balesetmegelőzés kocsi Suzuki2019 biztonság tolatás autó parkolás vezetés
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Ha hosszabb útra indulunk autóval, érthető módon a lehető legtöbb óvintézkedést megtesszük annak érdekében, hogy ne történhessen baj. Szerencsére ma már radarok, kamerák és lézerek is gondoskodnak a könnyed vezetés elményéről és a lehető legnagyobb biztonságunkról. Ez utóbbi talán a nők esetében kiemelten fontos, akik sokkal óvatosabbak és biztonságra törekvőbbek az utakon, mint a férfiak. Mindez természetesen nem azt jelenti, hogy ők rosszabb sofőrök lennének, inkább arról van szó, hogy többször viszik utasként a gyerekeiket, és ezért a védelmező attitűd náluk a még óvatosabb autózással párosul.

Az autó biztonsága és minél egyszerűbb, praktikusabb kezelése kimeríthetetlen témakör, amelyet a legtöbben figyelembe vesznek, amikor kocsit választanak. Ma már nem elég, ha az autó műszaki állapota kifogástalan, egyre inkább törekszünk arra, hogy a kocsink extrákkal is fel legyen szerelve.

A nők réme, a parkolás is lehet gyerekjáték

Az egyszerre biztonságos és szabályos parkolás sokak számára nem kis kihívás, de a technológiai asszisztensekre ilyenkor is számíthatunk. A parkolást megkönnyítő első és hátsó tolatóradar sokat segít a gyakorlatlan vezetőnek. A parkolástól jellemzően a nők tartanak, félve attól, hogy nem férnek be az adott helyre, így kárt tesznek saját vagy más kocsijában. Felmérések szerint ezeknek pszichológiai megalapozottságuk van: egyrészt a nők vezetési képességeinek kifigurázása a napi kommunikációban, de sokan arról számolnak be, rosszabbul megy nekik a vezetés, ha valaki olyan ül mellettük, aki beleszól a vezetésbe.

A tolatóradar nagyban megkönnyíti a parkolást Forrás: Shutterstock

Az adaptív tempomat dolgozik, a lábad pihenhet

Aki vezetett már tempomattal ellátott autót, az tudja, milyen kényelmes, amikor az autó önállóan tartja a sofőr helyett a kívánt sebességet, így lehetőség nyílik közben a láb pihentetésére, és még üzemanyagot is megtakaríthatunk. Ez azonban addig jelent csak nagy segítséget, amíg nincs nagy forgalom, ugyanis sűrű forgalomban a lassabb autókat utolérve folyton meg kell szakítani a használatát. A Suzuki adaptív tempomatja például megoldást jelent erre a problémára, és nemcsak kényelmesebbek vele a hosszú utak, de biztonságosabbak is. A modern, adaptív tempomatokkal ellátott kocsik követési távolságot figyelnek, automatikusan gyorsítanak és lassítanak.

Az adaptív tempomat segítségével az autó önállóan tartja a sofőr helyett a kívánt sebességet Forrás: Shutterstock

Automatikus vészfékasszisztens, hogy megelőzd a koccanást

A legkisebb károk az autóban és a legkisebb sérülések a benne ülőkben a városi koccanások alatt keletkeznek, de ezzel együtt is hatalmas bosszúságot okozhatnak. A sűrű forgalomban elég, ha csak egy pillanatra nem figyelünk az útra, és máris megtörténik a baj. Az automatikus vészfékasszisztenssel szerelt Suzuki mindig „figyel maga elé”, és képes beavatkozni is annak érdekében, hogy elkerülje a ráfutásos baleseteket. Nagyobb sebességnél ez a figyelem életmentő is lehet.

Az automatikus vészfékasszisztens képes beavatkozni is annak érdekében, hogy elkerülje a ráfutásos baleseteket Forrás: Shutterstock

Ha fáradt vagy, jól jön a sávtartásra és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer


Bár fáradtan veszélyes a kormánykerék mögé ülni, előfordul, hogy mégis kénytelen vagy úgy vezetni. Ilyenkor nagyon jól jön, ha fejlett vezetéstámogató eszközökkel is fel van szerelve az autód, mint a sávelhagyásra és sávtartásra figyelmeztető rendszer.

A sávtartásra és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer jól jön, ha fáradt vagy Forrás: Magyar Suzuki Zrt.

Az extrák mellett a te odafigyelésed is elengedhetetlen

Bár a felsorolt extrák valóban nagy könyebbséget és nagyobb biztonságot jelentenek, nem szabad elfelejteni, hogy semmi esetre sem válthatják ki a sofőr figyelmét.

Az Országos Balesetmegelőzési Bizottság (OBB) hivatalos álláspontja szerint a biztonsági és vezetéstámogató asszisztenciák kiváló fejlesztések, viszont a létrehozásuk célja az, hogy a sofőr hibája esetén egy második védvonalat jelentsenek a baleset elkerüléséhez. Az első védvonalat továbbra is a sofőr figyelme jelenti – az eszközök mellett tehát az autót vezető személy ébersége és gondossága továbbra is alapkövetelmény.

A cikket támogatta a Magyar Suzuki Zrt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.