Egy friss kutatás szerint genetikailag belénk van kódolva, hogy mennyire sósan szeretjük az ételt, mennyire erősen fűszerezzük, és ebből következően tulajdonképpen az is, hogy milyen mértékben veszélyeztetjük szívünk egészségi állapotát. 

Amint arról a kutatást vezető Jennifer Smith, a Kentucky Egyetem munkatársa beszámolt, azok az emberek, akik magukban hordozzák a gént, amely a sós ízek kívánásáért felelős, jellemzően kétszer annyi sót fogyasztanak naponta, mint amennyi a szívspecialisták véleménye szerint ajánlott. 

Akik magukban hordozzák a gént, ami a sós ízek kívánásáért felelős, sokkal több sót fogyasztanak naponta, mint az ajánlottForrás: Thinkstock

Lényegében a TAS2R38-as gén bizonyos variációiról van szó, amelyek az ízreceptorokért felelősek, és amelyek hatására azok az emberek, akik hordozzák ezeket, kevésbé fogják kedvelni bizonyos – amúgy egészséges – ételek, például a brokkoli vagy más zöld leveles zöldségek, mint a kelkáposzta vagy a spenót ízét. 

Smith és csapata 407 Kentuckyban élő felnőtt étrendjét kísérte figyelemmel, akiknél két vagy több kockázati tényezője is fennállt a szívbetegségnek, valamint azt is megvizsgálták, hogy ezeknél a személyeknél előfordult-e az a bizonyos génvariáns, amely elutasítja az említett zöldségek ízét. Az eredmények azt mutatták, hogy akiknél előfordult, azok 1,9-szer több sót fogyasztottak az ajánlott mennyiségnél (ami egyébként nem több, mint napi 2,3 gramm). 

Genetikailag belénk van kódolva, hogy mennyire sósan szeretjük az ételtForrás: Thinkstock

A jelenség pontos okát még csak találgatják a szakemberek, az egyik lehetőség, hogy az érintett alanyok intenzívebben érzik a só ízét, ezért jobban kedvelik, a másik, hogy mivel ezek az emberek nem kedvelik a fentebb felsorolt zöldségek ízét, a több sóval ezt igyekeznek elfedni. A kutatók utóbbi esetben azt ajánlják, hogy próbálják meg só helyett egyéb fűszerekkel kellemesebbé tenni az általuk kevésbé kedvelt zöldségek ízét, akár valamilyen zöld fűszerrel, vagy akár egy pici cukorral, de semmiképpen ne sózzák túl az ételeket, hiszen ezzel hosszú távon a saját egészségüknek ártanak. 

Mégis szükség van rá! 

Mint a legtöbb dologban, a sófogyasztásban is a mérsékletesség a legjobb út. Elhagyni sem szabad, de túlzásba vinni sem. A só elengedhetetlen a szervezet megfelelő működéséhez, a folyadékháztartást ugyanis a só, vagyis a nátrium-klorid tartja rendben. A túlzott fogyasztás azonban súlyos betegségekhez vezethet: a szívnek sem tesz jót. Így érdemes a durván egy teáskanálnyi mennyiséget betartani. Ennyi sóra van szüksége egy felnőtt szervezetnek.