Pilis - Visegrádi-hegység Dömös túra túrázás Rám-szakadék
Ha azon gondolkozunk, hová menjünk túrázni a hétvégén, sokunknak eszébe jut a Rám-szakadék. Bár gyakorlatlan túrázóként volt bennem némi kétség, vajon biztosan létrákon, kapaszkodók segítségével, köveken és patakmedren átkelve szeretnék-e botorkálni az erdőben, néhány cikk elolvasása és videó megnézése után azonban azt mondtam: menjünk! Már ott tudtam, hogy jól döntöttem, minden perce megérte, és valóban nem a legkönnyebb terep,ám  egyáltalán nem annyira félelmetes, mint amilyen a híre. Összegezve: az egy pillanatig sem unalmas túra simán vállalható kezdő kirándulóknak, elfogadható állóképességű idősebbeknek és nagyobb, jó testtudattal rendelkező gyerekeknek is (persze felnőtt kísérővel).

Soha nem voltam kifejezetten nagy túrázó, egészen az idei tavaszig, amikor szinte az első kirándulásunkkor magába szippantott a nagyobb távok megtételének hangulata. Ennek ellenére, amikor a barátom felvetette, hogy a legközelebbi úti célunk a Rám-szakadék legyen, rendesen beparáztam. Mivel nekem is Google a(z egyik) legjobb barátom - legyen szó egészségügyi problémáról, könyv- vagy filmajánlókról vagy akár útvonaltervezésről - azonnal elkezdtem utánaolvasni. A vélemények körülbelül a két szélsőség között mozogtak, volt, aki élete egyik legklasszabb belföldi túrájaként írt róla, más pedig horrorfilmbe illő rémálomként jellemezte a terepet. Miután - biztos, ami biztos - néhány videót is megnéztem, azt tudtam, hogy fizikailag képes vagyok megtenni a távot, és egy-két korláton is simán felhúzom magam, de attól egy kicsit féltem, hogy egy-egy nehezebb szakaszon hisztizek (vagyis) mentálisan leblokkolok és nem akarok majd továbbmenni. Ennek ellenére egy kisebb mélyponttal - amikor néhány percig tényleg nem tudtam, hová is kellene lépnem ahhoz, hogy rendben legyek - simán végigmentünk a szurdokon és tervezzük, hogy egy másik évszakban is visszatérünk majd.

Rám-szakadék hatalmas sziklái lenyűgözőek Forrás: Life.hu

Hol találod a Rám-szakadékot?

A Pilis-Visegrádi-hegységben fekvő vulkáni eredetű Rám-szakadék Magyarország egyik legnépszerűbb kirándulóhelye. Nem véletlenül, hiszen az összeszűkülő, olykor merőleges, sziklafalai csodás látványt. A sziklamederben hol több, hol kevesebb víz csörgedezik - mi a legnagyobb kánikulában jártuk végig, de még így is volt bőven olyan patakrész (Rám-patak), amin át kellett kelnünk. Nagy megpróbáltatásokra, már ami a felfelé haladást illeti, nem kell számítanunk, a szurdokban mindössze 112 méteres szintkülönbséget kell "leküzdenünk", így a tüdőnket biztos nem köpjük ki a kirándulás során.

Dömösről indulva táblák mutatják, merre vedd az irányt Forrás: Life.hu

Hogyan jutsz oda?

Ha Budapestről indulsz, a legpraktikusabb Dömösre érkezni. Mi autóbusszal mentünk Újpest-Városkaputól, ami körülbelül másfél órás, zötykölődős, TÉNYLEG minden bokornál megálló utat jelentett (legközelebb már más útvonalat választottunk - el lehet jutni Esztergomig vonattal és onnan busszal menni tovább Dömösre: ez ugyan egy kicsit több időbe telik, de szerintem megéri). Kocsival még egyszerűbb lesz a dolgod, akár már egy óra alatt oda is érhetsz, viszont akkor már ott el kell döntened, hogy mi lesz a túrád végpontja, hiszen az autódig vissza kell jutni.

Dömösön szuperül ki van táblázva, hogy merre kell elindulnod, és kedvtől és állóképességtől függően két útvonal közül is választhatsz.

Az egyik egykörülbelül 7 km hosszú körtúra, amely Dömösről indul, majd a Szőke-forrás-völgy – Rám-szakadék – Lukács- árok – Szőke-forrás-völgy útvonalon haladva Dömösön ér véget.

A másik javasolt útvonal szintén körtúra, de már 17 kilométer hosszú. Ez a Rám-szakadék felső pihenőjéig az előző túrával azonos nyomvonalon halad, azonban ott nem kanyarodik vissza Dömös felé a Lukács-árokba, hanem felkapaszkodik először Dobogókőre, majd a Prédikálószékre, és a Vadálló-kövek érintésével ér vissza Dömösre.

Létra, korlát segíti a vízesések melletti haladást Forrás: Life.hu

Mi idő, helyismeret és a térképen való tájékozódás hiányában egy köztes megoldást választottunk, a Rám-szakakadékot követően nem mentünk vissza Dömösre, hanem Dobogókőnél fejeztük be a túrát és onnan tértünk vissza pomázi átszállással Budapestre.

A Rám-szakadék sziklái helyenként csúszósak, érdemes jól megnézni, hogyan tudunk megkapaszkodni Forrás: Life.hu

Amire mindenképp figyelj oda!

A Rám-szakadék természeti adottságai miatt egyike a legnehezebben járható magyarországi jelzett turistautaknak, ahol akár kőgurulás, sziklaomlás is előfordulhat, ezért táblák hívják fel a figyelmedet arra, hogy csak saját felelősségre vágj bele a túrába. A szurdok a rozsdamentes anyagból készült létrák és kapaszkodókorlátok kihelyezése óta biztonságos, de nem árt, ha felkészülten érkezel oda. Egyrészt fontos tudni, hogy biztonsági okok miatt a Rám-szakadékot a torlódások elkerülése miatt Dömös irányából egyirányúsították. Mi egy hétfői napon voltunk ott, így csak néhány turistával találkoztunk, de olvastam olyat is, hogy hétvégente, akár fél-1 órát is várni kell egy-egy létrás, korlátos szakaszon, ami elég kellemetlen lehet, így érthető, hogy a szembeforgalom egyáltalán nem kívánatos. Persze, mindig van, aki így megy végig, de olyat is hallottam, hogy volt, aki balernacipőben vágott neki, szóval, semmin nem csodálkozom.

A Pilisi Parkerdő táblái arra is figyelmeztetnek, hogy senki ne hagyja el a jelzett útvonalat, és a sziklákra felmászni is tilos. Néhány baleset minden évben történik a Rám-szakadékban, de azok 99 százaléka a szabályok áthágása miatt.

A szurdokon végig csodás természeti környezetben gyalogolhatunk Forrás: Life.hu

A szurdok télen is járható, de egy nagyobb esőzés után is rettenetesen csúsznak a kövek, létrák és kapaszkodók, így, aki nem száraz, meleg időben látogat oda, nehezebben tud haladni a szakadékban.

Bármilyen időben is indulunk neki, arra figyeljünk oda, hogy semmiképp ne sötétedjen ránk. Fontos még a túracipő vagy túrabakancs, utcai cipő vagy sima futócipő alkalmatlan erre a célra. Bár nincsen az ajánlott holmik között, de nekem nagyon jó szolgálatot tett a súlyzókhoz, kettlebellhez is használható kesztyű, ha izzad a kezed, ezzel biztonságosabb lesz a fogásod a korlátoknál.

Dobogókőre tartva is érdemes több helyen megállni és megnézni a panorámát Forrás: Life.hu

Az út legszebb része vitathatatlanul maga a szurdok volt, ezt követően a Dobogőkő felé tartó menet már erőltetettebbnek és unalmasabbnak tűnt, viszont a cél elérésekor elénktáruló látványért - no, meg a testmozgás öröméért - ez sem volt hiábavaló.

Dobogókőre felérve ilyen látvány tárul elénk Forrás: Life.hu

A Rám-szakadék-beli túránknál elhatároztuk, hogy legközelebb a Vadálló-köveket és a Prédikálószéket is megnézzük, amit én az olvasmányélményeim alapján egyszerűbb túrának gondoltam, de hatalmasat tévedtem. Azóta ott is jártunk, azon az útvonalon más típusú - jóval durvább - kihívásokkal kell szembenézni.