ki, a napfényhez hasonlót."

A doboz méretétől és attól függően, milyen távolságra ülünk tőle, a pácienseknek 30-90 percet kell eltölteni előtte naponta. Az elmélet szerint ennyi idő elég ahhoz, hogy a hormonháztartással "elhitessük", hogy természetes fényben tartózkodunk.

www.realsunlight.co.uk


Nem csak egyszerű napfény - nyaralószoba

A londoni Harley Streeten alkalmazott Real Sunlight-kezeléshez egy hatalmas helyiséget öt nagyméretű fénydobozzal szereltek fel. Az izzók a napfényhez leginkább hasonló spektrumú fényt adják le, az UV-sugárzást pedig a biztonságos szintre szűrik. A páciensek 50 fontért tölthetnek el egy órát a kis szökőkúttal, zöld padlóval és minden kényelemmel felszerelt beltérben, ahol akár kedvenc nyaralóhelyük képeit, például a szikrázó napsütésben sütkérező Miamit is kiválaszthatják.

Barátkozz a Life.hu-val az iWiWen  és a Facebookon  is!






Megfáztál? Ezt tedd ellene!http://www.life.hu/gyogyulj/alternatoivgyogymodok/20101021-megfaztal-ezt-tedd-ellene.html Zene: a fülön keresztül szedhető gyógyszerhttp://www.life.hu/gyogyulj/alternatoivgyogymodok/20091230-zene-a-fulon-keresztul-szedheto-gyogyszer.html