A hasi, úgynevezett alma típusú elhízás, a magas vércukorszint és vérnyomás, valamint a kóros vérzsírösszetétel együttes jelenléte nagyban megnöveli a koszorúérbetegség, a stroke (agyvérzés) és a cukorbetegség kialakulásának esélyét. Érdemes tehát vigyázni!

Baj akkor van, ha a felsorolt kockázati tényezők közül legalább három fennáll. Már akkor érdemes orvoshoz fordulni, ha egy komponense jelen van, legyen az épp a magas vérnyomás, a magas koleszterin, az alma típusú elhízás vagy a magas vércukorszint. Ha ugyanis egy komponens megvan, akkor előfordulhat, hogy a többi is, csak még nem tudunk róla. Ráadásul minél több van jelen, annál nagyobb az egészségügyi kockázat.

Forrás: Thinkstock

Szívderítő oldalára is érkezett ezzel kapcsolatos kérdés.

"Az elhízás mennyire függ össze a szívbetegséggel? A férjem bátyja szenved sajnos elhízástól és gyanús nála a szívbetegség is."

A Szívderítő szakértői válaszoltak a felmerülő kérdésre:

"Ennek a tünetegyüttesnek vészjósló neve van, és nem véletlenül. A metabolikus szindróma, vagy más néven 'anyagcserével kapcsolatos tünetegyüttes', több, egymással összefüggő anyagcserezavar együttes fennállását jelenti, és akit ez érint, annak sürgősen tennie kell az egészsége visszaállítása érdekében. Feltételezések szerint az inzulin hormonra való csökkent válaszkészség, vagyis a vele szembeni ellenállás (inzulin-rezisztencia) az alapprobléma, amelynek hosszú távú fennállása esetén kifejlődik a tünetegyüttes, és végső soron az elváltozások (rizikófaktorok) fennállása következtében megbetegedhet a szervezet.

Ha önnek metabolikus szindrómája van, vagy megjelent annak bármelyik komponense, akkor változtatnia kell az életmódján! Először is az étkezését változtassa meg, ehhez ajánlunk mi is néhány receptet! Több zöldséget, gyümölcsöt fogyasszon és kevesebb szénhidrátot, azokból is a lassan felszívódókat. A nehéz, zsíros húsok helyett baromfiféléket, párolva vagy roston, és fogyasszon több halat, főleg ómega 3 zsírsavakban gazdag tengeri halakat, az édesvízi halak közül például busát.

Mozogjon többet! Sétáljon legalább napi 1-2 kilométert tempósan. Az ajánlott mennyiség napi 10.000 lépés, ami könnyen összejön a mindennapi teendőkkel és egy kis plusz sétával. Kövesse a fokozatosság elvét! Nincs szükség hatalmas kiadásokra és különleges eszközökre, táplálékkiegészítőkre: az alacsonyabb kalóriabevitel és a több mozgás a metabolikus szindróma összes tünetére jó hatással van!

Beszéljen háziorvosával, és fogadja meg tanácsait, szedje be pontosan a felírt gyógyszereket!