A nyári hőségben a strandokon, nyáresti partikon, de még utcai „rohangálós” lábbeliként is viselt, pillekönnyű lábujjközi, azaz flipflop-papucs praktikus és közkedvelt darabja ruhatárunknak, orvosszakértők szerint azonban hosszú távon vagy intenzív mozgás közben nem túl szerencsés vietnami papucsot húzni.

Nyüzsgő baktériumok és fokozott sebfertőzésveszély

Egy 2009-ben végzett amerikai tanulmány szerint a városban is hordott vietnami papucs közel 18 ezer különféle baktériumnak adhat otthont, beleértve a leggyakoribb sebfertőzést okozó, gennykeltő baktériumot, a Staphylococcus aureust és más, fekáliából származó kórokozót is. Staphylococcus aureus az emberek 25-30 százalékánál megtelepedhet és jelen lehet a bőrön anélkül, hogy panaszt okozna. Ha azonban a flipflop kidörzsöli a lábujj közti bőrfelületet és sérülés keletkezik, illetve a papucs viselőjének immunrendszere legyengül, a baktérium bizony komoly fertőzést okozhat.

Forrás: Thinkstock
Tipp
A sebben elszaporodó baktériumokkal szemben fertőtlenítő szerrel vagy alkohollal történő bőrtisztítással, illetve az utcán is viselt papucs rendszeres, valamilyen fertőtlenítő folyadékkal történő lemosásával csökkentheted a sebfertőzés kockázatát, és ha már kisebesedett a lábad, akkor egy pár napig más lábbelit viselj, ne azt, ami feltörte.

Kapaszkodó lábujjak nyomán bütykök és kalapácsujj

Járás közben lábfejünket mindössze egy vékony pánt tartja a papucsban, lábujjainknak viszont komoly izommunkába kerül, hogy a lábfej a lábbelihez legyen szorítva, s a melegben a talpunk alatt összegyűlt izzadság az utca porával keveredve és - a baktériumok, gombák kiváló táptalajául szolgáló - „sarat” alkotva ki ne csússzon a papucsból. „Az állandó erőfeszítés hosszú távú eredményeként meglehetősen fájdalmas ín- és ínhüvelygyulladás alakulhat ki, ami a megerőltetett inak sérüléséhez, sőt mi több, szakadásához is vezethet. Flipflopot viselve a kapaszkodó lábujjtartás miatt megváltozik a láb harántboltozata is, mely által a bütykök vagy kalapácsujj-deformitás kialakulásának esélye megnőhet, vagy a már meglévő ortopédiai lábdeformitások fokozódhatnak” - hangsúlyozza dr. Hargitai Gergely, a Harmónia Gyógyászati Centrum ortopédusa.

Tipp
Éjjel az alváshoz viselj bütyökkorrigálót, úgynevezett hallux valgus korrigáló eszközt, amely minden gyógyászati segédeszközboltban kapható, s amelynek viselésével mérsékelhetjük a bütyök térhódítását. A sín hatására az öregujj csontjai az éjszaka folyamán normál helyzetbe kerülnek.

Hólyagocskák a lábujjak között

Mivel az ilyen papucsoknál a lábfej gyakorlatilag szabadon mozog előre-hátra, a bőr a pántrésznél folyamatos súrlódásnak van kitéve. „Idővel kisebb-nagyobb felületes sebek vagy vízhólyagok képződnek a lábujjak között, melyek elfertőződése a fenti okokból jóval gyakoribb, ami a láb mélyebb rétegeinek gyulladásához is vezethet” - figyelmeztet ortopédus szakértőnk.

Tipp
A fájdalmatlan, kis vízhólyagokkal nem kell semmit sem csinálni, egy idő után maguktól felszívódnak (kivéve, ha továbbra is ugyanazt a papucsot hordjuk, így érdemes néhány napra cipőt váltani). A nagyobb, fájdalmasabb hólyagok egy steril tűvel kiszúrhatók, hogy a felgyülemlett folyadék távozhasson, az elvált bőrt azonban ne távolítsd el, csak mikor már az alsóbb réteg is regenerálódott. A vízhólyag felszúrásakor finoman préseld ki az összes folyadékot belőle, majd ragaszd le, ezzel megakadályozva az újbóli kialakulást.

Íme, a lúdtalp

A sarkat és a lábfej elejét összekötő ívet nevezzük hosszanti lábboltozatnak, melynek megtartásában nagyon fontos szerepet játszik ennek passzív eleme, a plantaris fascia, egy erős kötőszöveti szalag, mely a sarokcsont talpi részét köti össze a lábujjakkal, s melynek kellő támaszték nélküli túlterhelése Hargitai doktor szerint gyulladáshoz, a gyulladás tartós fennállása pedig ún. talpi sarkantyú kialakulásához vezethet.

Sarokfájdalom

Az emberi lábfejben lévő 26 csont közül a sarokcsont a legnagyobb, feladata a test súlyának viselése kellő támasztékot biztosítva, mégpedig úgy, hogy a függőlegesen ható terhet a vízszintesen álló lábra helyezi át. Ennek értelmében a sarkunk minden egyes lépésnél komoly behatásnak van kitéve: járás közben a testsúly 1,25-szorosa, futáskor pedig a 2,75-szorosa nehezedik a lábunkra, mely terhelés főleg a sarok talajra érkezésekor jelentkezik. „A lábbeli által a sarok talajra érkezésekor nem megfelelően csillapított 'ütések' szintén panaszok forrása lehet, a csonthártya, a bőr alatti lágyrészek irritációját okozhatják a sarok hátsó részén" – magyarázza az ortopédus.A legtöbb sarokfájdalom a talpon átívelő vastag kötőszöveti szalag gyulladásából ered, túlterhelés vagy nem megfelelő cipőhasználat eredményként.

Forrás: Thinkstock
Tipp
Esténként hazatérve tornáztasd meg a lábujjaidat, végy egy pihentető lábfürdőt, és utána lehetőleg ne lógasd, hanem inkább támaszd fel, pihentesd. A legjobb a párodtól kapott pár perces finom talpmasszázs lenne.

Ha már ég a talpunk és fáj a sarkunk

A talpi fascia egy ín a talpon, ami a sarokcsont felől legyező formában fut a lábujjak felé - ez adja a lábfej boltozatos formáját. Ha gyakori feszítésnek van kitéve - például álló munka, nem megfelelő cipő vagy túlsúly esetén -,  a sarokcsonton tapadó rész begyullad, és bizony fájni kezd. Ugyan a sarok a leggyakoribb helye a gyulladásnak, ezen gyulladás következtében a fájdalom a talp közepén is felléphet, súlyosabb esetekben a talp be is dagadhat. „A gyógyítást nem szabad halogatni, mert minden lépéstől romlik a talp állapota. Az elhanyagolt gyulladás következménye sarokcsontkinövés lehet, ami a röntgenfelvételeken is jól kirajzolódik. A saroksarkantyú nem a probléma forrása, hanem a következménye: a sarok- és a talpfájdalom tehát szorosan összefügg egymással” – hangsúlyozza a doktor.

Sokáig nem volt hatékony módszer a gyógyításukra, mostanáig. Az úgynevezett lökéshullámterápia segít a talpfájás tüneteinek enyhítésében és a gyógyításban. A lökéshullámterápia gyors, szövődménymentes, természetes eljárás a talp- és sarokcsont-fájdalom, valamint számos egyéb ízületi, mozgásszervi jellegű panasz kezelésére. A kezelések rövid ideig tartanak, hatásuk pedig hosszú távon érezhető, mert a kezeléssorozat a sarokfájdalom okát szünteti meg, nem a tüneteket kezeli ideig-óráig.

A Life.hu tippjei

1. Vásárláskor különösen figyelj arra, hogy megtaláld a számodra megfelelő méretet, és se a lábujjaid, se a sarkad ne lógjon ki a lábbeliből, mert egy nem illeszkedő darabból kicsúszhat a lábad és könnyen eleshetsz.

2. Nem jó, ha a flipflop talpa túl könnyen hajlítható. A lábnak ennél több támaszra van szüksége. A papucsnak elég az orránál hajlania, ami a könnyed járáshoz szükséges.

3. Érdemes olyan flipflopot választani, aminek vastagabb a talprésze, esetleg harántemelő betéttel is rendelkezik.

4. A vékony lábujjközti pánt sajnos nem jelent igazi támasztást a lábnak, ezért olyan papucsot keress, ahol hátul, a boka fölött is van egy tartó keresztpánt.

5. Az ideális nyári lábbelinél a műanyag felületet egy vékony bőrréteg borítja, ezzel ugyanis elkerülhető a láb irritációja és a vízhólyagképződés.

6. A flipflopok nem hosszú életűek, elég gyorsan elkopnak. Cseréld le évente, főként ha már látszik is rajta, hogy némileg viseletes!