Újabb megdöbbentő részletek a kompbalesetről

Forrás: AFP/Ed Jones -
holttest kompbaleset Dél-Korea komp áldozat
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A parti őrség tájékoztatása szerint eddig 113 holttestet emeltek ki a kompból. További 189 utast még keresnek, bár arra nincs remény, hogy közülük bárki is életben van. A katasztrófát 174-en élték túl. Közben kiderült: egy diáktól jöhetett az első vészjelzés.

A kutatást az utóbbi időszakban a hajónak a harmadik fedélzetén lévő éttermére összpontosítják, ahol a feltételezések szerint sokan tartózkodtak a katasztrófa idején - írja az MTI. A komp ötszintes volt. A mentésben több száz búvár dolgozik, ők azonban attól tartanak, hogy a holttestek az idő múltával a felismerhetetlenségig károsodnak a vízben.

Forrás: AFP/Ed Jones

Még több idő elteltével, a tetemek felbomlanak odalent - mondták. Pak Gun Hje dél-koreai elnök hétfőn élesen bírálta a hajó kapitányát és legénysége néhány tagját az utasok mentése során elkövetett hibákért, és viselkedésüket gyilkossághoz hasonlította.

A szerdai katasztrófa okát még mindig nem tudták kideríteni, de egy feltevés szerint a komp túlságosan éles és gyors fordulót vett, a manőver során felborult és elsüllyedt. A gyanú szerint a kapitány egy kevésbé tapasztalt tengerészre bízta a hajó irányítását, és ráadásul felügyelet nélkül magára hagyta a hajóhídon.

Közben újabb büntetőeljárások indultak a Dél-Koreában nagy indulatokat keltő katasztrófa miatt. A hatóságok a legénység egyik újabb tagját, az elsőtisztet is őrizetbe vették. Az 58 éves elsőtisztet a baleset után rádión arra utasították a hajóforgalmi irányítók, hogy tegyen lépéseket az utasok evakuálására, de ez nem történt meg. A férfit a legénység korábban letartóztatott négy tagjához hasonlóan gondatlansággal, a mentéssel és a segélynyújtással kapcsolatos szabályok megsértésével vádolják.

Ezzel párhuzamosan nyomozás indult a hajó tulajdonosa, a Csonghedzsin Marine nevű cég és az azt birtokló család ellen. A hatóságok szerint felmerült, hogy a cég megvesztegetett helyi hivatalnokokat a hajóin végzett biztonsági vizsgálatok eredményének eltussolása érdekében. Emellett arra is fény derült, hogy a szerencsétlenül járt komp rakományának tömegét helytelenül jelentették be, amelyből arra lehet következtetni, hogy legalábbis hiányos volt a hajó kifutása előtt elvégzett ellenőrzés.

A dél-koreai média szerint az első vészjelzés nem a hajó parancsnoki hídjáról, hanem egy diáktól érkezett, aki nagyjából három perccel a baleset után felhívta a tűzoltóságot, és remegő hangon azt mondta: "Mentsenek meg minket! Egy hajón vagyunk, és azt hiszem, süllyedünk!" Perceken belül további mintegy húsz hívás érkezett a rémült diákoktól, amelyeket a parti őrségnek továbbítottak.

A komp személyzetének egyes tagjai arról számoltak be, hogy a baleset után hiába próbálták elérni adóvevőjükön a parancsnoki hidat, nem kaptak választ, mivel a kapitány és sok más tengerész azonnal elhagyta a megdőlt hajót. Mivel a legénység nem tudta, hogy mitévő legyen, jobb híján - a biztonsági kézikönyvre hivatkozva - azt mondta az utasoknak, hogy maradjanak a helyükön, a diákok pedig - a koreai társadalmi szokásokhoz híven - nem kérdőjelezték meg ezt az utasítást, amiért az életükkel fizettek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.