párkapcsolat situationship változás
A „nem tudom, mi ez, de jó” kapcsolatok ideje lejárt. A situationship volt az elmúlt évek kedvenc randiformátuma: elköteleződés nélkül, néha, valahogy. De most valami megváltozott. Úgy tűnik, hogy újra cool tudni, hogy kivel vagy és miként.

Emlékszel, amikor az volt a menő kapcsolati státusz, hogy „nem akarunk címkézni semmit”? Az elmúlt évek randivilága arról szólt, hogy a kapcsolatok szürke zónájában lebegni teljesen normális. A situationship – vagyis az a se-nem-barátság, se-nem-kapcsolat állapot – sokáig pont elég volt: valaki, akivel lehet néha írni, találkozni, aludni, de akiről senki sem tudja pontosan, hogy „ő most micsoda”.

Vége a situationship korszakának, megjött a partnership.
Vége a situationship korszakának, megjött a partnership.
Forrás: Shutterstock

A barátod nem státusz, hanem döntés – Így néz ki a párkapcsolatok új korszaka

A situationship kezd eltűnni. Az emberek belefáradtak abba, hogy „majd alakul” – miközben valójában semmi sem alakul. Az online ismerkedés, az instant dopamin-fröccsök, a „szabad vagyok, de nem egyedül” illúziója után jön a kijózanodás:
 

mindenki kapcsolódni akar, csak nem akárhogyan.

Ciki kapcsolatban lenni?

A British Vogue nagy port kavart cikke szerint, az „Is Having a Boyfriend Embarrassing Now?” vagyis "„Tényleg ciki ma már, ha van barátod?” arra a furcsa ellentmondásra mutat rá, hogy miközben a kapcsolati tisztaság hiánya fárasztó, a „van barátom” mondat sem menő már.

A modern nő (vagy férfi) inkább független, önazonos, ambiciózus – és nem akarja, hogy bárki azt gondolja: „most, hogy van párja, megérkezett”.

A cikk szerint a 2020-as évek vége új normát teremt: „A párkapcsolat többé nem trófea, hanem opció.”

Az Instagram-korszakban a soft launch (amikor csak a partner karját, kávéját, árnyékát posztoljuk) már a maximum romantikus nyilvánosság, amit valaki megengedhet magának. Mert ha valamit biztosan nem akarunk, az az, hogy valaki azt higgye: függünk tőle.

De a helyzet mégsem anti-romantikus. Csak átalakul, a hangsúly nem a „van valakim”, hanem a „milyen ember vagyok mellette” kérdésre helyeződik.

Az új ismerkedési valóság

A Cosmopolitan másik nagy trendjelentése szerint (Spotify DMs-dating) az ismerkedés is átalakult. Már nem Tinderen vagy Instán jönnek a flörtök, hanem Spotify-on, egy lejátszási listán keresztül. Egy közös zenei ízlés, egy gondosan elnevezett playlist, egy DM arról, hogy „erről a dalról te jutottál eszembe” – és máris elindul valami.

Ez a trend azonban sokkal intimebb, mint a korábbi „rád swipe-oltam” korszak. A zene nem algoritmus, hanem érzelem, vagyis az emberek újra személyesebb, lassabb, érzelmesebb kapcsolódást keresnek.

Vagyis: a situationship utáni korszak nem hidegebb, hanem épp melegebb és kevésbé felületes.

A situationship helyett jön a… partnership

Ha a situationship a bizonytalanság kora volt, akkor a 2025-ös párkapcsolati trend neve lehetne: partnership. Egyenrangú, nyílt, érzelmileg őszinte kapcsolatok, ahol nem a státusz, hanem a minőség számít.

„A barátod nem státusz, hanem döntés.” 

És talán ez az egész lényege. Nem az, hogy ciki-e barátot tartani, hanem az, hogy tudatosan választod-e, vagy csak megtörténik veled. A romantika pedig nem tűnt el, csak végre felnőtt.

Szóval vége a „majd alakul” korszaknak. A situationship elavult, a párkapcsolat pedig új értelmet kapott. Nem kell, hogy posztold. Nem kell, hogy bejelentsd. De ha valaki mellett tényleg önmagad lehetsz, az már nem ciki – az a következő generációs romantika.


 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.